A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása kitért az M60-as projektjére is.
Legutóbb júliusban számolt be lapunk az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda közötti szakaszának építéséről. A horvát határig kiépülő 20 kilométeres zárószakasz a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a STRABAG Építő Kft. és Duna Aszfalt Zrt. konzorciumával valósul meg.
A 20 kilométeres szakaszon 3 különszintű csomópont (M6-M60 elválási csomópont, Bóly-Keleti csomópont, Villányi csomópont), 7 darab aluljáró, 6 darab vízfolyás feletti híd, 1 darab felüljáró, 1 darab különszintű vasúti keresztezés és 1 darab vadátjáró kiépítése történik meg. Nagynyárádon komplex pihenőhelyet alakítanak ki, Ivándárda közelében pedig komplex ellenőrzőhely létesül. Az autópályaszakasz üzemeltetését a Barbarcon épülő mérnökségi telepről biztosítják.
A pályaszakasz aktualitásairól a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) tájékoztatta a HelloVidéket.
„A nagytömegű földmunkák és töltésépítések zömében elkészültek, ennek köszönhetően elkezdődhetett a pályaszerkezet építése, jellemzően az autópálya jobb oldalán. Jelenleg a CKT, tehát egy cementkötésű teherhordó réteg terítése, majd azt követően aszfalt alapréteg építése lesz folyamatban. Az útépítéssel együtt halad a vadvédőkerítés építése is. A Babarci Mérnökségi Telepnél megkezdődtek és folyamatosan zajlanak a legfontosabb épületek, az iroda-, a műhely- és a raktárépület, valamint a sótároló magasépítési munkái. Ezenkívül megkezdődött az ivándárdai komplex ellenőrzőhely útjainak pályaszerkezet építése is. Az építés műszaki előrehaladása jelenleg 56 százalékos” – tájékoztatta a HelloVidék szerkesztőségét a NIF Zrt.
A fejlesztés részeként a helyére került az autópálya feletti Villány-Mohács vasútvonalat átvezető vasúti hídja. A vasúti pályán 2022. július 22-én, néhány napos vágányzár után újraindulhatott a vasúti forgalom. A Bóly-keleti csomópontnál elkészült az 5703. jelű út korrekciója, valamint az autópályát keresztező műtárgy is. A létesítmények ideiglenes forgalomba helyezése 2022. július 29-én megtörtént, az új nyomvonalra helyezett, Bólyt Nagynyáráddal összekötő utat forgalomkorlátozás mellett vehetik igénybe az autósok. A beruházás forgalomba helyezésének időpontja tervezetten 2024. első negyedéve – informált a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Az M60-as építése két ütemben valósul majd meg: az elsőben Pécstől Szigetvárig, a második ütemben Szigetvár és Barcs közötti szakasz. Az M60-as gyorsforgalmi út nyomvonala összesen 64,4 kilométeren épül meg a tervek szerint.
A fejlesztés Pécs-Szigetvár szakaszát illetően a NIF Zrt. úgy tájékoztatott, hogy az úgynevezett főpálya 2021 februárjában, az egyéb országos utak pedig márciusban kapták meg az építési engedélyt. Jelenleg az engedélyezési tervek már rendelkezésre állnak, míg a tervezett nyomvonalat a környezetvédelmi és építési engedély tartalmazza.
Továbbá a Natura2000 és a Duna-Dráva Nemzeti Parkok tekintetében a környezetvédelmi engedélyben foglaltak szerinti intézkedéseket terveztek be; ezek olyan összefüggő európai ökológiai hálózatok, amelyek a közösségi jelentőségű természetes élőhelytípusok, vadon élő állat- és növényfajok védelmén keresztül biztosítják a biológiai sokféleség megóvását és hozzájárul kedvező természetvédelmi helyzetük fenntartásához, illetve helyreállításához.
Feladatmeghatározás alapján Pécs-Szigetvár Nyugat és Szigetvár – Barcs került meghatározásra, az utóbbi esetében a NIF Zrt. jelenleg már környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik. „Az előkészítést, illetve tervezést követően nem rendelkezünk feladatmeghatározással, így a megvalósítás szakaszolására és ütemezésére vonatkozóan nem áll módunkban tájékoztatást adni. Az esetlegesen megépülő Dráva-híd építése kapcsán jelenleg tanulmányterv és környezeti hatástanulmány keretében vizsgáljuk a magyar-horvát határmetszés lehetőségeit a horvát féllel. Ezen vizsgálat lezárása ad választ a híd kérdésére” – mutattak rá a társaság szakemberei.
A baranyai megyeszékhely, Pécs és a határmenti kisváros, Barcs közötti szakaszra tervezett gyorsút 2x2 forgalmi sávos, mindkét oldalon burkolt padkával ellátott, középen vezetett elválasztó sávval rendelkező, 110 kilométeres óránkénti tervezési sebességű lesz, amely biztosítja a csatlakozó területek megközelíthetőségét is.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.