Megvan az uniós támogatás a Kelenföld-Nyugati pályaudvar vasúti kapcsolatát lehetővé tevő pályázathoz.
Aláírták az uniós támogatási szerződést a fővárosi vasúti közlekedés lehetséges jövőjét jelentő megvalósíthatósági tanulmányról – derül ki Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója bejelentéséből.
Mint korábban írtuk, a BFK irányításával átfogó Budapest Vasúti Stratégia (BVS) készül, mely által az elővárosi forgalomban a vasúton ingázók száma akár 70%-kal is növelhető. Ennek kiszolgálásához azonban több vonatra van szükség, amelyek Budapesten vagy több fejpályaudvari kapacitást igényelnek vagy olyan új vágánykapcsolatokat, amelyeken a vonatok áthaladhatnak Budapesten.
Erre jelenthet megoldást a fejpályaudvarok összekötése és átmenő rendszerű pályaudvarrá alakítása: ezt a megoldást választották számos európai nagyvárosban (például Londonban, Bécsben és Moszkvában) is.
Ennek hatékony módja a Kelenföld vasútállomás és a Nyugati pályaudvar közötti közvetlen kapcsolat megteremtése, melynek részeként a Duna alatti földalatti vasút alagút épülhet.
A Vitézy Dávid által közzétett adatok szerint a BFK a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF) közösen készítteti el a megvalósíthatósági tanulmányt. A vezérigazgató hangsúlyozta: a fejlesztéssel lehet a klímaváltozás ellen fellépni, mivel
Budapesten és környékén a közlekedésből eredő szén-dioxid kibocsátás kétharmadát az autóforgalom adja,
ennek fenntartható alternatívát a kötöttpályás közlekedés nyújthat, ez az agglomeráció tekintetében pedig ezen belül is kifejezetten a vasút fejlesztése lehet.
Ahhoz, hogy érdemben többen üljenek vonatra és csökkenjen az autós forgalom jelentősen több kapacitásra és jobb szolgáltatásra van szükség. Ezt segíti elő a projekt, mivel Budapesten a fejpályaudvarok és a környezetük, az oda vezető pályaszakaszok jelentik a legfőbb akadályt a vonatok sűrítése előtt és ebből az okból adódik a legtöbb késés is - írja posztjában Vitézy Dávid.
Rámutat még, hogy az olyan fejpályaudvarok, mint a Nyugati az 1800-as évek végének logikája alapján készültek el és így határozottan nem a leghatékonyabb megoldást jelentik:
egy vágányon 6-szor annyi vonat tud közlekedni, ha az a sínpár nem a vonatok fordítására (=fejpályaudvar), hanem áthaladására szolgál (=körvasút, alagút).
A BVS megvalósítása emellett azért is fontos mert a jövőben városrésznyi területek válhatnak alkalmassá közparkok, az új rozsdaövezeti adókedvezmények révén a budapesti lakáshiányon segíteni képes lakóterületi fejlesztések megvalósítására és akár közintézmények elhelyezésére.
A városfejlesztési szempontok különös hangsúllyal jelennek majd meg a BFK által koordinált és támogatott fejlesztésekben, összhangban a kormány rozsdaövezeti gazdaságfejlesztési akcióprogramjával, melynek első elemeit várhatóan hamarosan bejelentik, a korábban Fürjes Balázs államtitkár által vázolt idővonal szerint.
A Vitézy Dávid által most is hivatkozott korábbi Facebook-bejegyzése szerint pedig
a főváros fejlesztésének aranytartalékát jelentik, amelyek felszabadítására éppen a korszerű vasút kisebb területigénye nyújt lehetőséget.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.