2024.04.16, Kedd
2019-ig 1500 kilométerrel hosszabbodhat a hazai kerékpárút hálózat
fotó: magyarepitok.hu / Dernovics Tamás

2019-ig 1500 kilométerrel hosszabbodhat a hazai kerékpárút hálózat

magyarepitok.hu, nif.hu

2017.08.18. 19:28 - Antal Zsófia

A NIF júliusban 27 új szakaszra kötött tervezési szerződést, így soha nem látott mértékű turisztikai kerékpárút fejlesztés jön a következő két évben.

Hirdetés

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. januárban bruttó 956 millió forintos kerettel kötött támogatási szerződést kerékpárút fejlesztésekre, tanulmányok, valamint engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésére

Az azóta történt előrehaladás tükrében Révész Máriusz aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója pénteken ismertette a 2017-2019 között megvalósuló kerékpárút fejlesztéseket. Az idén induló projekteket a cikkünk végén letölthető térkép is részletesen bemutatja.

A NIF beruházásában jelenleg a következő kerékpáros útvonalfejlesztések vannak folyamatban:

Győr – Pannonhalma: A 82. sz. főút mentén 18,6 km hosszon épülhet kerékpárút, a NIF a tervezési közbeszerzést eredményesen lezárta, a forrás biztosításával hatályba léphet a megkötött szerződés.

Veszprém - Gyulafirátót: Mintegy 5 km-es szakaszon júliusban elindult a tervezés.

Poroszló – Tiszafüred: Év végén kerülhet sor a szerződés megkötésére, amelynek keretében ez a több mint 9 km-es szakasz megépül. A projekt során a 33. sz. főút Tisza hídja mellé egy új felszerkezetet építenek be, emellett az Eger patak és a Szomorka patak fölött is új híd készül. A kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás ajánlatai augusztus 17-én érkeztek be, az ősz folyamán történik meg kiértékelésük. A szakasz megvalósulásával körbebiciklizhetővé válik a Tisza tó.

Tépe – Berettyóújfalu: A Debrecen – Berettyóújfalu – Nagyvárad kerékpáros tengelyből a Tépe és a Berettyóújfalu közötti rész hiányzik. Az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki közötti kivitelezésének keretében 1,2 kilométernyi új kerékpárút épül, várhatóan a 47-es főút korrekciójával egy ütemben. A Tépe és Berettyóújfalu közötti további szakaszok tervezését Berettyóújfalu önkormányzata végezteti. A 8,3 km hosszú szakasz augusztus végére kaphat építési engedélyt, megvalósítási költsége bruttó 1,1 milliárd forint. A közlekedők várhatóan 2018 végére használhatják az új szakaszokat.

Vámospércs és az országhatár között: A 48. sz. főút mentén 6 km-en új kerékpárút épül, további 3,5 km-en a meglévő kerékpárutat szélesítik. A kivitelezés várhatóan 2019-ben indul.

Tiszán való átkelés (Nyíregyháza – Tokaj): Nyíregyházától majdnem teljesen el lehet jutni Tokajig, ez a szakasz idén nyáron készült el. A Rakamaz, Tiszanagyfalu, Nyírtelek és Nyíregyháza településeket érintő fejlesztés bruttó 3,8 milliárd forintból valósult meg 21 kilométer hosszan. Már csak a Tiszán való átkelést kell megvalósítani a 38-as főút átvezetését biztosító, 230 méter hosszú Erzsébet-királyné híd felújításával és részbeni átépítésével. A tervek szerint a felújítás 2018-ban kezdődik, 2019 nyarán már a kerékpárosok is használhatják a hidat, annak déli oldalán kapva helyet.

A NIF a fentieken túl 27 kerékpáros szakaszra vonatkozóan tervezési szerződést írt alá júliusban. Az összesen nettó 603 millió forint értékű szerződések felölelik:

  • a teljes Budapest – Balaton kerékpáros útvonalat (110 km)
  • a Balatoni Bringakört a Keszthelyi szakasz kivételével (195 km)
  • az EuroVelo 6 Rajka-Budapest, valamint a Budapest déli agglomeráció szakaszból a következőket:
    • Gönyű-Komárom (14 km)
    • Dunaalmás – Lábatlan (21 km)
    • Esztergom – Dömös (21 km)
    • Dömös – Szentendre (33 km)
    • Budapest – Dunakeszi (5,9 km)
    • Budapest – Érd- Százhalombatta (7,9 km).

A NIF külön szerződés keretén belül folytatja még a Budapest – Szentendre közti 5,6 kilométeres kerékpárút tervezését, a Dömös- Szentendre és az Érd- Százhalombatta szakaszokon pedig jelenleg a tanulmányterv készítése zajlik. A jövő évben választják ki a tervezőt az EuroVelo 6 északi gerincvonalának következő szakaszaira:

  • Lábatlan-Esztergom, Komárom-Dunaalmás (összesen 44,4 km),

  • Rajka-Halászi, Halászi-Győrzámoly, Győrzámoly-Gönyű (összesen 75,3 km).

Berencsi Miklós, az NFM Kerékpáros Koordinációs Főosztályának vezetője kiemelte, hogy a magyar kerékpáros úthálózat hossza körülbelül 4500 kilométer, a fejlesztésnek köszönhetően az útminőség javítása mellett ennek 1000-1500 kilométeres bővülése várható.

Révész Máriusz elmondta, hogy a kormány a 2018-as évben 11 milliárd forint hazai forrást biztosít kerékpáros fejlesztésekre, amit további 4-5 milliárd forint uniós pályázatokból lehívható forrás egészít ki. Hozzátette, hogy kormánybiztosi időszaka végéig, azaz 2018 áprilisáig szeretné ezeket a fejlesztéseket visszafordíthatatlan állapotba hozni.

A kormánybiztos azt is ismertette, hogy az EuroVelo 14-es útvonal nyugat-keleti irányban átszeli majd az országot, nyomvonala kialakításra került. A kormány célja, hogy a hazai kerékpárutak hálózatot alkossanak, nyomvonalaik kialakítása során vitás esetben kerékpáros civil szervezeteket is bevonnak majd a döntésbe.

Letöltések

Fájlnév/Méret/FeltötveLetöltés

kerekparos-fejlesztesek-terkep.pdf

(application/pdf)

3.42 mb

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Útépítéskerékpárút

Hírlevél

Hirdetés