Hosszú évek lemaradását tudja pótolni az újításoknak köszönhetően a MAÚT, melynek közgyűlésén Lehel Zoltán kitartó társadalmi szerepvállalását Vásárhelyi-díjjal jutalmazták.
Pénteken budapesti székházában megtartotta éves rendes közgyűlését a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság (MAÚT). A szervezet elnöke Nyiri Szabolcs lapunknak elmondta, az egyik legfontosabb napirendet az idén hatályba lépő új útügyi műszaki előírások képezték. Ezek megújításába a MAÚT az elmúlt években rengeteg erőt fektetett, illetve most új útmutatót is szerkesztett hozzájuk.
Ahogy arra az elnökkel készült korábbi interjúban is rámutattunk, 2012-ben egy jogszabályértelmezési kérdés miatt megtorpant az útügyi műszaki előírások kiadása. Ennek a lemaradásnak a ledolgozására nyílt meg végre lehetőség a MAÚT – elsősorban jogi - munkájának köszönhetően.
Az elnöktől megtudtuk, idén márciusban három új útügyi műszaki előírás lépett életbe, és további 40-50 előírás előkészítés alatt van. „Az útügyi szabályozásban elért eredményt nyugodtan nevezhetjük stratégiai mérföldkőnek” – reagált kérdésünkre Nyiri Szabolcs.
A pénteki közgyűlésen a MAÚT által kiírt díjak nyerteseit is jutalmazták. Az idei Vásárhelyi Boldozsár-díj egyik kitüntetettje Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. innovációs főmérnöke lett. „Ez az első ilyen szintű díj az életemben, ami azért nagy öröm, mert megnézve a korábbi díjazottakat, egy komoly klub tagjává váltam” – fogalmazott a szakember a magyarepitok.hu-nak.
Lehel Zoltán a több éve végzett civil munkája elismeréseként kapta a rangos díjat. A Duna Aszfaltnál betöltött szerepköre mellett jó ideje tagja a MAÚT-nak, melynek tavaly májusban a közúti alelnökévé választották. Ezen túl a Magyar Aszfaltipari Egyesülésnek (HAPA) az egyik munkacsoportját vezet, továbbá rendszeresen tart műszaki témájú előadásokat az egyetemeken.
A közgyűlésen elfogadták a beszámolót a MAÚT elmúlt év eredményeiről. „Egy stabil gazdasági működésre tudtunk ráállni, de ez csak egy eszköz volt ahhoz, hogy az útügyi műszaki előírások kiadása újra meg tudjon indulni” – értékelt Nyiri Szabolcs. „Igazából az utóbbi eredményre vagyunk büszkék.”
További fontos hír a MAÚT tevékenységeivel kapcsolatban, hogy elindult az úgynevezett E-vasútrendszer, ami a vasúti műszaki előírások digitalizását biztosítja, és mindenki számára elérhetővé teszi azt. A MAÚT elnöke azt is elárulta, az E-vasútrendszer továbbfejlesztésére a szervezetnek sikerült elnyernie egy pályázati forrást az IKOP keretein belül.
A MAÚT elnöke zárásként beszámolt egy új bizottság megalakulásáról a szervezetben. A Környezetvédelmi Bizottság feladata, hogy biztosítsa a környezettudatos szemléletet és a környezetvédelmi szempontok érvényesülését a műszaki előírások formálása során.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.