A BFK által irányított projektben kiterjesztik a metró szolgáltatását Gödöllőig és Csömörig: összekapcsolják az M2 metrót az Örs Vezér terén a H8-as és H9-es HÉV-ekkel.
Megkezdődik a gödöllői és csömöri HÉV külső szakaszának tervezése – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának csütörtöki Facebook posztjában.
Korábban már beszámoltunk a gödöllői (H8) és csömöri (H9) HÉV-vonalak fejlesztéséről, amely a BFK irányításával valósul meg. Az önkormányzatiból állami irányításúvá változott projektben a budapesti szakaszon vannak előzmények, azonban az agglomerációs szakaszon a tervezés korábban el sem indult. A megfelelő tervezési program érdekében első lépésben az érintett agglomerációs települések polgármestereivel és a térség országgyűlési képviselőivel egyeztettek.
Vitézy Dávid úgy fogalmazott:
alapvetés, hogy a korábbi tervekkel ellentétben a csömöri hév megmarad, bezárásának korábbi tervét közösen elvetettük.
Majd kiemelte: a metróvá fejlesztett vonal nem állhat meg Cinkotánál, ahogy az a korábbi fővárosi tervekben volt, hanem az agglomerációs szakasz fejlesztésének is meg kell történnie egyidejűleg.
Korszerű járművek, akadálymentes peronok, gyorsabb eljutási idők szükségesek Budapest határain kívül is, összefüggő rendszert alkotva a HÉV belső szakaszával és a kettes metróval.
Az érintettekkel történő tárgyalás során szó esett a vonal mentén elhelyezendő autós és kerékpáros parkolókról, vizsgálják egy-egy megállóhely áthelyezését és új megállók létesítését is a HÉV elővárosi szakaszán.
Szó esett továbbá a közúti átjárók szélesítéséről és biztonságosabbá tételéről, és a HÉV által okozott területelvágó hatás csökkentéséről.
Vitézy Dávid felidézte: az elmúlt évtizedben BKK-ban az irányításommal elkészült már egy megvalósíthatósági tanulmány a vonalak felújítására, amelynek eredményeit a néhány héten belül meginduló további tervezésben részben továbbvisszük, de helyenként korszerűbb, utasbarátabb megoldásokat fogunk a tervezőktől kérni.
„Megkezdjük a tervezést, és több lépésben, ütemezetten megszerezzük a szükséges engedélyeket”
– írta Vitézy Dávid.
"A tervezési fázis 2024-ben zárulhat le, és feltételezve a Kormány támogató döntését, a kivitelezés is megkezdődhet ezt követően. Jelenleg 4 éves építési, illetve járműgyártási időszakkal számolunk, a beruházás így legkorábban 2028-ban zárulhat le" – fűzte hozzá.
„A projekt a térség egyik legfontosabb közlekedési fejlesztése ebben az évtizedben, amelynek a megvalósulása nagy mértékben enyhítheti a naponta jelentkező forgalmi dugókat”
– mondta el a BFK vezérigazgatója.
A beruházás célja, hogy a teljesen megújuló vasúti pályán és a megszépülő állomásokon halkan közlekedő új szerelvények ne csak akadálymentes, hanem kényelmes, biztonságos és környezetbarát alternatívát is nyújtsanak majd a ma a vonallal párhuzamosan autózóknak.
A H8/H9-es HÉV felújítása könnyebbé teszi az életét annak a napi 40 000 ingázónak, aki már ma is a vonalat használja, és a felmérések szerint leendő utasok további ezreinek, akiket a mainál sokkal magasabb színvonalú szolgáltatást kínálva sikerül meggyőzni arról, hogy érdemes a közösségi közlekedést használniuk.
A vezérigazgató azzal zárta bejegyzését, hogy rövidesen a vonal használóinak javaslatait kérdőíven is kikérik.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.