2022.08.15, Hétfő

Hirdetés

Nagyfokú terhelést képesek elviselni a Mapei parkolóházi burkolatai
Fotók: Mapei Kft.

Nagyfokú terhelést képesek elviselni a Mapei parkolóházi burkolatai

Mapei Kft.

2022.08.03. 07:45 - Kalácska-Nagy Nóra

A Mapei speciálisan kialakított Parking System rendszereinek működésében két elem meghatározó szerepet játszik; a páraátvezetés és a repedés áthidalás.

Hirdetés

Az épített környezetben megnőtt a gépjármű parkolóhelyek iránti igény köszönhetően a növekvő életszínvonalnak, a szuburbánus életmódnak és az új építészeti előírásoknak. Ez magában foglalja az elektromos és hagyományos hajtású kerékpárok, rollerek, motorok és autók széles körét, valamint a speciális igényű, családi, illetve mozgáskorlátozott beállókat is.

Ezen felületeknek el kell viselniük a használattal együtt járó terheléseket, legyen az egy egyautós beálló, nagyforgalmú közösségi parkolóház vagy mélygarázs.

A terhelés sokféle lehet - beleértve a kopás, a dinamikus terhelés, az ütés, a vegyszer, a sólé, a pára, a kondenzvíz, az olajok, a gázok, az UV és az időjárás hatásait.

Mivel a terhelés magas ezeken a területeken, ezért a használt burkolóanyagok minőségének is kiválónak kell lennie, az elvárt tartós felhasználhatóság igényei miatt.

Fotók: Mapei Kft. 

Milyen burkolatokat kaphat egy parkolóház vagy mélygarázs?

A kezeletlen betonfelületek a folyékony anyagok behatolása miatt sérülékenyek lehetnek, a korrózió a betonacél megduzzadásához vezethet, amely a beton takarórétegének leválásával jár és ez a betonfelület tönkremenetelét eredményezheti.

A hidrofóbizált, impregnált betonfelületek ellenállóképessége már jobb eredményeket mutat, de a savakkal és az olajjal szemben nincs hathatós védelmük.

A napjainkban elterjedt Superconcrete csiszolt és impregnált betonfelületek az alaplemez esetén megoldást nyújthatnak - bár manapság az alaplemezeket is rendszeresen injektálni, varrni kell, miután a csiszolás feltárta a felületi hibákat -, de nem adnak alternatívát a rámpa és a födémfelületek tervezetten repedéssel járó alakváltozásaira.

Az Epoxi rendszerek az alaplemezen bizonyítanának - a megfelelő vastagságban és érdesítéssel, akár háttér nedvesedés mellett is. Ám továbbra sem oldják meg a statikus és dinamikus mozgásokból eredő repedések vízbehatolásmentes lezárását a már említett helyeken, főleg nem egy nyitott- vagy tetőparkoló esetében.

Ezekre a helyekre a tervezett repedés áthidalásra képes és bevizsgált termékekre, rendszerekre van szükség, ezzel másodlagos vízvédelmet adva a betonfelületeknek.

A fentiek figyelembevételével a Mapei speciálisan kialakított Parking System rendszerei nyújthatnak megnyugtató megoldást, alaplemezen RHT és RLT, rámpán ID, közbenső födémen ME, tetőn HE megjelöléssel.

Ezek a rendszerek rendelkeznek a hazánkban nem hivatalos és kötelező érvényű OS vizsgálatokkal, amelyek szavatolják az egyes rétegrendek tartós felhasználhatóságát.

Ebben erős a Parking System

A Parking System rendszerek működésében két elem meghatározó szerepet játszik; ez a páraátvezetés és a repedés áthidalás.

A páraátvezetés olyan területeken lehet fontos az alaplemezen, ahol a terület folyamatosan talajvízzel vagy talajnedvességgel terhelt és a beton kénytelen párát vezetni a burkolaton keresztül. Amennyiben ez a képesség nem adott, felléphet a burkolat felválása, foltosodása, amely akár a teljes tönkremenetelhez is vezethet.

A repedés áthidalás a rámpa, a födém és a tető esetében fontos, de nem a teljes rétegrendre érvényes, hanem csak a membrán rétegre, amelyet a merev epoxi alapozó és a PU záró bevonat közé helyeznek el.

Ez azt eredményezi, hogy a felső és alsó réteg repedése esetén a membrán kitart és nem engedi át a vizet, legyen az eső vagy hó.

További információkért és részletekért látogasson el a Mapei oldalára

Iparági hírekMapei Kft.parkolókparkolóházburkolat

Hírlevél