A Budapesti Fejlesztési Központ projektjében a lakosság véleményét kikérve döntöttek a fejlesztés irányáról.
Folyamatosan beszámolunk a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) HÉV- és metrófejlesztési projektjeiről és terveiről, legyen szó a nyugati agglomerációs gödöllői és csömöri HÉV-ek összekapcsolásáról az M2-es metróval az Örs vezér téren, vagy a ráckevei és csepeli és ráckevei HÉV-ek fejlesztéséről is.
Ez utóbbi projektek részei annak a hosszú távú tervnek, melyben a déli és északi HÉV-hálózatot a jelenlegi metróvonalakon keresztül, illetve egy Duna alatt futó alagúttal, valamint a Boráros tér és a Kálvin tér között egy földalatti pályával tervezik összekapcsolni, mindezzel az M5-ös metrót létrehozva. A nagyszabású városfejlesztési elgondolásról részletesebben többek között itt is írtunk.
A déli szakaszon 2020 nyara óta a jelenleg is használatban levő csepeli- és ráckevei HÉV-szakaszok fejlesztésének tervezése zajlik, a lakosság folyamatos bevonásával. Miután tavasszal többek között lakossági konzultációt tartottak a témában, nyáron online kérdőívet is elérhetővé tettek. Ez annak a folyamatnak a része, melyben a ráckevei, 23 megállós vonal fejlesztéséről több szakaszban kérdezik meg a helybelieket: a Szigethalom és Ráckeve közti részről szóló konzultációs dokumentumot közel 800 fő töltötte ki.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója nemrég ennek a felmérésnek az eredményeiről és a lakosok igényeinek megfelelő tervmódosításokról tett közzé Facebook-posztot. A kutatásból kiderül: a Csepel-sziget agglomerációs lakóinak többsége egyetért a ráckevei HÉV fejlesztésével. Mint a vezető szakember írja, a projekt eredményeként nemcsak a HÉV pályája,
de az állomások is megújulnak, hogy az elővárosi kötöttpályás közlekedés egységes és magas színvonalú legyen.
Számos helyen egységes megjelenésű, esztétikus, funkciógazdag típusmegállókat alakítanak ki, a jelentősebb csomópontokon – ilyen például a tököli vagy a ráckevei állomás – pedig egyedi megállókat terveznek.
A felmérésből kiderült: a válaszadók 40%-a használja naponta vagy minden munkanapon a ráckevei HÉV-et, a kitöltők negyede pedig havonta vagy ritkábban utazik a ráckevei vonalon. A szakasz megállóit a kitöltők 49%-a közelíti vagy közelítené meg a jövőben kerékpárral, a megkérdezettek 53%-a tovább is szállítja kerékpárját a héven.
Ennek megfelelően a tervezés során a kerékpáros parkolásra is jelentős figyelmet fordítottak, ugyanúgy, mit az autósok P+R parkolóinak fejlesztésére is. A megállóhelyek és környezetük megújításáról készült tervek szerint a korszerűsített peronok akadálymentesek és részben fedettek lesznek.
A helyi igényeknek megfelelő számú P+R parkoló segíti az autóval közlekedőket. További 3-3 db K+R parkolóhely pedig azok számára biztosítja a gyors ki-és beszállást, akik csak rövid ideig szeretnének autóval tartózkodni a megállóhelyek környezetében. Nem csak az autók, de a kerékpárok tárolása is megoldódik: fedett B+R kerékpártárolók várják majd a biciklivel érkezőket.
Miután Szigethalomból sok olyan észrevétel érkezett, hogy több P+R parkolóra lenne szükség a megálló mellett, ezért itt a BFK átalakíttatja a korábbbi terveket, hogy ennek is megfeleljenek.
Vitézy Dávid posztjában hangsúlyozta: a megállók tervezése során nem csak a funkcionális megújulást tartják szem előtt. Olyan egyedi művészeti alkotásokat szeretnénk elhelyezni a megállókban, amelyek az utasok számára fontos témákat jelenítenek meg. Mint kiderült, erről is megkérdezték a helybelieket: a vizsgált szakaszon tervezett műalkotások tematikájára összesen 221 javaslat érkezett.
Többek között a természetről, élővilágról készült műveket, Dunával kapcsolatos alkotásokat, helyi nevezetességeket és helytörténeti emlékeket látnának viszont legszívesebben a megállóhelyek környezetében.
A BFK a kérdőív feldolgozása után az eredmények figyelembevételével folytatja a tervezést, a felmérés eredményeiről ezen az oldalon lehet bővebben olvasni.
A cikk megjelenését a Budapest Fejlesztési Központ támogatta.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.