Az M49-es autópálya második ütemében Ököritófülpös és az országhatár között 17,5 kilométer hosszon épülhet új út.
Kiírták a közbeszerzést a Szatmárnémeti felé épülő M49 gyorsforgalmi út második ütemére. Az Európai Közbeszerzési Értesítőben megjelent felhívás szerint az Ököritófülpös - Csenger (országhatár) közötti szakasz, valamint a kapcsolódó Kocsord üzemmérnökség tervezési és kivitelezési feladatainak a megvalósítására várják az ajánlatokat.
A tavasszal elkezdett fejlesztésről augusztus 30-án Nyírmeggyesen tartottak sajtótájékoztatót: az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában az M3-as autópálya és a Szatmárnémeti közeli határátkelőhely között épül ki négysávos út.
A beruházás már zajló első ütemét a Duna Aszfalt Építő Zrt. kivitelezi, ennek során 28,15 kilométer hosszan jön létre a gyorsforgalmi út első szakasza. A munkálatokról júliusban számoltunk be részletesen, információink szerint jelenleg a főpálya nagy tömegű földmű építése zajlik. A munka során többek közt négy külön szintű csomópontot, 22 hídműtárgyat, egy komplex és egy egyszerű pihenőhelyet alakítanak ki, illetve kerékpárutat építenek négy helyszínen. A Kraszna folyó felett is megépül egy híd, továbbá a folyó mentén egy mobilgátat is telepítenek.
A második ütemben az Ököritófülpös és az országhatárt jelentő Csenger között egybefüggően 17,6 km hosszú 2x2 forgalmi sávos autóút épül 3 db különszintű és 4 db körforgalmi alcsomóponttal, 11 db műtárggyal. A gyorsforgalmi útszakaszra vonatkozóan kiviteli tervet kell készítenie a nyertes ajánlattevőnek.
A beruházásban megvalósul továbbá
- kétoldali tengelysúlymérőhely és közúti határátkelőhely a szükséges közműépítéssel együtt,
- a kapcsolódó Kocsord üzemmérnökség (ennek részét képezi többek között egy 1725 m2 alapterületű irodaépület, egy 1775 m2 alapterületű műhely és egy sótároló kivitelezése is.
A fejlesztés a közműépítést is magában foglalja.
A várható főbb mennyiségek a kiírás szerint:
- Földmű építés: 2 750 512 m3
- Pályaszerkezeti rétegek építése: 180 215 m3
- Műtárgyak pályafelülete: 8 733 m2
- Portál építése: 16 db
- Közúti visszatartó rendszerek építés: 84 980 m
- Burkolati jelek: 24 656 m2
- Párhuzamos földút építése: 21 395 m
- Kerítés építése: 37 389 m
Lázár János építési és közlekedési miniszter augusztusban azt mondta: a második, 17,5 kilométeres autópálya-szakasz 150-160 milliárd forintos beruházási összeggel épülhet meg. Az autópálya a tervek szerint a román kormánnyal történő együttműködés segítségével 2026 végére köti össze Nyíregyházát és Szatmárnémetit.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.