A hatékonyságnövelés a kihívások között szerepel, amelyet állami intézkedésekkel lehetne orvosolni.
A legnagyobb építőipari cégek vezetői is felszólaltak az április 26-án megrendezett Portfolio Építőipar 2022 konferencián. Az esemény előadói nem várnak világgazdasági szintű lefagyást, csak lendületvesztést. Ennek viszont komoly hatásai lehetnek az építőiparra nézve – áll a rendezvény által közrebocsátott közleményben.
Koji László, az ÉVOSZ elnöke szerint jól fog teljesíteni az építőipar idén is, hozni fogja azt a közel 5500 milliárd forintot, amit tavaly is teljesített. Most április végén mintegy 15%-kal volt magasabb a megrendelésállomány a tavalyi azonos időszakhoz képest. A magánszektor, a logisztikaiingatlan-piac és az ipar fogja húzni az építőipart. További megállapításai szerint
Gyutai Csaba kormánybiztos, az ÉMI Nonprofit Kft. vezérigazgatója elmondta, hogy csúcsév volt a tavalyi, jó pozícióból indulva kell a mostani nehézségeket leküzdeni. A közbeszerzések száma jelenleg rendben van, de csökken és csökkenni is fog. „A koronavírus okozta ellátási láncok sérülése után a háború miatt súlyos alapanyaghiánnyal nézünk szembe, amit egyelőre nem tudunk jól kezelni. Vannak alternatív szállítási lehetőségek (török, ománi, kínai import), de ezeknek a minősége más, mint a korábbiak voltak, így a minőségbiztonság is különösen fontos lesz most.” A kormánybiztos továbbá felhívta a figyelmet arra is, hogy:
„A magyar építőanyaggyártást fel kellene gyorsítani és ebben van is tartalék. Miközben a német béreket közelítjük, a termelékenység ott háromszor ekkora. Az oktatás nagyon fontos, amibe sokkal többet kellene invesztálni, de emellett az újraiparosításra, modernizálásra is nagy hangsúlyt kellene fektetni, ami a fiatalok számára is vonzóbbá tenné ezt az életpályát" - mondta Balázs Attila, a Bayer Construct Zrt. vezérigazgatója.
A felszólalást Scheer Sándor FRICS, a Market Építő Zrt. vezérigazgatója folytatta. "Az építőiparban most azért kell küzdeni, hogy a beruházók ne veszítsék el a beruházási kedvüket. A mostani árak mellett természetes, hogy az állam is visszafogja a beruházásokat, így a hatékonyságon legalább annyit kell javítani, hogy a beruházások megmaradjanak. Mivel a határértéket elérték az építési árak, ezért mindenkinek optimalizálnia kell, most az alkalmazkodóképességnek van itt az ideje.”
A vezérigazgató hozzátette: a mostani áremelkedés fele valós, a másik fele az alapanyaggyártók indokolatlan haszonszerzése, de ezen a többi szereplő veszít. Nyugat-Európában messze nem ment végbe ilyen mértékű áremelés, de Magyarországon nagyon kiszolgáltatott helyzetben van a szektor.
Komplex állami intézkedést javasolt a Market vezetője a piac szabályozására, az uniós források egy részét elkülönítve iparfejlesztésre, hogy a befektetett tőke hatékonyabban tudjon termelni.
Pozitívnak értékelte, hogy az építőipar felkerült a gazdaság térképére: a GDP-ből a kiegészítő tevékenységekkel együtt 11 százalékos a részesedése, ami szinte megegyezik a hazai autóipar méretével – de szerencsés lenne, ha az építésgazdasági szabályozás egy körbe, egy államtitkár alá tartozna – vélte a vezérigazgató.
A digitalizáció kikényszerítését sürgeti Scheer Sándor, a BIM-et is bevezetve, annak érdekében, hogy emelkedjen a hatékonyság.
„Az energetikai kibocsátást is tovább kellene szigorítani, de ezt ellensúlyozni kell más lehetőségekkel, például az építőipar újraiparosításával. Az elmúlt 5 évben megtermelt pénzből kell megoldani, hogy szebb jövőnk legyen" – hangsúlyozta Scheer Sándor.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.