A Hódút kivitelezésében épülő új hídra visszatérhetnek a súlykorlátozás miatt letiltott mezőgazdasági gépek; a város 140 éves zsilipje is megújul a Strabag és a Hídépítő munkájának köszönhetően.
Több mint kétmilliárd forintból 2019-re megépül a bajai Ferenc-csatorna új hídja és 2021-re megújul a Deák Ferenc-zsilip is. Ahogy azt korábban jeleztük, előbbi fejlesztés a Magyar Közút hídfelújítási csomagjában valósul meg nettó 710 millió forintból, a kivitelező a Hódút Kft. lesz. Az új híd a meglévő régit váltja ki, szélesebb és nagyobb teherbírású lesz a korábbinál.
Szintén megírtuk korábban, hogy a bajai zsilip fejlesztését egy nagyobb rekonstrukciós program keretében a Strabag Építőipari Zrt. és a Hídépítő Zrt. végzi el.
Az új bajai híd megépüléséről a város polgármestere, Fercsák Róbert (Fidesz-KDNP) polgármester számolt be az MTI-nek. A beszámolóból kiderült, az 1938-ban épült bajai híd állapota az utóbbi évtizedekben jelentősen romlott. Az útburkolat több helyen megrepedt, az időjárás pedig az átkelő vaskorlátait sem kímélte, ezért néhány éve 16 tonnás súlykorlátozást kellett bevezetni.
Így a környékben működő mezőgazdasági vállalkozások munkagépeikkel már nem használhatták a hidat.
A polgármester szerint a beruházásnak köszönhetően egy új, korszerű, súly- és iránykorlátozás nélkül használható híd épül, amelyen a jövőben az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpáros út is átvezet majd.
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője az MTI kérdésére kiemelte, a 80 éves híd az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatása révén, hazai finanszírozással mintegy 900 millió forintból újulhat meg.
Az új híd építése a Deák Ferenc-zsilip felújításával egyidejűleg zajlik, ezért először egy terelőút kialakítására volt szükség. A régi híd elbontását követően kezdődhet meg az új alapozása, felépítése, majd a csatlakozó útszakaszok felújítása.
A híd munkálatai várhatóan 2019 nyarán fejeződnek be. „Addig kezdetben a híd közelében megépült terelőúton, majd az új hídon is egy nyomon, váltakozó irányban haladhat a forgalom” – fejtette ki Pécsi Norbert Sándor.
A bajai Deák Ferenc-zsilip munkálatairól Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője számolt be. A műtárgyat Magyarország egyik legrégebbi, árvízvédelmi szempontból országos jelentőségű, ma is üzemelő létesítményeként mutatta be. „A több mint 140 éves zsilip épített szerkezeteinek és elzáró berendezéseinek átfogó rekonstrukciójával még sokáig üzemben tartható” - tette hozzá.
A beruházás a Környezeti és energiahatékonysági operatív program (Kehop) mintegy 1,2 milliárd forintos pályázati támogatásából valósul meg. Az augusztusban elkezdődött munkálatok során a felvízi és alvízi ideiglenes elzárások kiépítését, és a munkatér víztelenítését követően jelenleg a falszerkezetek visszabontásán dolgoznak. Ezt követően kezdődhet az újjáépítés, a tápzsilip pilléreinek és boltozatainak felújítása. A későbbiekben új vízrajzi mérőeszközöket építenek be, és javítják vagy cserélik a korlátokat, lépcsőket, burkolatokat, illetve közművezetékeket is.
„Az árvízi biztonságot nagymértékben növelő, várhatóan 2021 októberére megújuló Deák Ferenc-zsilip külső megjelenésében a jövőben is hű lesz egykori állapotához”
- fogalmazott Siklós Gabriella.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.