A fejlesztések fő színtere továbbra is Budapest, a második legnagyobb arány az Észak-Alföldhöz kapcsolódott.
Nominálisan ugyan kicsit bővült az Aktivitás-Kezdés a hazai építőiparban 2022 utolsó negyedévére a gyenge harmadikat követően, de továbbra is nagyon alacsony volt a megkezdett kivitelezések értéke – derül ki az EBI Építésaktivitási Jelentésből. 2022 októbere és decembere között összesen körülbelül 650 milliárd forint volt az elindult munkák összege. Az EBI elemzői azonban ezúttal is megnézték, hogy változatlan árakon miként alakult az Aktivitás-Kezdés a jobb összehasonlíthatóság érdekében.
Az év utolsó három hónapjában a folyó áron számolt Aktivitás-Kezdésben tapasztalt enyhe növekedés elsősorban a magasépítések bővülésére volt visszavezethető, ahol nagyjából 500 milliárd forint körül alakult a megkezdett építkezések értéke 2022 október és december között. Összességében a tavalyi év egésze magas számokat hozott, bőven több mint 2000 milliárd forint értékben léptek kivitelezési fázisba projektek, ami a valaha mért legmagasabb összeg.
2022 negyedik negyedévében elindult magasépítési projektek közé tartozott a CATL akkumulátor gyára, a BMW Market Építő Zrt. által kivitelezett karosszériaüzeme, és az EcoPro BM elektromos akkumulátor katódgyártó üzeme Debrecenben, de szintén elkezdődött a kivitelezése a CTP raktárcsarnokainak Szigetszentmiklóson, az Állatorvostudományi Egyetem beruházásának, a Siemens Energy M2B gáz- és gőzturbina-alkatrészeket gyártó üzemének Budapesten, valamint a HelloParks Fóti logisztikai csarnokának.
A mélyépítések esetében ugyanakkor az Aktivitás-Kezdés tovább esett az utolsó negyedévre, a 150 milliárd forintot sem érte el a kivitelezés-indítások értéke. 2016 óta nem volt ilyen gyenge negyedéve a szektornak. A visszaesés az út-és vasútépítéseket, valamint az ezeken kívüli mélyépítéseket egyaránt érintette.
Az egész éves számokat ugyanakkor jelentősen felhúzza a kiugróan magas első három havi adat, ami mindössze két nagy projekt év elejei elindulására vezethető vissza: a Budapest-Belgrád vasútvonal Kelebia és Soroksár közötti szakasza, valamint az M44-es, Hódút Építő Zrt. által kivitelezett Kecskemét és Szentkirály közötti szakasza.
A legnagyobb mélyépítési projektek közé több vízvezeték és szennyvízcsatorna beruházás tartozott az utolsó negyedévben, mint a DV-Dráva vízgyűjtő Zala és Baranya megyében, a Keleti-Főcsatorna felszíni ivóvíztisztító mű - Balmazújváros-Hajdúnánás-Hajdúböszörmény távvezetéke, valamint Balmazújváros-Debrecen 1.sz. vízmű távvezetéke. Útépítési projektek közül mindössze egy került a legnagyobb beruházások közé 2022 Q4-ben, az 53. számú főút Soltvadkert elkerülő szakasza. A NIF Zrt. nettó 15,8 milliárd forintos beruházását a SOLTÚT Kft. kivitelezi a Speciálterv Kft. és az Uvaterv Zrt. tervei alapján.
2022-ben enyhe növekedés volt megfigyelhető 2021-hez képest az Aktivitás-Kezdésben az Észak-Magyarország régióban, a megkezdett kivitelezések értéke meghaladta a 260 milliárd forintot, ami elsősorban a második negyedév kiugróan magas számaira volt visszavezethető, míg az utolsó két negyedévet alacsony számok jellemezték.
2022-ben a legnagyobb értékben ismét Budapesten indultak építőipari kivitelezések, bár a terület részesedése némileg csökkent 2021-hez képest. A második legnagyobb arány az Észak-Alföldhöz kapcsolódott, de Pest megye és a Dél-Alföld sem maradt el sokkal tőle. A legkisebb összegben a Dél- és a Nyugat-Dunántúlon indultak beruházások.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.