2024.06.17, Hétfő
Íme az áttörés az épített környezetünk rendezésében!

Íme az áttörés az épített környezetünk rendezésében!

magyarepitok.hu

2023.09.26. 08:01 - Hegedűs Gergely

A mára legdivatosabb szóvá vált fenntarthatóság a különböző szabályok helyett a helyi felelősségvállalás által válhat élővé: ennek teremtett kiváló közeget a mára 35 ezer regisztrált felhasználóval működő Járókelő Közhasznú Egyesület. A Market Építő által támogatott közterületi hibabejelentő rendszer megszelídítette a bürokráciát, és bosszankodás nélkül nyújt sikerélményt a nyitott szemmel járó állampolgároknak. Egy hármas interjúban mutatjuk be a lényegét és a mozgató erejét.

Hirdetés

Egy évvel ezelőtt egy nem mindennapi társadalmi kezdeményezés mögé állt be a Market Építő Zrt., amely amellett, hogy számottevő eredményeket mutathat fel épített környezetünk rendezésében, a felelős szemlélet erősítését is szolgálja. A Járókelő Közhasznú Egyesület tevékenységéről a szervezet operatív vezetőjével, Lukács Mátéval; Veress Luca, urbanistával, a szervezet szakmai munkatársával; valamint Báthory Balázzsal, a Market innovációért és stratégiai fejlesztésekért felelős vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk.


Transzparenssé tették a közterületi problémák kezelését

A Járókelő Közhasznú Egyesület 2012-ben jött létre Budapesten azzal a céllal, hogy összekösse az illetékeseket és a lakosságot a különböző közterületi problémák megoldásában. „A kezdeményezés egy szlovák minta alapján jött létre, amelynek eredeti címe az volt, hogy ’Levél a polgármesternek’, ami jól leírja, miről van szó” – magyarázta Lukács Máté.

„A célunk az volt, hogy segítsük megoldani az állampolgároknak az őket zavaró közterületi problémákat egy olyan felületen, ahol transzparens a kommunikáció.”

Lukács Máté

Lukács Máté úgy fogalmazott, egy olyan eszköz jött létre, amelyen az illetékes egyrészt számon kérhető, ha nem oldja meg a problémát, ugyanakkor ha megoldja, az egy pr-lehetőséget ad számára. „A közszolgáltatók ezen a fórumon meg tudják mutatni, mennyire ügyfélbarát a működésük, és mennyire figyelnek a lakosságra.”


130 ezer lakossági bejelentésből 80 ezret megoldott a Járókelő

A mai világban jelentősen megnőtt az emberek mobilitása, ezzel párhuzamosan a lakókörnyezetért érzett felelősség nem igazán érhető tetten. Adódik a kérdés, hogyan tudja felébreszteni ezt a felelősségérzetet a Járókelő.hu. „Szerintem nagyon sokan vagyunk úgy, hogy ott motoszkál bennünk ez a fajta jobbító szándék” – fogalmazott Lukács Máté. „A Járókelő tevékenysége pedig kifejezetten támogatja, hogy ez a felszínre is kerülhessen: ne feledjük, hogy 130 ezer lakossági bejelentést fogadtunk be az elmúlt években, és ezek közül 80 ezer megoldódott.” Hangsúlyozta, hogy az aktív állampolgárrá válás első lépése, hogy valaki bosszankodás helyett a megfelelő fórumon szóvá tesz egy a környezetében javításra, megoldásra váró jelenséget: ezt a Járókelő.hu felületén történő regisztráció után bárki könnyen megteheti.

Veress Luca ehhez hozzátette, az első ügy megoldása folyamatos részvételt eredményez.

„Személyes tapasztalat, hogy az ember saját sikereként éli meg, ha valami rendeződik, és azután már rászokik arra, hogy miközben jár-kel a városban, mindig észreveszi ezeket a problémákat.”

