2024.03.19, Kedd
HÉV-fejlesztések: több P+R parkoló lesz a Csepel-szigeten
bfk.hu

HÉV-fejlesztések: több P+R parkoló lesz a Csepel-szigeten

Forrás: BFK/Vitézy Dávid Facebook-oldala

2021.10.22. 14:07

A Budapesti Fejlesztési Központ projektjében a lakosság véleményét kikérve döntöttek a fejlesztés irányáról.

Folyamatosan beszámolunk a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) HÉV- és metrófejlesztési projektjeiről és terveiről, legyen szó a nyugati agglomerációs gödöllői és csömöri HÉV-ek összekapcsolásáról az M2-es metróval az Örs vezér téren, vagy a ráckevei és csepeli és ráckevei HÉV-ek fejlesztéséről is.

Ez utóbbi projektek részei annak a hosszú távú tervnek, melyben a déli és északi HÉV-hálózatot a jelenlegi metróvonalakon keresztül, illetve egy Duna alatt futó alagúttal, valamint a Boráros tér és a Kálvin tér között egy földalatti pályával tervezik összekapcsolni, mindezzel az M5-ös metrót létrehozva. A nagyszabású városfejlesztési elgondolásról részletesebben többek között itt is írtunk.

 

Most a ráckevei HÉV déli szakaszán volt a fókusz

A déli szakaszon 2020 nyara óta a jelenleg is használatban levő csepeli- és ráckevei HÉV-szakaszok fejlesztésének tervezése zajlik, a lakosság folyamatos bevonásával. Miután tavasszal többek között lakossági konzultációt tartottak a témában, nyáron online kérdőívet is elérhetővé tettek. Ez annak a folyamatnak a része, melyben a ráckevei, 23 megállós vonal fejlesztéséről több szakaszban kérdezik meg a helybelieket: a Szigethalom és Ráckeve közti részről szóló konzultációs dokumentumot közel 800 fő töltötte ki.

 

 

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója nemrég ennek a felmérésnek az eredményeiről és a lakosok igényeinek megfelelő tervmódosításokról tett közzé Facebook-posztot. A kutatásból kiderül: a Csepel-sziget agglomerációs lakóinak többsége egyetért a ráckevei HÉV fejlesztésével. Mint a vezető szakember írja, a projekt eredményeként nemcsak a HÉV pályája,

de az állomások is megújulnak, hogy az elővárosi kötöttpályás közlekedés egységes és magas színvonalú legyen.

Számos helyen egységes megjelenésű, esztétikus, funkciógazdag típusmegállókat alakítanak ki, a jelentősebb csomópontokon – ilyen például a tököli vagy a ráckevei állomás – pedig egyedi megállókat terveznek.

 

A kerékpárosokra és az autósokra is figyelmet fordítanak

A felmérésből kiderült: a válaszadók 40%-a használja naponta vagy minden munkanapon a ráckevei HÉV-et, a kitöltők negyede pedig havonta vagy ritkábban utazik a ráckevei vonalon. A szakasz megállóit a kitöltők 49%-a közelíti vagy közelítené meg a jövőben kerékpárral, a megkérdezettek 53%-a tovább is szállítja kerékpárját a héven.

 

 

Ennek megfelelően a tervezés során a kerékpáros parkolásra is jelentős figyelmet fordítottak, ugyanúgy, mit az autósok P+R parkolóinak fejlesztésére is. A megállóhelyek és környezetük megújításáról készült tervek szerint a korszerűsített peronok akadálymentesek és részben fedettek lesznek.

A helyi igényeknek megfelelő számú P+R parkoló segíti az autóval közlekedőket. További 3-3 db K+R parkolóhely pedig azok számára biztosítja a gyors ki-és beszállást, akik csak rövid ideig szeretnének autóval tartózkodni a megállóhelyek környezetében. Nem csak az autók, de a kerékpárok tárolása is megoldódik: fedett B+R kerékpártárolók várják majd a biciklivel érkezőket.

Miután Szigethalomból sok olyan észrevétel érkezett, hogy több P+R parkolóra lenne szükség a megálló mellett, ezért itt a BFK átalakíttatja a korábbbi terveket, hogy ennek is megfeleljenek.

 

A lakosok elvárásainak megfelelően néznek majd ki a megállók

Vitézy Dávid posztjában hangsúlyozta: a megállók tervezése során nem csak a funkcionális megújulást tartják szem előtt. Olyan egyedi művészeti alkotásokat szeretnénk elhelyezni a megállókban, amelyek az utasok számára fontos témákat jelenítenek meg. Mint kiderült, erről is megkérdezték a helybelieket: a vizsgált szakaszon tervezett műalkotások tematikájára összesen 221 javaslat érkezett.

Többek között a természetről, élővilágról készült műveket, Dunával kapcsolatos alkotásokat, helyi nevezetességeket és helytörténeti emlékeket látnának viszont legszívesebben a megállóhelyek környezetében.

A BFK a kérdőív feldolgozása után az eredmények figyelembevételével folytatja a tervezést, a felmérés eredményeiről ezen az oldalon lehet bővebben olvasni.

A cikk megjelenését a Budapest Fejlesztési Központ támogatta.

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)HÉVCsepelRáckeveBudapestSzigethalom