2024.10.30, Szerda

Hirdetés

Szintet lépett a vasút: már üzemel hazánk új vonatbefolyásoló rendszere - videóval
Fotók: NIF Zrt.

Szintet lépett a vasút: már üzemel hazánk új vonatbefolyásoló rendszere - videóval

magyarepitok.hu

2020.12.12. 07:45 - Hegedűs Gergely

Az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer elsődleges rendeltetése a vasút biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben.

Hirdetés

Üzembe helyezték Magyarország elsőként elkészült ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerét a Ferencváros és Székesfehérvár közötti vonalszakaszon. A vonatközlekedés felügyeletét ellátó rendszer a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából a Siemens Mobility munkájával épült ki.

Pénteki közös közleményük szerint a 2-es szintű egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS L2) elsődleges rendeltetése a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben.   

A rendszerrel felszerelt 63 kilométeres szakaszon jelenleg a végleges használatbavétel előtti forgalomszabályzó próbaüzem zajlik. A próbaüzembe bevont személy- és áruszállító vonatoknak legalább 30 ezer kilométert kell futniuk.   


A fejlesztés lehetővé teszi a nagyobb sebességet

A közlemény idézi Mosóczi Lászlót, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát, aki kiemelte: a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a szerelvények egyes szakaszokon akár 160 kilométer/órás sebességgel haladjanak. Az utasok a jövőben a jelenleginél gyorsabban juthatnak el vonattal a fővárosból például a Balatonra is.   

A Budapest-Székesfehérvár vasútvonal 2010 óta több lépésben újult meg, a pályakorszerűsítések és a biztosítóberendezési beruházások összes nettó költsége meghaladta a 128 milliárd forintot.

A fejlesztések eredményeképpen az elmúlt hat évben megkétszereződött az utasforgalom a vonalon, tavaly már 9,4 millióan választották a vasutat a főváros és Székesfehérvár között - hangsúlyozta az államtitkár.   


Az ETCS2 rendszerek kiépülnek Budapesttől Debrecenig és Békéscsabáig

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója közölte, a már elindított és a jövőben zajló beruházások legfőbb célja, hogy a közösségi közlekedés gerincét adó vasút versenyképességét növeljék a közúttal szemben, emelve a biztonsági szintet is. A fejlesztéseknek köszönhetően 2022-re 560 kilométer hosszú vasútvonal lesz alkalmas arra a biztosítóberendezésekkel együtt, hogy 160 kilométer/órás sebességgel közlekedjenek a vonatok.   

Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a közlemény szerint kiemelte, hogy a beruházás egy több projektből álló országos fejlesztési folyamat első lépése, a következő években az ETCS2 rendszerek kiépülnek Budapesttől Debrecenig, illetve Békéscsabáig. A fejlesztésekkel elérhető, hogy a nemzetközi vasúti folyosók magyarországi szakaszainak műszaki színvonala megfeleljen az uniós előírásoknak.   


Egységesül a magyar és az európai vasúti hálózat

Ludvig László, a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatója jelezte, hogy a beruházás részeként a Siemens teszt- és oktatóberendezést is telepített a MÁV technológiai rendszerüzemeltetési igazgatóság laboratóriumába.

Itt a MÁV szakemberei laborkörülmények között modellezhetik és elemezhetik az ETCS berendezés működését, a vonatok mozgását, és végezhetnek oktatási tevékenységet is.   

A beruházás hozzájárul a magyar és az európai vasúti hálózat egységesítéséhez, a kölcsönös átjárhatóság feltételeinek megteremtéséhez és a szolgáltatások színvonalának emelkedéséhez - emelték ki a közleményben.

Galéria

VasútfejlesztésNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Siemens Zrt.vonatbefolyásoló rendszerMÁV

Hírlevél

Hirdetés