Veress Luca


Mindezt kiegészítve Lukács Máté aláhúzta, ezek a bejelentések jobbító szándékkal születnek és nem kritikai megközelítésben. „Ráadásul itt nem csak a hibát szokták beküldeni, hanem sok esetben a hozzájuk javasolt megoldási lehetőségeket is” – tette hozzá Veress Luca.


A Járókelő önkénteseinek ma már nem kell bemutatkozniuk

A mozgalom felépítői a kezdetekben találkoztak azzal a bürokratikus labirintussal, ami miatt az embereknek általában nincs kedvük ilyen ügyekkel foglalkozni. A Járókelő ugyanakkor sikeresen felépített egy metodikát az ügyek kezelésére. „A munkánk kezdetekor elkezdődött egy nyomozás, feltérképeztük a főváros kétszintű önkormányzatiságát, amelyhez rendkívül sok közműszolgáltató cég kapcsolódik” – mesélte Lukács Máté. „Mivel nehéz kiigazodni a rendszerben, komoly tanulási folyamaton mentünk át. Mára eljutottunk oda, hogy egy újonnan belépő önkéntesünk félév alatt biztos tudást szerez nálunk, és egy járdán, buszon, utcai lámpán, KRESZ-táblán vagy úttesten észlelt hibáról azonnal meg tudja mondani, hogy ki az illetékes.” Hangsúlyozta, a Járókelő önkénteseinek már nem kell bemutatkozniuk sehol, a szervezet elfogadottá vált az illetékes hatóságoknál.

A sokéves munkának köszönhetően mára nagyon sok önkormányzattal és közmű céggel partneri kapcsolatuk van. „Támogatják a működésünket akár bürokratikusan, akár anyagilag. Emellett rendszeresen személyesen egyeztetünk, és közös akciókon gondolkodunk: a Budapesti Közművek NZrt-vel például áprilisban közös szemétszedést szerveztünk, amely során 25 köbméter szemetet szedtünk össze 3,5 óra alatt.”


A Market korábban a grafiti-kommandót is bevetette a közterületek érdekében

A fent leírt fejlődési folyamat új dimenzióját nyithatja meg a Market Építő Zrt. fellépése, amely az egyik legjelentősebb magyar építőipari vállalatként egy évvel ezelőtt kezdte el támogatni a Járókelő Közhasznú Egyesületet.

Báthory Balázs háttérként emlékeztetett a magyar magasépítő vállalat 27 éve íródó történetére, amely során folyamatosan törekednek arra, hogy a kivitelezés által érintett és az azon túli területek, illetve közösségi terek magasabb szintre kerüljenek. „Számos olyan eset van, amikor az általunk kivitelezett beruházáshoz megpróbálunk valami extrát hozzátenni ennek a törekvésnek a jegyében” – árulta el az innovációért és stratégiai fejlesztésekért felelős vezérigazgató-helyettes.

Báthory Balázs


Hozzátette, a cégcsoport saját beruházásainál is külön figyelmet fordítanak erre: „Mindig igyekszünk valami pluszt adni az adott közösségnek – például akár egy köztéri szoborral – amely elviselte a kivitelezéssel járó kellemetlenségeket.” A közterületek állapotának javításáért ugyanakkor konkrétabb tevékenységeket is végzett a Market: „Jópár évvel ezelőtt alapítottunk egy grafiti-kommandót, ami abból állt, hogy két furgont felszereltünk a legmodernebb tisztító eszközökkel, és ezt felajánlottuk a kivitelezői munkáink által érintett önkormányzatoknak. Az ő igényeik alapján jó ideig végeztük a különböző felületek megtisztítását.”


A vezérigazgató-helyettes is aktív bejelentővé vált

Ez a fajta szemlélet vezetett a Járókelő felkarolásához is, ám a civil szervezet és a cég találkozását egy személyes élmény is segítette. „Korábbról ismertem néhány embert, akik a Járókelőt kezdetektől támogatják, és a tőlük hallottak alapján beregiszráltam a Járókelő felületére” – emlékezett Báthory Balázs.

