Befejeződött a vízépítési nagyműtárgyak rekonstrukciója a Strabag Vízépítő és az A-Híd Zrt. munkájával.
A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében befejeződött a „Nagyműtárgyak fejlesztése és rekonstrukciója” című vízügyi beruházás – tájékoztatott a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság.
Az ünnepélyes záró rendezvényt a Kiskörei Vízlépcsőnél tartották július 14-én. Az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában, bruttó 13,846 milliárd forint összköltséggel megvalósult projekt fő célja hét vízépítési nagyműtárgy átfogó fejlesztése és rekonstrukciója volt.
A kivitelezési munkálatokat a Strabag Vízépítő és az A-Híd Zrt. alkotta MBH-HÍD Konzorcium végezte el az alábbi helyszíneken: Baja, Dunakiliti, Nick, Budapest, Kisköre, Gór, Tiszavasvári.
Ennek eredményeként lehetővé vált biztonságos, károkozásmentes üzemeltetésük és fenntartásuk, ezáltal pedig az érintett, országos jelentőségű vízgazdálkodási rendszerek hatékonyabb és gazdaságosabb működtetése.
A most véget ért projekt – melynek kedvezményezettje az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és 6 területi vízügyi igazgatóság – hét, az igazgatóságok kezelésében lévő műtárgy felújítását valósította meg:
A beruházásra azért került sor, mert a műtárgyak jelentős részénél elengedhetetlenné vált a rendszeres felülvizsgálatok alapján meghatározott korszerűsítés, amelyre a Széchenyi 2020 program teremtett lehetőséget.
A felújított művek alapvetően befolyásolják Magyarország vízgazdálkodását, így az állapotuk megőrzéséhez, javításához szükséges rekonstrukciós munka is kiemelkedő jelentőséggel bírt.
A Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság működési területén egy létesítmény rekonstrukciójára került sor. Az idén 49 éves Kiskörei Vízlépcső a Tisza-tó szíve, napjainkban is meghatározó szerepet tölt be az Alföld társadalmi és gazdasági életében, ezért kiemelt fontosságú üzembiztonságának fenntartása.
A projektnek köszönhetően a duzzasztóművön, a hajózsilipen és a hullámtéri duzzasztóművön felújították a vasbeton felületeket, a fémszerkezeteket, a gépészeti és a villamos berendezéseket.
Többek között megtörtént a pilléreket, a darupályát, a nyílásokat, a pillér helyiségeket, a hajózsilipet és a hídszerkezetet érintően a betonfelületek javítása és korrózióvédelme, a dilatációs egységek cseréje, valamint részben megújult az üzemi híd útburkolata. Megvalósult a vízlépcső szegmenstáblák támcsapágyainak, hidraulikus munkahengereinek, tápegységeinek, csővezetékeinek és szelepeinek cseréje. A gépészeti rekonstrukció ezen kívül magába foglalta a hajózsilip berendezéseinek és szerelvényeinek cseréjét, továbbá a hullámtéri duzzasztómű elzáró szerkezeteinek felújítását.
Megújultak az elektromos berendezések is: korszerűsítették a vezérlőrendszert, a kommunikációs kábelhálózatot, az üzemirányító számítógépeket és programokat, a szünetmentes tápellátást, a hullámtéri duzzasztómű transzformátorállomását, s modern térvilágítást kapott az üzemi híd. A fejlesztés része volt továbbá a duzzasztóművön, a hajózsilipen és a hullámtéri duzzasztóművön lévő daruk felújítása, korrózióvédelme, távvezérlő és biztonságtechnikai berendezéseinek korszerűsítése is.
Az országos projekt eredményeként felújított hét műtárgy továbbra is
képes lesz ellátni jelentős térségi szerepét az árvízvédelem, az ivó- és öntözővíz biztosítása, az energiatermelés, a hajózás, valamint a szabadidős és rekreációs célú hasznosítás területén
– ismertette a sajtóközlemény.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.