A FŐMTERV Zrt. készítette el – a többlépcsős, kihívásoktól sem mentes – engedélyezési tervcsomagot.
A Déli Körvasút - a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) beruházói konzorcium projektje – jelentős átalakulást eredményez majd a közösségi közlekedésben a főváros déli részén. A – három-, helyenként négyvágányúvá bővülő – körvasút Kelenföldet köti össze Ferencvárossal és a beruházás során három új vasútállomást is építenek.
Ezek közül az egyik új pesti állomás a Népliget lesz, amelynek elsődleges célja az M3 metró Ecseri úti állomására való átszállási lehetőség. A Népliget sarkában létesítendő vasútállomás építész tervezőit 2021 elején hirdették ki, erről lapunk is beszámolt. Mostani cikkünkben a FŐMTERV Zrt. generáltervezési munkáiba nyerhetnek betekintést az olvasók Priváczki-Juhász Ákosnak, a FŐMTERV vasút- és felsővezeték-tervezési iroda projektmérnökének és Papp Zoltánnak, az Organizáció- és kalkulációiroda irányítótervezőjének tájékoztatásával.
2020 őszén kezdődött meg a FŐMTERV Zrt. generáltervezésében a Népliget vasúti megállóhely engedélyezésiterv-szintű tervezése. A FŐMTERV feladata egy 2019-es tanulmányterv alapján
az engedélyezési tervek elkészítése, valamint a kivitelezéshez szükséges tenderdokumentáció összeállítása volt
a csatlakozó, ferencvárosi külön szintű átemeléshez való kapcsolódással, valamint a Déli Körvasút projekt figyelembevételével.
A feladat első részében egy tervezési szerződésen belüli építészeti versenyeztetés zajlott le, ahol a kiválasztott a SporaArchitects Kft. lett, így ők készítették el a megállóhely építészeti részeit. Ezzel párhuzamosan elkezdődött egy új, Budapesten és az elővárosban alkalmazandó arculati kézikönyv kidolgozása is. Az új designt az elővárosi vonalak felújítása során alkalmazzák, így a későbbiekben várhatóan egyre több helyen jelenik meg Budapesten és az elővárosi állomásokon és megállóhelyeken.
„A vasútforgalmi csoport hetente kapta az új információkat az egyes induló vasúti projektekről, de szerencsére sikerült olyan menetrendet kitalálni és végül elfogadtatni, amely ezeknek is megfelel. A vasúti forgalom tisztázását követően hozzáláttunk a vasúti pályához és a kapcsolódó műtárgyak tervezéséhez is” – mondta el Priváczki-Juhász Ákos.
A vasútállomás az 1-es vasútvonalon az Üllői út – Népliget - Balkán utca által határolt területen fog létesülni két kijárattal. Az egyik az Üllői út felé, míg a másik a Balkán utcára merőlegesen egy új gyalogos-kerékpáros sétányra ad kapcsolatot. „Ezen felül a fővárosnál tervezés alatt van a Népliget koncepcióterve, így ahhoz kapcsolódva a Lechner Ödön sétánynál egy új aluljárót is megterveztünk ebben a projektben.”
A tervezési terület ugyan nem számít nagynak – körülbelül 1,5 kilométer vasúti pálya –, ám a nagy forgalmú utak és a sűrű közműhálózat kihívás elé állította a szakembereket, de végül összeállt az engedélyezési tervcsomag.
A műszaki megoldások kapcsán Priváczki-Juhász Ákos hozzátette: a Népliget vasútállomása a Déli Körvasút részeként fog üzemelni, a jelenlegi vágányok széthúzásával, két középperonnal tervezték meg. „Az Üllői út feletti, jelenlegi hidak megmaradnak, de eltoljuk őket a Népliget metrómegálló, illetve az Ecseri út irányába, míg a Balkán utca felőli kijárat esetén teljesen új műtárgyat – egy vasúti töltést – és a vágányok széthúzása miatt elég jelentős részen támfalat is terveztünk.”
A peronon – a Népliget közelsége miatt – faburkolatok kerültek előtérbe, valamint az új arculati kézikönyv által javasolt kialakítások. „A városi környezet és a megállóhely adottságai miatt így a megállóhely területén egyedi felsővezeték-tartó oszlopokat kellett kitalálnia és jóváhagyatni a felsővezeték-tervező csoportunknak.”