„Később Veszprémben járva láttam egy anomáliát, amit bejelentettem, és később kifejezetten jó érzés volt, amikor kaptam egy értesítést, hogy a problémát kezelték.

Ráadásul a Veszprémben élő nővérem is visszajelzett, hogy a fejlesztés megvalósult, és ennek hatására ő is elkezdett bejelentgetni. Csak megerősíteni tudom a Lucáék által elmondottakat: ez a részvételi folyamat öngerjesztő, és újabb lépésekre serkenti az embert.”

A Járókelő lényegét úgy összegezte, hogy a jó szándékot hatékony csatornába tudja terelni. „Bosszankodás nélkül ad meg egy sikerélményt, ami viszont bosszankodásba torkollna, ha nekünk kellene kinyomozni a probléma megoldását. Már ott elakadnánk, hogy vajon kinek kell bejelenteni. . A Járókelő kijárta ezeket az utakat, tudják, hogy melyik hibával hova kell fordulni, ez adja ennek a platformnak a nagyszerűségét, ami miatt úgy gondoltuk, hogy a Marketnél jellemző rendszeretethez és a fenntarthatósági elhivatottságunkhoz illeszkedik ez az együttműködés.”

„Amikor a Járókelő konkrét támogatandó fejlesztési tervekkel állt elő, tudtunk ezekkel azonosulni mind a vidéki terjeszkedés, mind az ’Egészséges utcák’ program tekintetében, és nem volt nehéz Scheer Sándor, Market-vezérigazgató beleegyezését megnyerni a támogatáshoz.”


A helyiek bevonása döntő jelentőségű

A vezérigazgató-helyettes nem véletlenül utalt a vidéki terjeszkedésre. A Járókelő.hu tevékenységének jelentős részét a fővárosi problémák kezelése teszi ki, ezen felül azonban már további 22 településen is megjelent a szolgáltatásuk: döntően az agglomerációban és a megyei jogú városokban. „Az elmúlt 11 évben folyamatosan fejlődött a szervezetünk mind a méretét, mind a lefedettségünket tekintve” – hangsúlyozta Lukács Máté.

Az operatív vezető elmondta, a Járókelőt mindig a szerves fejlődés jellemezte. „Nagyon fontos, hogy helyi közösségeket vonjunk be a település ügykezelésébe, mert a helyben élők ismerik leginkább a városukat és a problémáikat, illetve azt is, hogy kihez érdemes fordulni.” Veress Luca ezt azzal egészítette ki, hogy a motiváció miatt is fontos a helyiek bevonása: „Ők lesznek a leginkább érdekeltek abban, hogy egy ügy eljusson a megoldásig.”

A lokalitás mellett szintén fontos tényezőként emelte ki Báthory Balázs a személyes példaadást.

„Ha megyek az utcán, látok egy szemetet, és belátható távon belül van egy szemetes, akkor azt odaviszem, és beledobom. A legpozitívabb visszajelzés az volt, hogy a gyerekeim is elkezdték felszedni a szemeteket, miközben én soha nem szólongattam őket ennek érdekében.”

Ide fűzte be a Járókelő szerepét a köztisztaság fenntartásába: „Ezt azonban csak akkor tesszük meg, ha van szemetes a látókörünkben, ha pedig nincs, akkor van hová bejelenteni – ez az óriási jelentősége egy ilyen fórumnak, amit a Járókelő működtet.”


