Az egyik innováció a nyomvájúsodás kialakulását szorítja vissza, míg a másik a hazai útépítésben egyelőre nem kellően kiaknázott újrahasznosítást serkenti.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. „Kísérleti út- és hídépítés” nevű pályázatára két témában is javaslatot adott be a Strabag Zrt. Egyrészt a „Maradó alakváltozással szembeni ellenállás javítása” című témában pályázott, amelyet Dr. Gajári György, feltaláló kezdeményezett. A másik téma a „Mart és bontott aszfalt újrafelhasználásának növelése” volt, ennek a kezdeményezője a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. volt.
A sikeres pályázatok eredményeként a Magyar Közút az 1-es főúton Komárom-Esztergom megyében jelölt ki kísérleti szakaszt.
Így a két eljárás beépítése az 51+321-es és a 51+721 kilométerszelvények között történt meg októberben, teljes útzár mellett.
A szakasz jobb pályáján Dr. Gaján György módszerét tesztelték automatizált 3D marás- és beépítési technológiával. Ugyanitt a ma használatos technológiával és alapanyagokkal rendelkező összehasonlító szakasz is létrejött. A bal pályán a KTI-féle recycling aszfalt beépítés zajlott le.
Mindkét kísérletet 5 éves megfigyelési szakasz követi. A helyszín kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy egy egyébként felújítás előtt álló szakaszon hajtsák végre a munkát.
Az „Eljárás az útépítési aszfalt maradó alakváltozással szembeni ellenállásának javítására” című, magyar szabadalom esetében a lapunk rendelkezésére bocsátott részletes szakmai anyag szerint különleges alapanyagra vagy adalékra nincs szükség. Viszont az aszfalt összetételének pontosan meg kell felelni a szabadalom szerint kidolgozott típusvizsgálatnak (optimális bitumentartalom), és a beépítéskor el kell érni a 100 százalék fölötti tömörséget és egy 3-4 százalék körüli burkolati hézagot.
Az elkészített kísérleti szakasz célja, hogy hazai körülmények között segítsen a megfelelő technológia kialakításában.
A kísérleti szakasz megépítése a nyomvályú kialakulásával szemben ellenálló, egyben jó hidegviselkedésű, hosszú élettartamú burkolat kifejlesztését szolgálja. A beépítés többletköltségeit ellensúlyozza az alacsony bitumentartalom mellett a normál útépítési bitumen felhasználása és a célként kitűzött hosszabb élettartam.
A „Mart és bontott aszfalt újrafelhasználásának növelése” azért jelentős, mert bár a hangsúlyozottan környezetkímélő építéstechnológia hazánkban is jelentős múltra tekinthet vissza, jelenlegi alkalmazása a kívánatostól messze elmarad. Emellett egyes aszfalttípusoknál alkalmazása egyáltalán nem terjedt el.
Mivel ez a helyzet komoly nemzetgazdasági hátrányokkal jár, a témajavaslat olyan (Útügyi Műszaki Előírás módosítási javaslatot megalapozó) útmutató készítését tűzte ki céljául, amely az aszfalt-újrahasznosítás eddigieknél szélesebb körben való és intenzívebben történő alkalmazását kívánja elősegíteni.
Elsősorban azoknak a hazai útügyi szakembereknek szolgálhat a tervezett útmutató, akik a tárgykörben vagy még nem rendelkeznek elegendő tapasztalattal vagy pedig nincsenek még meggyőz(őd)ve az aszfalt-újrahasznosítás környezeti és gazdasági előnyeiről.
Az STR Hídgerenda termékcsalád 67-es látrányi elkerülőjén debütált.
Az elemeket milliméter pontossággal, rozsdásodásmentes eljárással készítik, egyedi kivitelben is.