A projekt jelenleg Afrika legnagyobb egyedi infrastrukturális magánberuházása Európából, amelynek szakmai és befektetői partnere a Duna Aszfalt Zrt.
A két ország államfője, valamint a GED Africa vezetősége letette a Kongói Demokratikus Köztársaság és a Zambiai Köztársaság között létrejövő új út alapkövét – derült ki a lapunkhoz eljuttatott közleményből. Felix Tshisekedi, a Kongói Demokratikus Köztársaság elnöke és Hakainde Hichilema, a Zambiai Demokratikus Köztársaság elnöke a Luapula folyó leendő határhídjának helyszínén helyezték el az alapkövet. „Ezzel a Kasomeno-Mwenda (KMTR – Kasomeno-Mwenda Toll Road) út építése egy újabb mérföldkőhöz érkezett” – hangsúlyozta a közlemény.
A projekt jelenleg Afrika legnagyobb egyedi infrastrukturális magánberuházása Európából, amelynek szakmai és befektetői partnere a Duna Aszfalt Zrt., hazánk egyik legnagyobb építőipari vállalata.
A beruházásban egy 184 km hosszúságú autóút korszerűsítése, építése és bővítése történik meg. Az új út egy 345 méteres új ferdekábeles hídon is átvezet majd, mintegy 500 kilométerrel csökkenti a kereskedelmi fuvarozók oda-vissza útját Haut-Katanga bányászati területéről Dar es Salaam kikötőbe.
A szóban forgó híd, illetve a Kongó és Zambia határán elhelyezkedő út tervezéséért a Speciálterv Kft. felel.
A közlemény a Kasomeno-Mwenda úthálózat befektetési és projektmenedzsment cége, a GED Africa szerepére is kitért. Eszerint egy úttörő jellegű infrastrukturális projekt jött létre, amelyben kettő, 25 évre szóló PPP-koncesszió köttetett a GED Africa Ltd. leányvállalatai valamint a Kongói Demokratikus Köztársaság és a Zambiai Köztársaság kormánya között, külön koncessziós megállapodások alapján. „A GED Africa egy fenntartható hatással bíró, több millió dolláros alapot hoz létre, amely a koncessziós időszak alatt a projektet befogadó közösségek különböző egészségügyi, oktatási és szociális hálózatainak kezdeményezései között osztanak szét” – olvasható a közleményben.
A kisebb távolságok és a Kongói Demokratikus Köztársaság első egymegállásos határállomásának (one stop border) kombinálásával ez az új útvonal kelet felé a régióban rejlő potenciált támogatja és gazdasági lehetőséget teremt minden érdekelt fél számára.
Klaus Findt, a GED Africa vezérigazgatója a fentiekhez hozzátette:
„A GED Africa és a Duna Aszfalt büszkén jelenti be a határállomásról szóló megállapodás véglegesítését, amely a projekt következő fontos lépését jelenti. A közelgő esős évszakot arra használjuk fel, hogy finomhangoljuk a műszaki terveket partnereinkkel, hogy a főbb munkálatok a lehető leghamarabb megkezdődhessenek a tervek szerint."
A közlemény a zambiai Charles l. Milupi, infrastrukturális, lakásügyi és városfejlesztési minisztert is idézte. A tárcavezető elmondta, összehangoltan fognak dolgozni kollégájával, Alexis Gizaro Muvunival a Kongói Demokratikus Köztársaságból, hogy közösen, a lehető legrövidebb időn belül, a nemzetközi szabványnak megfelelő minőségben valósítsák meg ezt a stratégiai fontosságú infrastrukturális projektet. Úgy fogalmazott, a KMTR-projekt egy olyan példaértékű multinacionális PPP-konstrukció, amely a világszínvonalú mérnöki szakértelem, az útdíjszedési technológia és a modern infrastruktúra révén a két ország fenntartható gazdasági növekedését szolgálja.
A közleményben a projekt további afrikai partnerszervezetei, a Kongói Fejlesztési Ügynökség (Agence Congolaise des Grands Travaux, röviden ACGT) és a Zambiai Közútfejlesztési Ügynökség (Zambia Road Development Agency) is kifejezte elkötelezett támogatását, miután annak megvalósulása pozitív, hosszú távú társadalmi-gazdasági hatást jelent a foglalkoztatási lehetőségek, a helyi kereskedelem és a helyi piac területén. Az ACGT ügyvezető igazgatója, Nico Nzau Nzau hozzátette: „Ez a projekt része annak a törekvésnek, hogy fejlődjön az úthálózat és a társadalmi-gazdasági feltételek javuljanak."
Szintrehozási munkálatainak második évét zárja decemberben az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton, ám arról eddig kevés szó esett, hogy mi történik a mart aszfalttal. Mára elvárás az utakból eltávolított anyagok újrafelhasználása, ám ebben még sokat léphetünk előre. E tekintetben a hazai gyorsforgalmi utak 60%-t üzemeltető MKIF Zrt. hazai léptékkel nézve óriási vállalást tett, melynek részleteit Koch Domonkos, a Társaság innovációs mérnöke osztotta meg lapunkkal.
Összetett projekttel fejlesztették a Fejér vármegyei Kisapostagot, a kivitelezést a STRABAG végezte el. Ennek során szabályozták egy településrészen a csapadékvíz-elvezetést, járdán megközelíthetővé tették a 6-os főút mentén lévő buszmegállókat valamint a közbenső szakaszon lévő buszmegállókat, utak újultak meg, gyalogos átkelőhelyek és két park is épült.