Az építőipar visszaeső teljesítménye a bizonytalan gazdasági környezettel, a beruházási hitelek magas kamatával, az alapanyagok drágulásával magyarázható.
Az elmúlt évek egyik sikerágazatának számító építőipar gyenge negyedévet zárt. A jövőbeni teljesítményt meghatározó, március végi iparági rendelésállomány is kedvezőtlenül alakult − derül ki a KÉSZ Csoport hivatalos adatokat értékelő kommentárjából 2023. május 15-én.
Idén márciusban az építőipari termelés volumene éves összevetésben 9,8 százalékkal csökkent, így az idei első negyedévben az ágazat 9,2 százalékos visszaesést könyvelhetett el.
„A gyenge eredményekre számítani lehetett. Március sorrendben a negyedik hónap volt, amikor a termelés volumene éves szinten csökkenést mutatott” − mondta Moisko János, a KÉSZ Csoport gazdasági vezérigazgató-helyettese. Ez fordulatot jelent, mivel az elmúlt években − leszámítva a járványhatás miatti 2020-as visszaesést − növekedésben volt az ágazat. 2019-ben 20,4 százalékos, 2021-ben 12 százalékos, tavaly pedig 3 százalékos volt a növekedés az ágazatban.
Az építőipar visszaeső teljesítménye a bizonytalan gazdasági környezettel, a beruházási hitelek magas kamatával, az alapanyagok drágulásával magyarázható. Moisko János hozzátette: „Az építőipar termelői árindexe a múlt év egészében 24,5 százalékos emelkedést mutatott, az idei első negyedévben pedig 24,1 százalékos volt a drágulás.”
Az ágazat jövőbeni teljesítményét meghatározó iparági szerződésállomány alapján gyenge időszakra lehet számítani, az ugyanis 27,9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Ezen belül az épületek építésére vonatkozó szerződéseké kisebb, 9 százalékos visszaesést mutatott, az infrastrukturális fejlesztéseket magában foglaló egyéb építmények esetében viszont 39,4 százalékos volt a hanyatlás a szerződésállományt tekintve.
A jelenlegi bizonytalan gazdasági környezet ellenére a KÉSZ Csoport szerződött állománya – a piaci trenddel szemben – növekedést mutat a korábbi kimagasló évekhez képest is. A folyamatban lévő nagy volumenű ipari és energetikai beruházások alapot szolgáltatnak a KÉSZ Csoport növekedésére 2023-ban, és javítják a 2024-es év várakozásait is – olvasható a közlemény végén.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.