A vasút alatt lévő Üllői utat is felújítják a nemrég átadott Multicsarnok és az Ecseri út között. A városias beépítettség miatt a föld alatt bonyolult közműhálózat rejtőzik. „Ennek következtében előfordult az is, hogy több hétig kerestünk egy felszíni aknát az adatszolgáltatás alapján, majd kiderült, hogy a föld alatt van 1,5-2 méterrel.”
A komplex feladatokat teljesítve 2021 júliusában adta be a FŐMTERV az engedélyezési terveket a hatóságoknak. Azóta összeállt a kivitelezés kiírásához szükséges tenderdokumentáció is.
Az organizációs szempontokról Papp Zoltán osztott meg részleteket. A feladat nehézségét a meglévő állapot, az építés alatti forgalmi fenntartási igények és a csatlakozó projektek figyelembevétele jelentette. „A tervezési folyamatba már az engedélyezési terv készítésének időszakában be tudtunk kapcsolódni, ami a szakágunk esetében előnyt jelentett.”
A megbízó NIF Zrt.-vel és a MÁV-val történt egyeztetések során rögzítették, hogy építés alatt a vasúti forgalmat minimum három vágányon kell biztosítani. Így elkerülték, hogy a műtárgyat három szakaszban kelljen építeni. „Ez azért lényeges, mert a középső szakasz építésekor a kivitelezést mindkét oldalról üzemelő vágányok vennék körül, és ekkor a munkaterület megközelítése csak az üzemelő, nagy forgalmú vágányokon keresztül történhetne.”
A műtárgy ennek megfelelően két ütemben épülhet. A Budapest Közút Zrt. forgalomtechnikai szakemberének előzetes tájékoztatása alapján az Üllői úti közúti forgalmat minimum 2×2 sávban kell fenntartani. „Ezt a peremfeltételt több részfeladatnál nem lehet teljesíteni, csak 3 sáv fenntartását tudtuk biztosítani – például segédjármok áthelyezései idején –, valamint éjszakai, teljes közúti, gyalogos és kerékpáros forgalmi lezárásokkal szintén számolunk – például az Üllői úti ütközőkapuk beemelésekor.”
A tendertervhez készített organizációs tervben a vasúti munkák megvalósítására tehát két fő ütemet terveztek a FŐMTERV mérnökei:
A vasúti munkaterületek megközelítését a Multicsarnok megépítése és az Üllői út délnyugati oldalának jelenlegi beépítése miatt a Népliget és a Balkán utca felőli, ideiglenes rámpák építésével tervezik.
Papp Zoltán kifejtette, az Üllői úti híd és átjáró, valamint a Balkán utcai átjáró építésére 15 fázist terveztek, ezeket részletes mintakeresztszelvényen jelenítették meg. A kivitelezés során a hat Üllői úti acélszerkezetű híd helyreállítását is elvégzik a forgalom fenntartása mellett. Az acélhidak csavarkapcsolatait felújítják, ezért az Üllői út északkeleti oldalán a segédjármok elhelyezéséhez két forgalmi sávot lezárnak.
A hidak korrózióvédelme során a hidat alulról védőállvánnyal látják el. „Az állvánnyal elvesző közúti űrszelvény szükséges magasságát a híd ideiglenes megemelésével terveztük pótolni, az emeléshez a szélső forgalmi sávokban kell segédjármokat építeni. Csak az ideiglenes segédjármok elbontása és a műtárgyépítési feladatok után lehet az Üllői úti és Ecseri úti közmű-, út- és járdaépítéseket elvégezni, mivel azok is jelentős forgalomtechnikai beavatkozásokkal járnak.”
A tervezési feladat a kivitelezési tervek készítésével fog folytatódni, ami vagy a nyertes kivitelező, vagy a NIF Zrt. megbízásából történik majd. „A kivitelezési tervekben a pályás fázistervekhez igazodva többek között meg kell tervezni és az érintettekkel leegyeztetni a biztosítóberendezések, a vasúti távközlés és a felsővezeték-hálózat építés alatti kialakítását is. Ráadásul ennek illeszkednie kell a ferencvárosi, külön szintű átemelés kivitelezési terveihez és a Déli Körvasút már zajló, akkor éppen aktuális kivitelezési fázisaihoz” – fűzte hozzá Papp Zoltán.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.