A körforgalmú csomópont minden ágán 3 méter szélességben gyalogos-átkelőhelyet és mellette 2 méter széles kerékpáros átvezetést alakított ki a DÉLÚT Kft.
Átépült Gyula korábban balesetveszélyes csomópontja a 4219. jelű út és a Nürnbergi utca találkozásánál – tájékoztatott a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A kivitelezést a DÉLÚT Építő és Bányászati Kft. végezte nettó 288.719.260 forint összegben.
A munkaterület 2021. novemberi átadását követően a téli időjárás miatt tavasszal kezdődött meg az építkezés. Az érdemi kivitelezési munkák határidő előtt befejeződtek, így elindulhatott a műszaki átadás-átvételi eljárás. A körforgalom megépítésével a balesetveszély és a csomóponton történő áthaladási idő is csökkenni fog.
A megszokottól eltérően a középsziget nem szabályos kör alakú, hanem a Nürnbergi és az Ötvös utca tengelyéhez igazodó, elnyújtott körgeometriájú.
A körforgalmú csomópont minden ágán 3 méter szélességben gyalogos-átkelőhelyet és mellette 2 méter széles kerékpáros átvezetést alakítottak ki. A közút mentén, az Ajtóssy utcai ingatlanok megközelítésére - a közúttal párhuzamosan - 3 méter széles aszfalt burkolatú szervizút készült, továbbá a fejlesztés részét képezte még a közút jobb oldalán 3 méter széles, míg a bal oldalon 2,75 méter széles öbölben elhelyezett buszmegálló megépítése.
Az új csomópont középszigete – a tehergépjárművek számára járható – 5 méter széles belső sugárral és 1,5 méter széles járógyűrűvel készült el. Az építéssel érintett szakaszokon az út mindkét oldalán a meglévő járdaburkolatok átépítésével egyesített, elválasztott rendszerű gyalog- és kerékpárutak épültek meg, csatlakozva a meglévő kerékpárút-hálózathoz.
Jelenleg a tereprendezési és a felvonulási terület rendbetételi munkái vannak még hátra, de a forgalom számára a mai naptól korlátozás nélkül használható a csomópont.
Dr. Kovács József, a Békés megyei 3. sz. egyéni választókerület országgyűlési képviselője elmondta: „Helybéli lakosként sokat járok erre, és látható, hogy a körforgalom több ezer ember gördülékeny közlekedését biztosítja. Köszönöm, hogy az építkezés alatt a forgalmat nem állították le, és örülök, hogy nem történt baleset ez idő alatt sem. A Sarkad, illetve a határ felé történő közlekedés szempontjából sokan választják ezt a szakaszt, így fontos a közlekedésbiztonság növelése és a balesetek számának csökkentése.”
Dr. Görgényi Ernő, Gyula város polgármestere kiemelte: „Ez a csomópont eddig városunk egyik leginkább balesetveszélyes kereszteződése volt. A Belső-Törökzugi lakótelepen, az Észak-Törökzugi lakótelepen és a kettő közötti kertvárosi részen több mint 4.000 ember él, akik napi gyakorisággal haladnak át ezen a szakaszon, sokan pedig a belváros irányából közlekednek Törökzug felé, ahol bölcsőde, óvoda, iskola és orvosi centrum is van.
Az új körforgalom biztonságosabbá teszi a közlekedést, és gyorsabban át lehet hajtani ezen a nagy forgalmú kereszteződésen, amint azt már tapasztalhatjuk az önkormányzati beruházásban 2019-ben megépített Béke sugárúti körforgalom esetén is.”
Povázsai Pál, a NIF Zrt. projektiroda-vezetője hozzátette: „Köszönjük a lakosság türelmét, amit a munkálatok elvégzése alatt tanúsított, és az autósok balesetmentes közlekedését. Karácsony előtt lezárul a csomópont műszaki átadás-átvételi eljárása, ezután megkérjük a forgalomba-helyezési engedélyt, de a körforgalom területét már korlátozások nélkül használhatják az autósok.”
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.