2024.12.04, Szerda
Metró Gödöllőre és Csömörre: két HÉV vonal fejlesztésével épül ki az M2-es folytatása
Látványtervek: BFK, Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Metró Gödöllőre és Csömörre: két HÉV vonal fejlesztésével épül ki az M2-es folytatása

magyarepitok.hu, mti

2021.07.01. 09:50

A BFK és a MÁV-HÉV fejlesztésére most mintegy 4,6 milliárd forintnyi forrást biztosítottak.

Már beszámoltunk márciusban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) lépéseiről, mellyel előkészítik a metróhálózat és az északkeleti HÉV-hálózat szorosabb integrációját Budapesten és az agglomerációban. Ma reggel sajtótájékoztatón írták alá a szerződést a nagyszabású fejlesztés előkészítéséről, melyet a kormány által folyósított mintegy 4,622 milliárd forint uniós támogatásból valósítanak meg.

 

Az önkormányzatiból állami irányításúvá változott projektben kiterjesztik a metró szolgáltatását Gödöllőig és Csömörig: összekapcsolják az M2 metrót az Örs Vezér terén a H8-as és H9-es HÉV-ekkel. A most a BFK és a MÁV-HÉV Zrt. rendelkezésére bocsátott összeg többek között

  • a pályák, állomások felújítását,
  • akadálymentesítését,
  • új megállók építését,
  • új járművek beszerzését,
  • autóparkolók, kerékpártárolók létesítésének előkészítését tartalmazza.

 

Vécsey László, Kutnyánszky Zsolt, Vitézy Dávid és Szatmáry Kristóf (b-j) (Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

A forrásokat biztosító szerződés aláírása kapcsán tartott rendezvényen az Innovációs és Technológiai Minisztérium, illetve a BFK képviselői is részt vettek: beszédet mondott Dr. Tuzson Bence és Kutnyánszky Zsolt államtitkárok, Szatmáry Kristóf és Vécsey László országgyűlési képviselők, valamint Vitézy Dávid a BFK vezérigazgatója.

 

80 éves tartozást törlesztenek

 

Vitézy Dávid

Vitézy Dávid kiemelte, hogy a

gödöllői HÉV-vonalon 1941 óta nem volt érdemben egy komplett, átfogó infrastruktúrafelújítás, és a biztosítóberendezés is azt a kort idézi, amikor nem a jobb oldali közlekedés volt honos a vasúton, illetve Magyarországon.

 

A metró és HÉV átszállás nélküli kapcsolata a projekt könnyebb része

Kifejtette részletesen is (a cikkünk elején is ismertett) technikai paramétereket, miszerint a projekt műszaki tartalmának 90 százaléka a gödöllői és a csömöri HÉV teljes felújítását, a pályák rendbetételét, a sebességkorlátozások megszüntetését, a peronok akadálymentesítését, a szintbeni autós átjárók megszüntetését, valamint a P+R és B+R parkolók kiépítését jelenti.

Rámutatott

Az M2-es metróval való integráció, az átszállás nélküli összeköttetés megteremtése a kisebb feladat.

 

Metrómegálló az M0-ás mellett

A vezérigazgató elmondta, a tervek szerint

a 2-es metró szerelvényei közül minden második kimenne Rákosfalváig, minden második tovább menne Cinkotáig, és ebből minden második menne Gödöllő és Csömör felé.

 

 

Közölte, létrejöhet az első metróállomás közvetlenül az M0-s körgyűrű mellett; az autót a kistarcsai kórház melletti P+R parkolóban hagyva átszállás nélkül lehet majd a belvárosig utazni.

Vitézy Dávid végül rámutatott:

ha minden jól megy, 6-7 év múlva lehet majd átszállásmentesen utazni az összekötött vonalon.

 

 

 

A közlekedésfejlesztés az agglomerációs térség egyik legfontosabb kérdése

Tuzson Bence elmondta: a közlekedésfejlesztés az agglomerációs térség egyik legfontosabb kérdése. Emlékeztetett a kormány átvállalta a programot az önkormányzattól, és a mostani aláírással megteszi az első komolyabb lépést a vasútvonal fejlesztéséhez.

 

Tuzson Bence

A közlekedésfejlesztési beruházás jelentőségét az államtitkár azzal indokolta, hogy

a térségben az elmúlt 20 évben 28 százalékkal növekedett a népesség és 70 százalékkal emelkedett a gépjárművek száma.

A BFK sajtónak szóló háttéranyagában egyebek mellett az áll, hogy a H8-as (gödöllői) és a H9-es (csömöri) HÉV-vonalon a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek.

A gödöllői és a csömöri HÉV fejlesztése, valamint összekötése a 2-es metróvonallal része a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának.

 

Nagyszabású, zöld fejlesztés

 

 

Ezzel egy olyan átjárható rendszer jön létre, amellyel az utasok átszállást és időt takarítanak meg.

Sokak számára a HÉV helyett közvetlenül a metró válik elérhetővé, így kevesebben fognak autót használni és rövidíthető az Örs vezér terére közlekedő buszjáratok útvonala. Ezáltal csökkenhet a közúti forgalom és a légszennyezés.

Az Örs vezér teréről elkerülő buszvégállomások lehetővé teszik, hogy a buszok kisebb helyet foglaljanak el a téren, a zuglói végállomás területe parkosítható.

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

Galéria

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)MÁVHÉVGödöllőmetrófejlesztésCsömörBudapest