Mintegy 30-35 ezer felhasználó ad alapot a hatékony működéshez

A fent leírt szerves fejlődésnek köszönhetően a hibabejelentések kezelését és a megoldások menedzselését, a szemléletformáló tartalmak készítését és az egyesület adminisztratív működésének segítését jelenleg mintegy 100 fős közösség végzi az egyesületben. Az operatív munkát 6-7 fő alkalmazottként látja el, a csapat döntő többségét ugyanakkor önkéntesek teszik ki. „Ehhez kapcsolódnak a hibákat bejelentő állampolgárok, akik számát nagyságrendileg jól jellemzi, hogy jelenleg mintegy 30-35 ezer regisztrált felhasználója van az online rendszerünknek” – mondta el Lukács Máté. „A beérkezett bejelentéseket a 60-65 fős ügykezelő csapatunk továbbítja az illetékesekhez.”

Kérdésre válaszolva elmondta, hogy az önkormányzati szerveknek jellemzően vannak hiba bejelentő felületei, a Járókelő.hu mégis egy nagy űrt tölt be a tevékenységével. A szervezet egyik nagy előnye a hagyományos hibabejelentő felületekhez képest, hogy egykapus rendszert biztosít. „Mindenféle közterületi hibát, hiányt hozzánk lehet bejelenteni, mi pedig beazonosítjuk, hogy ki az illetékes, és elküldjük neki.”

Szavaiból kiderült, a beazonosítás egy fontos pont, miután tapasztalataik szerint a lakosság által az önkormányzatoknak küldött bejelentések sok esetben nem az illetékeshez jutnak el. „Ha az ő szemszögükből nézzük, sok olyan bejelentést kapnak, ami nem hozzájuk tartozik, ez leterheli a rendszert olyan ügyekkel, amit továbbítani kell a megfelelő helyre.”


A legforgalmasabb pesti köztereken sikerült áttörést elérniük

A szervezet munkatársait arra is megkértük, hogy a leggyakoribb esettípusokra mondjanak példákat. „Visszatérő probléma például a gyalogos átjárók hiánya” – árulta el Lukács Máté. „Sok helyen a városban azért nem épül zebra, mert az lassítaná az autós forgalmat. De ha belegondolunk, az autóból kiszállva valamennyien gyalogosokká válunk, így ezt a nézőpontot legalább ekkora mértékben figyelembe kellene venni.”

Hozzátette, a problémát felismerve volt is korábban egy „Legyen itt egy zebra” elnevezésű kampányuk, amelynek több olyan helyszíne volt, amelyet aztán a fővárosi önkormányzat közösségi költségvetésében a budapesti lakosok meg is szavaztak.

„Így lesz kijelölt gyalogátkelőhely  olyan fajsúlyos helyeken, mint az Örs vezér terén a Sugár és az Árkád között, a Nyugati téren (ezt a fejlesztést épp a napokban jelentette készre a BKK – a szerk.), az Astorián, illetve a Rákóczi úton, illetve a Szentkirályi és a Kazinczy utca között.”

Veress Luca hozzátette, kritikusok részéről a zebrák ellenérve általában az aluljáró, csakhogy azok döntő többsége nem akadálymentes.


Tíz indikátor mentén vizsgálják a közterek emberközpontúságát

A fent leírt hatékony és látványos eredményeket hozó működés, valamint az egyre növekvő ismertség egy újabb tevékenység elindítását is lehetővé tette. Veress Luca szavaiból kiderült, 2019-ben szintén a Járókelő Közhasznú Egyesület hozta be az „Egészséges utcák” koncepciót Magyarországra, amelyet egy brit egészségügyi és közlekedési szakértő alkotott meg. „Ez arról szól, hogy tíz indikátor mentén hogyan lehet emberközpontú tereket létrehozni” – magyarázta a szervezet szakmai munkatársa.

Úgy fogalmazott, az alaptevékenység mellett az „Egészséges utcák” már egy újabb lábát képezi az egyesületnek. A szponzoráció során a Market a leghangsúlyosabban az „Egészséges utcák” programot támogatta. „Ez az első év a támogatásban alapvetően arra volt jó, hogy kipróbálhassunk olyan tevékenységeket, amelyekre eddig nem igazán volt ember vagy nem volt rá keret” – árulta el Veress Luca. „A legjobb példája ennek, hogy idén számos helyi kerületi közösségi rendezvényre tudtunk kitelepülni, ahol aztán az ’Egészséges utcák’ szemléletet és a Járókelő tevékenységét is megismertettük az érdeklődőkkel.”

