A hazai GDP jelentős részét kitevő ágazatban lassulásokat tapasztaltak a vállalatok az elmúlt héten. Az építőipari megrendelésének 60 százalékát kitevő állami és önkormányzati projektek gyorsított kifizetése biztonságot adna a legkisebb cégeknek a koronavírus okozta helyzetben is.
Nemrég beszámoltunk arról, hogy az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) már a koronavírussal kapcsolatos első közleményében jelezte: bevételek nélkül hamar bajba kerül a vállalatok többsége.
Ennek felel meg az közlemény is, melyet Koji László elnök adott ki péntek reggel. Ebben leírja: az ÉVOSZ mind a tervezési mind a kivitelezési folyamatoknál helyenként lassulást tapasztalt ezen a héten.
Mivel az ágazatot kitevő vállalkozások erősen tartanak a likviditási helyzetük romlásától, az ÉVOSZ kéréssel fordult a kormány felé.
Az állami és a települési önkormányzatok megrendelésére építőipari munkáknál, a szokásos 30, illetve 60 napos fizetési határidő helyett 5 munkanapon belüli számlakifizetést szorgalmaznak.
Ez a tervezési, kivitelezési, műszaki-mérnöki és lebonyolítói munkálatokra is vonatkozik.
A közlemény hangsúlyozza: az építőipar 2020. évi megrendelési állományának mintegy 60%-a állami, önkormányzati megrendelések teszik ki. Ezzel párhuzamosan költségeik meghatározó részét, mintegy 50-60%-át pedig a foglalkoztatáshoz kapcsolódó kiadások teszik ki.
Így a szigorított állami és önkormányzati kifizetési határidők javítaná a vállalkozások likviditási helyzetét és így hozzájárul a munkavállalók minél szélesebb körben való továbbfoglalkoztatásához.
Az 5 munkanapon belüli kifizetés az építőiparra jellemző nagy számú mikróvállalkozás és önfoglalkoztatók részére is lehetővé teszi a stabilabb működést.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.