2024.04.26, Péntek

Hirdetés

Világhírű brit építésziroda terveivel újul meg a Nyugati pályaudvar
Látványtervek: Fürjes Balázs/Facebook

Világhírű brit építésziroda terveivel újul meg a Nyugati pályaudvar

Fürjes Balázs/Facebook

2022.03.26. 11:31 - Kolinek Nóra

A győztes tervező, a Grimshaw Architects csapatában magyar építészek is dolgoztak, a Nautes Architects iroda munkatársai.

Hirdetés

Világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát. London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is ők tervezték, sok más munka mellett – olvasható Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár március 26-i Facebook posztjában.

Korábban beszámoltunk arról, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) részeként a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) 2021 októberében nyílt nemzetközi tervpályázatot írt ki a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására.

Látványtervek: Fürjes Balázs/Facebook

„A Nyugatit 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül, így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik. A Nyugati pályaudvar és környezete megújításával 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel, és válhat nagyrészt zöldterületté”

– írta az államtitkár.

Magyar építészek is dolgoztak a csapatban

A tervpályázatra 12 világhírű külföldi építész-mérnök csapat és magyar partnereik adtak be anonim pályázatot. A zsűri március 16. és 18. között, három napon keresztül értékelte a pályaműveket. A bírálóbizottság elnöke Fürjes Balázs, tagjai között helyet foglalt Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója és Erő Zoltán, Budapest főépítésze.

A győztes tervező Grimshaw Architects csapatában magyar építészek is dolgoztak: a Nautes Architects iroda munkatársai.

A második helyen holtversenyben a francia AREP Group Architectes és az osztrák Albert Wimmer tervezőirodák pályaművei végeztek. Harmadik helyezést ért el a Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország) építészirodák közös alkotása. Megvételben részesült a japán KKAA Kengo Kuma & Associates és a magyar M-Teampannon közös pályaműve.

A nyertes számos világváros pályaudvarát tervezte

A brit Grimshaw Architects 1980-ban alakult Londonban, és mára már összesen 7 irodájuk van (London, Los Angeles, New York, Párizs, Dubai, Melbourne és Sydney). Nekik köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, ahol évente 90 millió utas fordul meg, a vasútállomás számos építészeti díjat kapott. Ahogy az általuk tervezett Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is.

Az iroda munkáját dicséri a New York-i Fulton Center metróállomás, Los Angeles, Amszterdam, Doha, Melbourne számos új állomása. Tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain, valamint Nagy-Britannia épülő új nagysebességű vasúti pályaudvarán, a London Euston-on is.

Így újul meg a Nyugati pályaudvar és környezete

  • A Nyugati háromszintes, 21. századi, modern pályaudvarként születik újjá, mely jóval több vonatot tud majd fogadni.
  • Egy új, 13 vágányos, modern vasúti csarnok épül az Eiffel-csarnok mögött.
  • Az Eiffel-csarnok új közösségi tér és találkozási pont lesz, az épületben az utcaszinten a vasúti forgalom megszűnik, az így felszabaduló területen jön létre a főváros új színfoltja és új találkozási pontja, közösségi tere: boltokkal, kávézókkal, rendezvénytérrel, éttermekkel.
  • Jól átjárható, minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér jön létre. A korszerűsítéssel új bejáratokat kap a pályaudvar: az Eiffel tér, a Podmaniczky utca, a Ferdinánd híd és a Westend irányából is könnyedén megközelíthető lesz.
  • Egy új, hosszú, zöld parkot alakítanak ki a Nyugatitól a Városligetig, mely a Podmaniczky utca mentén fut majd végig, a Városliget és a Nagykörút térségét egy valódi zöldfolyosóként köti össze. A 17 hektáros pihenőterületen a sportolni vágyók számára futókört, több közösségi sportpályát is építenek. A családosokat több korosztályos játszótér várja majd, pelenkázóval felszerelt mosdókkal. Kutyás élményparkot és nagy, zöld pihenőtereket alakítanak ki, új növényzetet ültetnek A parkot új épületek szegélyezik majd, ezek Terézváros felé zajvédő falként is funkcionálnak. A vasúti motorszín ipari műemlék épülete pedig kulturális funkciót kap.
  • Bezöldül, és egy színvonalas, városi térként születik újjá a Nyugati tér. A Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar. Helyükön egy barátságos zöld tér születik: fákkal és színvonalas utcabútorokkal.
  • Elbontják a Nagykörút, Váci út és Bajcsy-Zsilinszky út metszéspontjában található autós felüljárót.

Az államtitkár így zárta sorait: „A részletes tervek megalkotása, a pályaudvar és környezetében minden egyes apró részlet kidolgozása, az érintettekkel való egyeztetése önmagában több éves feladat. A megvalósulásig még nagyon hosszú út vezet, ha mindez tizenkét év múlva valóság lenne, gyorsan haladnánk.”

 

Galéria

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)Budapesti Agglomerációs Vasúti StratégiaNyugati pályaudvaragglomerációM-Teampannon Kft.Finta és Társai Építész Stúdió Kft.Grimshaw Architects

Hírlevél

Hirdetés