Szintén fontos elem volt ebben az időszakban, hogy megpróbálták megmutatni, mit jelent a gyakorlatban az „Egészséges utcák” koncepció. „Erre a megoldás az lett, hogy elkezdtünk városi sétákat szervezni. A másfél órás, előre meghirdetett rendezvényen bejárunk egy adott városrészt, és megvizsgáljuk, hogy az ’Egészséges utcák’ indikátorai mennyire teljesülnek. Utóbbiakra példa a levegő tisztasága, az úttesten való átkelés lehetőségei vagy a járókelők biztonságérzete a közlekedésben.”

Veress Luca hozzátette, a bejárások sikerét jelzi, hogy sok helyi lakos csatlakozott ezekhez, és elmondták, mennyire lett volt lehetőségük bevonódni a környezetük tervezésébe, illetve mi az, ami sikeres volt egy közterületi fejlesztésben, mik a hiányosságok. „Elindult egy aktív kommunikáció, ami egy fontos eredmény.”


A Market szakemberei komoly erősítést hozhatnak a Járókelőnek

A többek közt az „Egészséges utcák” programnak lendületet adó Market-támogatás éppen egy éve indult, ebben az időszakban egy 10 millió forintos összeggel segítette a vállalat a Járókelőt. „Egyfajta próbaévnek tekinthetjük a most záruló időszakot” – mutatott rá Báthory Balázs. „Ennek a tanulságait most fogjuk leszűrni, és az alapján megyünk tovább. Összességében nagyon pozitívan tudok nyilatkozni az első évről, mert minden úgy volt, ahogy megbeszéltük, az általunk nyújtott támogatásból jó dolgok születtek.”

Ahogy más CSR-tevékenységek esetében is szokás, a Market cégcsoport munkavállalói a Járókelő támogatásához is hozzájárulhatnak akár személyesen is. „A ROM Vándor program esetében két alkalommal összesen 150 kollégánk vett részt a felújítási munkákban” – adott egy korábbi példát a vezető. A Járókelőhöz való kapcsolódást az is segíti, hogy a Market negyedévente tartott fenntarthatósági reggelijének a következő meghívott vendégei az egyesület képviselői lesznek.

„Ennek éppen az lesz a célja, hogy a Market dolgozóinak a szélesebb rétegét is megismertessük ezzel a lehetőséggel. Bízunk benne, hogy erősítjük majd a Járókelő csapatát, hiszen kollégáinknak megvan az a jó tulajdonsága, hogy szemük van azokhoz a dolgokhoz, amik nincsenek rendben.”

A fenntarthatósági reggeliről elárulta, ez egy házon belüli esemény, amelyre fenntartható forrásból származó étellel várják a Market dolgozóit. „A reggeliken olyan fenntarthatósági témákat veszünk végig, amely akár a magánember szintjén, akár a cég szintjén érintheti az életünket.”


A Market az éves árbevétele 0,1 százalékát a társadalmi felelősségvállalásra fordítja

A vezető azt is részletesen kifejtette, hogy milyen vállalati stratégia alapozta meg a hátterét annak, hogy a Market belekezdett a Járókelő támogatásába. Szavaiból kiderült, három évvel ezelőtt stratégiai szinten kezdtek el a fenntarthatósággal foglalkozni, az ESG-mutatóból kiindulva felmérték a vállalat környezeti (Environmental), társadalmi (Social) és irányítási (Governance) területen felmutatott teljesítményét. „Kiderült, hogy nagyon jól állunk az átlátható működés, illetve a társadalmi felelősségvállalás terén. A környezettel szintén foglalkoztunk, de sokkal kevésbé összeszedetten, inkább a jogszabályi környezetnek megfelelve. Azt a következtetést vontuk le, hogy a másik két területhez hasonlóan a környezetért is sokkal többet kell tennünk, mint amit a törvények előírnak.”

A stratégia megalkotásakor ugyanakkor a céget évtizedek óta jellemző társadalmi felelősségvállalást is tudatosabbá tették, és meghozták azt a döntést, hogy minden évben az árbevételük 0,1 százalékát erre a területre költik el. Ezen tevékenységek egy része – szakrális épületeink megóvása, egészségvédelem, hátrányos helyzetű rétegek esélyegyenlősége, kulturális értékteremtés, oktatás mellett -  az épített környezet megbecsülése és szebbé tétele. „Ennek egyik nagyszerű példája a ROM Vándor program, amely a történelmi hagyatékaink ápolását tűzte zászlajára, miközben egy-egy közösségnek új találkozási pontokat, túracélpontokat is létrehoz.”

Hozzátette, a program nagyon jó visszajelzéseket kap. „Ebbe a startégiába ugyanúgy beleillik a szintén rossz állapotba került, de nem szakrális helyek gondozása, rendben tartása, amit a Járókelő képvisel.”


Egy rendben tartott környezet önmagát védi meg a rongálásoktól

Zárásként Báthory Balázs újabb személyes tapasztalatot hozott be annak alátámasztására, hogy miért fontos a rendezett környezet fenntartása. „Sok évvel ezelőtt még beruházóként dolgoztam egy egyetemi épület létesítésén, ahol felvetődött, hogy vajon mennyire szabad jó minőségű felszerelésbe beruházni egy oktatási intézmény esetén. Feljött az a vélemény, miszerint a 18-20 éves fiatalok nem feltétlenül fognak vigyázni a helyiségekre, ezért az olcsóbb, egyszerűbb megoldások kellenek. Mi ugyanakkor vettünk egy mély levegőt, és végül a minőségi anyaghasználat mellett döntöttünk, miután az üzemeltetés is a mi feladatunk volt a későbbiekben.”

A története alapján a megelőlegezett bizalom jó döntésnek bizonyult.

„A jó minőségű anyagokból kivitelezett, kulturált épület a mai napig mindenféle rongálásból vagy gondatlanságból fakadó sérülésektől mentes. Egyszerűen az a helyzet, hogy ahol rendezett, jól karbantartott, makulátlan környezet van, ott eszébe se jut senkinek, hogy elhanyagolja vagy károsítsa azt.”

Lukács Máté a fentieket megerősítve elmondta, tapasztalataik szerint egy megrongált vagy leromlott környezetben csak tovább süllyed az építmények állaga. „Ennek az öngerjesztő folyamatnak a tudatos karbantartással lehet elejét venni.”


A döntéshozók is elfogadták és elismerik őket

Lukács Máté zárásként elmondta, az elmúlt egy év tevékenységeinek az eredménye érezhető a Járókelő működésében is: „Egyre többen hallanak rólunk, egyre több bejelentés érkezik, és egyre nő az általunk elért települések, illetve a potenciális önkénteseink száma. Az újak pedig mindig bevonják a mikrokörnyezetüket is.”

Összegzésképpen legnagyobb sikerként az operatív vezető azt emelte ki, hogy az évek során összegyűlt 130 ezer lakossági bejelentésük.

„A megoldási arány pedig kétharmados, ami azt jelenti, hogy megkerülhetetlen és hiánypótló a szolgáltatásunk.” Hozzátette, bár a kezdeti években volt némi értetlenkedés a munkájuk kapcsán, de mára a döntéshozók is felismerték a szerepük jelentőségétet, akárcsak a munkájukat uraló segítő szándékot.

Galéria

AktuálisinterjúMarket Építő Zrt.Járókelő Közhasznú Egyesülettársadalmi felelősségvállalásközterek

Hírlevél

Hirdetés