A győztes tervező, a Grimshaw Architects csapatában magyar építészek is dolgoztak, a Nautes Architects iroda munkatársai.
Világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát. London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is ők tervezték, sok más munka mellett – olvasható Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár március 26-i Facebook posztjában.
Korábban beszámoltunk arról, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) részeként a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) 2021 októberében nyílt nemzetközi tervpályázatot írt ki a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására.
„A Nyugatit 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül, így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik. A Nyugati pályaudvar és környezete megújításával 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel, és válhat nagyrészt zöldterületté”
– írta az államtitkár.
A tervpályázatra 12 világhírű külföldi építész-mérnök csapat és magyar partnereik adtak be anonim pályázatot. A zsűri március 16. és 18. között, három napon keresztül értékelte a pályaműveket. A bírálóbizottság elnöke Fürjes Balázs, tagjai között helyet foglalt Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója és Erő Zoltán, Budapest főépítésze.
A győztes tervező Grimshaw Architects csapatában magyar építészek is dolgoztak: a Nautes Architects iroda munkatársai.
A második helyen holtversenyben a francia AREP Group Architectes és az osztrák Albert Wimmer tervezőirodák pályaművei végeztek. Harmadik helyezést ért el a Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország) építészirodák közös alkotása. Megvételben részesült a japán KKAA Kengo Kuma & Associates és a magyar M-Teampannon közös pályaműve.
A brit Grimshaw Architects 1980-ban alakult Londonban, és mára már összesen 7 irodájuk van (London, Los Angeles, New York, Párizs, Dubai, Melbourne és Sydney). Nekik köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, ahol évente 90 millió utas fordul meg, a vasútállomás számos építészeti díjat kapott. Ahogy az általuk tervezett Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is.
Az iroda munkáját dicséri a New York-i Fulton Center metróállomás, Los Angeles, Amszterdam, Doha, Melbourne számos új állomása. Tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain, valamint Nagy-Britannia épülő új nagysebességű vasúti pályaudvarán, a London Euston-on is.
Az államtitkár így zárta sorait: „A részletes tervek megalkotása, a pályaudvar és környezetében minden egyes apró részlet kidolgozása, az érintettekkel való egyeztetése önmagában több éves feladat. A megvalósulásig még nagyon hosszú út vezet, ha mindez tizenkét év múlva valóság lenne, gyorsan haladnánk.”
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.