Ilyen méretű műanyag aknás berendezés Magyarországon jelenleg csak ennél a projektnél található.
Tavaly novemberben írta meg lapunk, hogy a Ke-Víz 21 Zrt. és a Debreceni Mélyépítő Holding konzorcium végzi a Debrecen Észak-Nyugati Gazdasági Övezetének fejlesztésére kiírt vízgazdálkodási projektet.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Debrecen északnyugati területén az M35 autópálya nyugati oldalán, a 33. számú főút Kismacs – Látókép csárda – Debrecen Józsa által határolt területen az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ÉNYGÖ) fejlesztésére írt ki több közbeszerzési eljárást.
Debrecen északnyugati városrészében egy 400 hektár és egy 100 hektár nagyságú ipari terület és vasúti konténerterminál található, itt átrakó kialakítását irányozta elő a város a szükséges infrastruktúra biztosításával,
vagyis a BMW gyár kiszolgálására szolgáló infrastruktúra épül ki.
A Ke-Víz és a Debreceni Mélyépítő által megvalósítandó projekt az infrastruktúra fejlesztés II. ütem keretében jön létre. Feladatuk az érintett szennyvíz- és vízvezetékek, illetve kapcsolódó szerelvényeinek kivitelezése
Az ivóvíz ellátást és szennyvízelvezetést biztosító víziközmű építése több mint nettó 853 millió forintból valósul meg. Török Helga, a Ke-Víz projektvezetője elmondta, az üzemeltető részéről biztosítandó víznyomást az ÉNYGÖ területén csak nyomásfokozó műtárgy telepítésével lehet biztosítani.
A nyomásfokozó berendezést egy 5×1,5×7,7 méter belméretű vasbeton aknában építették be. A beépítésre kerülő nyomásfokozó telepek
A nyomástartás 600 literes nyomástartó üsttel biztosított. A nyomásfokozó állomás üzemeltetéséhez egy irodakonténert helyeztek el. A konténerben a nyomásfokozó állomás vezérlése kapott helyett, illetve innen lehet lejutni a padozatba készített nyíláson keresztül a gépészeti aknába.
A projekt másik fontos eleme az átemelő, amely úgynevezett szárazaknás kivitelű, a Wilo Magyarország Kft. által forgalmazott EMUport FS2700 típusú komplett átemelő berendezés, amely két darab FA 10.78Z +FKT 27.2-4/40K-E3 szivattyúval rendelkezik.
A munkaterületet 2020. november 16-án adták át, majd a szerződés szerinti részműszaki átadás-átvétel 2021. május 19-én zárult le. Ekkor átadták a vízvezetékeket, a nyomásfokozó állomást, a szennyvízvezetékeket és a szennyvízátemelőt, valamint a hírközlési alépítményi hálózatot is.
A végleges műszaki átadás-átvétel várhatóan 2021. augusztus 10-én lesz, ekkor átadják az 1. és 2. számú mechanikai stabilizációs üzemi utat, valamint a konténerátrakó összekötő utat.
„Az útépítés kapcsán az aszfaltozás már befejeződött, már csak a forgalomtechnikai berendezések kihelyezése, burkolati jelek festése várható” – tette hozzá a projektvezető.
A téli időjárás megnehezítette a közműhálózati munkálatokat, hiszen a hideg, illetve a rendkívül csapadékos időjárás erősen akadályozta a munkaterületre való bejutást és a munkavégzést. Gyakran még a láncos kotró számára is nehézséget okozott az agyagos, csúszós talajon történő munkavégzés és közlekedés.
Emellett a világjárvány szintén negatívan érintette a kollégákat. Helyettesítések megszervezésével pótolták a kieső szakembereket, illetve több gépjárművet biztosítottak a dolgozók számára, így kevesebb utas létszámmal oldották meg kijutásukat és hazajutásukat a terepről.
Nem hétköznapi helyzetet teremtett a szakemberek számára, hogy a kivitelezési terület érintette az M35 autópályát, valamint a 354. számú főútvonalat.
Mind a vízvezetékkel, mind pedig a szennyvízvezetékkel keresztezték a 354. számú főutat és az M35 autópályát - nagyságrendileg 130 méter hosszban. A vízvezeték számára az utak alatt DA 616 ÜPE SN100000 vevőcsövet sajtolt át a szakkivitelező – mindezt a forgalom biztosítása mellett -, míg a szennyvízvezeték esetében DN530 ÜPE SN100000 védőcsövet.
„Ennek a munkafolyamatnak a különlegessége abban rejlik, hogy ekkora átmérőben, ilyen hosszúságban nem mindennaposak a sajtolások, továbbá Magyarországon mindössze néhány szakkivitelező alkalmas ezen munkafolyamatok elvégzésére.”
A beruházás másik különlegessége a szennyvízátemelő, vagyis az EMUport FS2700 típusú komplett szárazaknás kivitelű átemelő berendezés.
„Ilyen méretű műanyag aknás berendezés Magyarországon jelenleg csak itt található. A Wilo Magyarország Kft. által leszállított DN270 centiméteres belső átmérőjű, előregyártott hengeres műanyag akna került beépítésre. Az átemelő berendezés így komplett egységet képvisel” – összegezte Török Helga.
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.