A bizonyíthatatlan vádak csökkentik a építőipar mint brand értékét, ezen keresztül pedig az építésgazdaságban dolgozó, hozzávetőleg 350 ezer ember megélhetését is nehezítik.
Győr a legdinamikusabban fejlődő magyar város, ám közbeszerzésből megvalósuló fejlesztéseit számos támadás éri. Újabban a győri útfejlesztési csomag sikeres lezárultát követően nevüket nem vállaló “szakértők” tettek megjegyzéseket egyes hírportálokon - írják az Indexen közösen jegyzett cikkükben a lap gazdasági újságírója, Rádi Balázs és lapunk főszerkesztő-helyettese, Szabó Ákos.
Az anyagban a szerzők egyrészt többször is támaszkodnak Dr. Kovács László, a Közbeszerzési Hatóság elnökének az Indexen a napokban közzétett írására, melyben tételesen megcáfolta azokat a vádakat, miszerint a magyar közbeszerzések átláthatatlanok, nincs verseny - melyek a hazai média egy részében rendszeresen megjelennek.
A szerzők emlékeztetnek arra is, Győr a legélhetőbb város az országban, a régmúltú vásár- és kereskedőváros ma a legdinamikusabb, leginnovatívabb megyei jogú városnak számít, és ehhez a fejlődéshez hozzájárultak és hozzájárulnak azok a mulltinacionális, vagy éppen régiós cégek is, amelyeket közül kettőt, a Strabag-csoport vállalatát és a dunántúli központú KIFÜ-KAR Zrt.-t az utóbbi időben heves, ámde bonyolult és erőltetettként jellemezhető utalásrendszerrel alátámasztott támadások értek.
A cikk kiemeli azt is: a vádaskodás valós károkat okoz. Az ország legdinamikusabban fejlődő városában az infrastruktúrát is folyamatosan magasabb szintre kell emelni, ebben pedig elengedhetetlenek a közbeszerzések és a pályázó cégek jövedelmezősége, jó hírnevének megtartása, melyet aláásnak azok a negatív utalások, amelyek egy teljesen rutinszerű rendszerben megkötött útfenntartás, -fejlesztés és -karbantartáscsomag sikeres befejezése után hónapokkal tett témává a sajtó egy része.
Konkrétan egy olyan keretszerződésről van szó, amelynek során a város útjainak, kátyúinak és buszmegállóinak (többek között) fenntartására és felújítására szerződött a fent említett két vállalat a győri önkormányzattal egy 2018 és 2022 közötti időszakra.
A szerzők hangsúlyozzák:
ha az építőipari cégek jóhírnevét bizonyíthatatlan vádakkal besározzák, azzal csökkentik a építőipar, mint brand értékét, ezen keresztül pedig az építésgazdaságban dolgozó, hozzávetőleg 350 ezer ember megélhetését is nehezítik.
Ahogyan a cikkben összefoglalják, az építőiparban - mint ahogy számos más ágazatban sem - ritkák a kétlépcsős közbeszerzések, másnéven keretmegállapodásos közbeszerzések. Az építőiparban egy városi, kerületi önkormányzat általában ahelyett, hogy egy néhány éves periódus alatt több száz kis közlekedési, útfelújítási projekt – legyen szó buszmegállókról, utcaszakaszok újra aszfaltozásáról, járdák kialakításáról – írna ki, egy pályázaton erre az időszakra kiír egy keretmegállapodási közbeszerzést.
Itt nyernek cégek, amelyek innentől kezdve bizonyítottan rendelkeznek a szükséges referenciákkal, kapacitásokkal és biztosítani tudják a rendelkezésre álló időt, más előnyök mellett. De ez csak egy példa, a kétlépcsős közbeszerzést rendszeresen használják szerte az országban számos ágazatban az alkatrészbeszerzésektől a parkfenntartásig.
A kétlépcsős közbeszerzés előnye, hogy:
Jó példa erre a fent említett a győri keretmegállapodás, amely a város önkormányzati kezelésű útjainak fenntartására és fejlesztésére jött létre. A nyilvános közbeszerzési adatok szerint a STRABAG Általános Építő Kft. és a Kifü-Kar Zrt. alkotta konzorcium (S-K Győr 2018) nettó 10,8 milliárd forintos megállapodást kötött a város útkezelő szervezetével.
A szerződést eredetileg 48 hónapra kötötték meg, ezt később fél évvel meghosszabbították. A szerződést 70 százalék lehívási vállalás mellett kötötték. Az egyik utolsó munka 2022 szeptemberben fejeződött be és a jótállási ideje egy év. A konzorcium profitabilitása az értékelt időszakban nem tért el jelentősen az ágazati átlagtól jelentősen.
Az Indexen megjelent cikkben még kitérnek jelentős részben a közbeszerzési hatóság vezetőjének összefoglalójára arról, hogy ki is lehet közbeszerzési szaktanácsadó Magyarországon, és miért fordul elő gyakran, hogy egyes nem feltétlenül teljes mértékben a hivatalos leírásnak megfelelő "szakértők" inkább a névtelenség mögé bújnak nyilatkozáskor, mint ahogy arra is, hogy a közbeszerzési rendszert rendkívül tág kritikával illető szervezetek gyakran hibás metodisztikával dolgoznak.
A médiában az elmúlt napokban névtelenül nyilatkozó „szakértők” a közbeszerzési rendszer átláthatóságát vonták kétségbe, annak ellenére, hogy a hazai közbeszerzések átláthatósága még soha nem volt ilyen magas szintű, mint most – idézik a cikkben dr. Kovács László, a Közbeszerzési Hatóság elnökének nyilatkozatát, melyet éppen az Indexnek tett. Innen idézik még többek között az elnök megszólalásának több részét is, így azt, hogy az átláthatóságot biztosítja, hogy a közbeszerzési eljárások hirdetményeit közzéteszik, amely ingyenesen, bárki számára elérhető, akár okostelefonról is.
Ezekben az egyes közbeszerzésekre vonatkozó minden adatot és információt közzétesznek és nyilvánosságra hoznak, kezdve azzal, hogy ki nyerte meg az adott közbeszerzést, milyen árral, milyen határidővel, milyen alvállalkozókat vesz igénybe, és milyen alapon választották ki. Ha a szerződés módosul, akkor arról is hirdetményt adnak fel.
A közbeszerzési hatóság a fent említett 7894 darab közbeszerzési eljáráshoz kapcsolódóan 2022-ben rekordszámú, mindösszesen 28 704 darab hirdetmény közzétételéről gondoskodott - foglalják össze.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. kivitelezésében megvalósult Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia számtalan funkciót képes betölteni világszínvonalon.
Nyáron elkészültek a tervek, most pedig újabb fontos lépést tett a BKK azért hogy el is indulhasson az építkezés. A társaság benyújtotta pályázatait az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítésére.