Országos jelentőségű zsilipet adott át a Strabag és a Hídépítő.
Átadták az árvízvédelmi szempontból országos jelentőségű, 1,2 milliárd forintból teljesen felújított bajai Deák Ferenc-zsilipet csütörtökön.
A projektet a Nagyműtárgyak MBH-HÍD Konzorcium kivitelezte, melynek tagjai a Strabag Építőipari Zrt. és a Hídépítő Zrt. A Deák Ferenc-zsilipet az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) több mint 13 milliárd forint európai uniós támogatásból megvalósuló országos projektjében újították fel.
A hajó- és tápzsilipből álló, kettős hasznosítású, a Sugovica-Duna-ág és a Szeremlei Holt-Duna találkozásánál található Deák Ferenc-zsilip felújítása egy nagyobb beruházás sorozat részét képezi, amely a Duna mellett a Tisza völgyét is érinti.
Zsigó Róbert, a térség fideszes országgyűlési képviselője, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára hangsúlyozta:
az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság működési területén lévő műtárgy a Baja-Margitta-szigeti dunai árvízvédelmi fővédvonal részét képezi, ezért az itt élők biztonságát is szolgálja.
A Deák Ferenc-zsilip Magyarország egyik legrégebbi, 145 éves, ma is üzemelő vízügyi létesítménye. A zsilip felújítása mellett a bajai Ferenc-csatorna 1938-ban épült hídja is megújult.
Láng István, az OVF főigazgatója kiemelte: a munkák során egy korabeli csúcstechnológiát kellett úgy átalakítani, hogy a vízügyi-történelmi jelentősége megmaradjon, ugyanakkor meg tudjon felelni az új kihívásoknak is.
Mára a hajózás szerepe jelentősen csökkent, előtérbe került a természetvédelem, az idegenforgalom, ugyanakkor a veszélyek nem csökkentek.
Elég csak a 2013-as árvízre vagy 2017-re, a rekordalacsony vízszintre gondolni - tette hozzá. A főigazgató szerint a jövőben számolni kell azzal, hogy a dunai vízszintek még alacsonyabbak lesznek, és ez közvetlenül érintheti Baját és a Ferenc-csatornát. Végül pedig Telkes Róbert, az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság vezetője még elmondta: a Deák Ferenc-zsilip 1870 és 1875 között Türr István irányításával épült.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.