A BFK és a MÁV-HÉV fejlesztésére most mintegy 4,6 milliárd forintnyi forrást biztosítottak.
Már beszámoltunk márciusban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) lépéseiről, mellyel előkészítik a metróhálózat és az északkeleti HÉV-hálózat szorosabb integrációját Budapesten és az agglomerációban. Ma reggel sajtótájékoztatón írták alá a szerződést a nagyszabású fejlesztés előkészítéséről, melyet a kormány által folyósított mintegy 4,622 milliárd forint uniós támogatásból valósítanak meg.
Az önkormányzatiból állami irányításúvá változott projektben kiterjesztik a metró szolgáltatását Gödöllőig és Csömörig: összekapcsolják az M2 metrót az Örs Vezér terén a H8-as és H9-es HÉV-ekkel. A most a BFK és a MÁV-HÉV Zrt. rendelkezésére bocsátott összeg többek között
A forrásokat biztosító szerződés aláírása kapcsán tartott rendezvényen az Innovációs és Technológiai Minisztérium, illetve a BFK képviselői is részt vettek: beszédet mondott Dr. Tuzson Bence és Kutnyánszky Zsolt államtitkárok, Szatmáry Kristóf és Vécsey László országgyűlési képviselők, valamint Vitézy Dávid a BFK vezérigazgatója.
Vitézy Dávid kiemelte, hogy a
gödöllői HÉV-vonalon 1941 óta nem volt érdemben egy komplett, átfogó infrastruktúrafelújítás, és a biztosítóberendezés is azt a kort idézi, amikor nem a jobb oldali közlekedés volt honos a vasúton, illetve Magyarországon.
Kifejtette részletesen is (a cikkünk elején is ismertett) technikai paramétereket, miszerint a projekt műszaki tartalmának 90 százaléka a gödöllői és a csömöri HÉV teljes felújítását, a pályák rendbetételét, a sebességkorlátozások megszüntetését, a peronok akadálymentesítését, a szintbeni autós átjárók megszüntetését, valamint a P+R és B+R parkolók kiépítését jelenti.
Rámutatott
Az M2-es metróval való integráció, az átszállás nélküli összeköttetés megteremtése a kisebb feladat.
A vezérigazgató elmondta, a tervek szerint
a 2-es metró szerelvényei közül minden második kimenne Rákosfalváig, minden második tovább menne Cinkotáig, és ebből minden második menne Gödöllő és Csömör felé.
Közölte, létrejöhet az első metróállomás közvetlenül az M0-s körgyűrű mellett; az autót a kistarcsai kórház melletti P+R parkolóban hagyva átszállás nélkül lehet majd a belvárosig utazni.
Vitézy Dávid végül rámutatott:
ha minden jól megy, 6-7 év múlva lehet majd átszállásmentesen utazni az összekötött vonalon.
Tuzson Bence elmondta: a közlekedésfejlesztés az agglomerációs térség egyik legfontosabb kérdése. Emlékeztetett a kormány átvállalta a programot az önkormányzattól, és a mostani aláírással megteszi az első komolyabb lépést a vasútvonal fejlesztéséhez.
A közlekedésfejlesztési beruházás jelentőségét az államtitkár azzal indokolta, hogy
a térségben az elmúlt 20 évben 28 százalékkal növekedett a népesség és 70 százalékkal emelkedett a gépjárművek száma.
A BFK sajtónak szóló háttéranyagában egyebek mellett az áll, hogy a H8-as (gödöllői) és a H9-es (csömöri) HÉV-vonalon a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek.
A gödöllői és a csömöri HÉV fejlesztése, valamint összekötése a 2-es metróvonallal része a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának.
Ezzel egy olyan átjárható rendszer jön létre, amellyel az utasok átszállást és időt takarítanak meg.
Sokak számára a HÉV helyett közvetlenül a metró válik elérhetővé, így kevesebben fognak autót használni és rövidíthető az Örs vezér terére közlekedő buszjáratok útvonala. Ezáltal csökkenhet a közúti forgalom és a légszennyezés.
Az Örs vezér teréről elkerülő buszvégállomások lehetővé teszik, hogy a buszok kisebb helyet foglaljanak el a téren, a zuglói végállomás területe parkosítható.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.