A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A kísérleti útszakaszok célja és feladata, hogy a gyakorlatban is kiderüljön egy ötéves tesztidőszak végén, hogy érdemes-e új összetételű aszfaltkeverékek használatát bevezetni az útépítéseknél.
Az 1-es főút 51-es kilométerénél lévő 300 méteres szakaszon kísérleti jelleggel az út egyik sávjában nagy tömörségű, hagyományos bitumen kötőréteget próbálnak ki. Abban bízva, hogy a mostaniaknál hosszabb élettartamot biztosít majd a nagy forgalmat bonyolító útnak.
A közlekedési folyosó másik oldalára magas merevségű SMA Binder aszfaltkeveréket dolgoztak be. Utóbbit kőmázas aszfaltnak is nevezik, mivel a keverésekor a nagy viszkozitású bitument adagolnak a kőaggregátumhoz. Ezek elegyéből tartós, kiváló minőségű útburkolati anyag állítható elő. Németországban az SMA alkalmazása már elterjedt, elsősorban a nagy forgalmat bonyolító és jelentős terhelésnek kitett utaknál.
Az 1-es főút korábban is helyszíne volt hasonló teszteknek, 2020-ban a nyomvályúk kialakulásának visszaszorítása és a mart aszfalt újrahasznosításának elősegítése állt a kísérletek középpontjában a mostani munkálatok helyszínének folytatásában. Erről bővebben egy korabeli cikkünkben olvashat.
Az ilyen kísérleteknek az a legfőbb célja, hogy a mérnökök és vegyészek által kifejlesztett anyagokat és technológiákat a gyakorlatban is kipróbálják.
A mostani alkalommal is - a korábbiakhoz hasonlóan - a burkolat kivitelezése után egy minősítési folyamat veszi kezdetét, majd évente átfogó méréseket végeznek az érintett útszakaszokon.
A most bedolgozott nagy tömörségű bitumen, illetve SMA Binder aszfaltkeverékeket Németországban már használják, a magyar szabványok között azonban még nem szerepelnek. Ha az ötéves kísérleti időszakban beigazolódik, hogy sikerül az új anyagok felhasználásával az utak élettartamát megnövelni, utána születhet döntés arról, hogy ezeket is átemeljék az útügyi műszaki- és szabvány előírásokba, hogy azután alkalmazhassák a magyarországi útépítéseknél.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.
Most ősszel elindulnak az előkészítési munkálatok, legkésőbb 2025. szeptember elsején pedig a tényleges bővítést is elkezdi az MKIF Zrt. az M1-es autópályán. Az M0-tól Győr felé 80 km-en bővül 2x3 sávosra a sztráda 2029-re, ezen felül oldalanként 1-1 intelligens leállósáv (ún. ITS) is lesz, amit forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyitnak meg. A fejlesztés részleteiről Németh Tamás, az MKIF Zrt. vezérigazgatója adott interjút lapunknak.