Miközben szinte valamennyi ágazatban csökkent a cégek száma 2019-ben, az építőipar közel 1200-zal több vállalat működik.
2019 első 7 hónapja komoly különbségeket hozott a hazai ágazatok céginformációs mutatóit tekintve – derült ki az Opten elemzéséből. A vártaknak megfelelően még mindig csökken a cégek száma, de már három ágazatban is több a cégalapítás, mint a cégtörlés.
„A korábbi évekhez hasonlóan az építőipar és az energetika a legkedveltebb ágazat a hazai cégalapítók körében”
– árulta el Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. „Ugyanakkor harmadik területként az ingatlanügyletek is felsorakozott a növekvő cégszámú szektorok közé.”
Általánosítani azonban nem lehet még a top három ágazatot tekintve sem: az adatokat megnézve egyértelmű, hogy távolról sem jár egy cipőben a három szektor. Az építőipar – mint általában – minden mutatóban extrém értékeket produkál. Hatalmas cégbázis, magas cégalapítási és cégtörlési számok jellemzik, melyek összességében rekordmagas fluktuációs értékeket produkálnak.
Mindezek mellett talán legfontosabb jellemzője az építőiparnak, hogy abszolút értékben messze itt a legnagyobb a cégek számának növekedése. Az év első 7 hónapjában összeségében közel 1200-zal növekedett az ágazatban lévő cégek száma.
Az építőiparral szemben az energetikai szektor viszont szinte minden mutatóban pozitív értékeket produkál. „A cégek számát vizsgálva jóval kisebb terület, mint az építőipar, de eredményességben és stabilitásban sokkal jobb értékeket mutat” – mondta az elemző. „Az ágazat dinamikusan fejlődik, az elmúlt 5 év egyik sikerágazatának lehet nevezni.”
Hosszú évek után először az ingatlanügyletek szektorban is több az új cég, mint a törölt. „Talán ez nem is olyan meglepő az építőipar menetelése és az ingatlanárak emelkedése mellett. Az ágazatra jellemző érdekesség, hogy közel 40 ezer cég működik a területen, illetve a külföldi befektetők aránya valamivel magasabb, mint a többi szektorban.”
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.