A Market Csoport, a KÉSZ Csoport és a Szabadics Zrt. is dolgozott az óriáskomplexum építkezésén.
Ma lezárult egy projekt, melynek hosszát és méretét jól bemutatja, hogy a város polgármestere és a BMW képviselője 2018 októberében írta alá a beruházás helyszínéül szolgáló mintegy többszáz hektárnyi focipályányi földterület adás-vételi szerződését. Az alapkövet 2022 nyár elején tették le.
Nemrég elkezdődött a 22 épületből és egy 50 hektáros, 53 MW névleges kapacitású napelemparkból is álló, valamint hatalmas léptékű infrastrukturális fejélesztést bevonó komplexum már tavaly is gyártott autót ahogyan modulárisan épült, de az ünnepélyes átadóhoz szeptember 26-án érkezett el a projekt. Az egyik első felszólaló a BMW cégvezetőjét és a minszterelnököt is tartalmazó listából Papp László debreceni polgármester volt, a cikk címében szereplő félmondat tartalmát is a városvezető fogalmazta meg.
A gyár egy 400 hektáros területen épült fel, és évente mintegy 150 ezer autó előállítására lesz képes. A fejlesztés teljes értéke magasabb a 820 milliárd forintnál, és már most több mint 1000 főt foglalkoztat.
A munkálatokról lapunkban folyamatosan beszámoltunk: több jelentős hazai cég is dolgozott a gyárkomplexum építkezésén. A hatalmas terület előkészítésében a Market Építő Zrt. meghatározó játszott, elvégezte − egyebek mellett − a nagytömegű földmunkákat és a tereprendezést. A cég szakemberei másfél millió köbméter földet termeltek ki, mozgattak és állítottak be centiméteres pontossággal. Ugyanígy a munkálatok részét képezte a felvonulási létesítmények kialakítása is.
A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. a KÉSZ Csoport tagja, három épület: az elektromos alállomás (MSS), központi épület (CC), valamint a lakkozó épület (TOF) (ez a 90 000 négyzetméter alapterületű üzem nem csak a legmagasabb, de egyben legnagyobb kihívást jelentő épület is volt a kivitelezésében a bokrétaünnepségen elhangzottak szerint)
A Market Csoport szintén igen jelentős magasépítési munkát is végzett. A Training Center, a tűzoltósági-üzemeltetési épület és a gyárkomplexum sprinkler rendszerének egészét irányító létesítmény kialakítása, valamint a gyártás lelkének számító összeszerelő üzem elkészítése is a munkájuk része volt.. Ez utóbbi, 140 ezer négyzetméteres épületben a gyártási terület mellett irodák, logisztikai egységek, öltözők, a gépészeti és gyengeáramú rendszerek működését biztosító terek is helyet kaptak.
A gyár építkezésében ugyancsak részt vesz a víz- és mélyépítési munkákban is elismert Szabadics Építő Zrt. A teljes terület speciális mélyépítési munkáit a HBM Soletanche Bachy Kft. végzete el. A lista természetesen még így sem teljes.
A megnyitón Hans-Peter Kemser, a BMW Group Gyár Debrecen elnök-vezérigazgatója köszönetet mondott azoknak, akik részt vettek a megalkotásban. Ahigy a dehir.hu írja, a cégvezető kiemelte, Európa számos régiójának átfogó és alapos elemzését követően Debrecent találták a legalkalmasabb helyszínnek. Erős és elkötelezett partnerek, kiváló infrastruktúra és megbízható beszállítók – ezek teremtették meg Hans-Peter Kemser szerint a feltételeket egy ilyen volumenű és ambiciózus projekt megvalósításához.
"Ez mindössze a kezdete egy egyedülálló és hosszú távon is sikeres együttműködésnek a BMW és Debrecen városa között"
- emelte ki.
Az eseményen Orbán Viktor miniszterelnök többek között elmondta: amikor 1998-ban Helmut Kohl kancellárral megállapodtak a magyar és a német ipar együttműködéséről, valahogy így képzelték - idézte fel a magyar miniszterelnök pénteken a BMW Group debreceni üzemének hivatalos megnyitóján.
Orbán Viktor a gyárat méltatva hozzátette:
büszkék vagyunk, fantasztikus és lenyűgöző a méret, fantasztikus és lenyűgöző a minőség. Emlékeztetett: amikor bejelentették, hogy a BMW gyárat épít Debrecenben, azt gondolták, ez "nyerő, biztos siker", mert a német autógyárak és Magyarország együttműködéséből már több évtizedre visszanyúlóan csak jó dolgok sültek ki.
Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminisztere kifejtette, hogy a BMW debreceni gyárának megnyitása hatalmas lökést fog adni az autóiparnak, s ezzel a teljes magyar ipari teljesítménynek, ráadásul több más hasonló nagyberuházás is rövidesen termőre fordul.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető világszenzációnak nevezte, hogy az egyik legnagyobb autómárka megindítja a sorozatgyártást Magyarországon, ráadásul a vállalat egyedül itt fogja előállítani a tisztán elektromos alapra épülő autóit.
Elkészült a 23 méter mély munkagödör, folyik a úgynevezett első beton kiöntésének előkészülete
Társadalmi szolidaritás és fenntarthatóság - sok szempont mellett, ezeket jelölte meg a főváros célként a Rákosrendező hasznosítására kiírt tervpályázatban. Az új városrészben minimum 25 hektár összefüggő városi park is létesülhet.