A BFK nagyszabású beruházás előkészítés-sorozatban lép előre, magasvezetésű HÉV-vonalszakaszokól, P+R parkolókról és megállókról állapodtak meg - többek között.
Egyhangúan döntött csütörtöki ülésén a Fővárosi Közgyűlés arról a megállapodásról, amely a következő évekre meghatározza az együttműködési kereteket és a műszaki tartalmat az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének fejlesztésére. Ezzel a fejlesztéshez szükséges hatoldalú megállapodás (ezt a X., XIV., XVI., XVII. kerületek, a Fővárosi Önkormányzat, valamint az állami BFK Budapest Fejlesztési Központ köti egymással) minden szereplője egyetértésre jutott.
A korábban leállt óriásfejlesztés újjáélesztésének folyamatáról már többször beszámoltunk: a beruházás előkészítésének folytatását az állam vállalta el, és a BFK-t bízták meg a feladat lebonyolításával.
Mivel a korábbi tervek körül jelentős viták voltak az önkormányzatok között, ezért a munkát mind az agglomerációs, mind a budapesti önkormányzatok közötti egyeztetés kezdte – derül ki Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója szerdai Facebook-posztjából. Az immár mind az öt önkormányzat közgyűlése által jóváhagyott szerződés közös alapot teremt és lehetővé teszi, hogy minden kerület és a Főváros által jóváhagyott műszaki tartalom mentén folytatódhasson a beruházás tervezése a BFK irányítása mellett – írja a vezető szakember.
Új metróállomást létesítenek Törökőr (vagyis a Hungexpo) térségében a projekt részeként, csatlakozva a Nyugati pályaudvar - Kőbánya-Kispest - Ferihegy - Cegléd vasútvonalon tervezett új állomáshoz
Az M2-es metróvonal és a H8-H9 HÉV-vonalak Örs vezér terén történő összekötése várhatóan magasvezetéssel történik a megállapodás részletei alapján. A BFK vállalja az Örs vezér terén a vasúti pálya megemelésével, a közút felett különszintben vezetett vonal megterveztetését.
A megszűnő metró-végállomás és a jelenlegi HÉV-végállomás kiváltása a tervek szerint a Kerepesi út északkeleti oldala fölött, a Sugár és az Árkád bevásárlóközpontok között megépítendő állomással történhet meg. A tervezett állomás közvetlen szomszédságában buszmegállókat alakíthatnak ki. Ennek kapcsán a BFK vállalja az Örs vezér tere északkeleti térnegyedének (Kerepesi út, Örs vezér tere, IKEA áruház, Sugár áruház vonalai által körülhatárolt terület) tájépítészeti rendezését, illetve ott a lehetőségek szerint a buszvégállomások számának minimalizálását, és egy új közpark kialakítását.
Mint a vezérigazgató kifejti, a Szentmihályi út – Keresztúri út közúti és gyalogos kapcsolatai teljes felülvizsgálatra szorultak a korábbi tervekhez képest: a csomópontban szintbeli HÉV-közút keresztezés nem maradhat, különszintű kiváltást szükséges tervezni, ezért a szerződést aláíró felek arra törekednek, hogy a HÉV-vonal lehetőleg felülről, magasvezetésben keresztezze a Szentmihályi utat.
A HÉV az Örs vezér tere és a Körvasút között folyamatos magasvezetésben valósulna meg a tervek szerint (a körvasútnál már terepszinten). A felszabaduló területek csökkentik a meglévő HÉV-pálya eddig gyakorolt elvágó hatását, a felszabaduló területek hasznosítására pedig terv készítése lesz szükséges.
A tervezés során kötelező tényező lesz a megfelelő korszerű zajvédelem kialakítása, hogy a megemelt HÉV-, illetve metrópálya megvalósulása esetén összességében a jelenlegihez mérhető vagy alacsonyabb zajszintet kibocsátva épülhessen meg.
A tervezés során Rákosfalva megállóhelytől keletre fordítóvágányokat helyeznek el várhatóan a HÉV pályával azonos magasságban, de szerkezetileg független, külön bontható műtárgyon.
Mindezt annak érdekében, hogy a később tervezett Rákoskeresztúri szárnyvonal megvalósítása a metróüzem legkisebb mértékű zavarása mellett kivitelezhető legyen – derül ki Vitézy Dávid posztjából.
A rákoskeresztúri szárnyvonallal kapcsolatban a kiágazásra korábban kijelölt helyszínt a Sárgarózsa utca vonalában elvetették, és egyetértettek a kiágazás számára Rákosfalva megállóhely és a Körvasút közötti – akár a mélyvezetésben történő megvalósításhoz is megfelelő – helyszín biztosításával. Egy további kerületi módosító indítványnak megfelelően a szárnyvonal Rákosfalvánál kiágazó új, alternatív nyomvonalát a BFK-nak a megvalósíthatóság szempontjából vizsgálnia kell a következő hónapokban, a megállapodás aláírását követően a BFK ennek eleget is tesz – írja a szervezet vezetője.
A XVI. kerületi szakaszon a BKK Zrt. korábbi előzményterveit támogatták és a tervezés folytatásáról is megállapodtak. Egy kerületi javaslat alapján külső körvasúti megálló (Egyenes utcai lakótelep) és a HÉV kapcsolatát biztosító átszállóhely (HÉV és vasúti megálló) megépítését szükségesnek tartják. Az Egyenes utcai lakótelep és az EMG ipari park gépjárműközlekedésének kiszolgálására különszintű közlekedési csomópont kialakítását tervezik, ennek elhelyezéséről még egyeztetnek.
A Thököly út – Sashalmi sétánynál a megszűnő vágánydelta által közre zárt térben a korábbi tervektől eltérően lehetőség szerint városi tér és zöldterület megtervezését vállalja a BFK. Az eredetileg itt megvalósítani tervezett P+R parkolót a Thököly út nyugati oldalán lévő, jelenleg használaton kívüli területen tervezi meg szintén a BFK kerületi javaslatra, amennyiben előre nem látható akadályozó körülmény nem merül fel.
Cinkota állomás közelében pedig különszintű közúti átjáró kerül kialakításra, amelynek elhelyezése és kialakítása további egyeztetések tárgya.
Szintén a megállapodás része, Kistarcsa kórház megállóhelynél egy nagy kapacitású P+R parkoló létesítése, melynek tervezését a BFK végzi el.
Mint Vitézy Dávid összefoglalja: a HÉV H8-as gödöllői és H9-es csömöri vonalán a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek. A gödöllői és csömöri hévek fejlesztése, az M2-es metróvonal és a H8-as, illetve H9-es hévek összekötése része a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának. Ezzel
egy olyan átjárható rendszer jön létre, amely átszállást és időt takarít meg mind a ma a metrót és a HÉV-et, mind az autót használóknak.
A beruházás 90%-a a HÉV teljes felújítása, az összekötés azonban új közvetlen kapcsolatokat nyit meg, jelentősen javítva az összekötött vonal versenyképességét.
Végezetül sokak számára a HÉV helyett közvetlenül a metró válik elérhetővé, így kevesebben fognak autót használni, rövidíthető a ma az Örs vezér terére közlekedő ráhordó buszjáratok útvonala is.
Ezáltal közvetlenül is csökkenhetne a közúti forgalom és a légszennyezés: a BFK becslései szerint ezzel a budapesti szakaszon az utasforgalom több, mint megduplázható a fejlesztés révén.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.