A cégcsoport nagy mértékben támaszkodik munkatársai tapasztalataira az építőipari közbeszerzések világában és felkészült a várható jogszabályi változásokra is.
A Közbeszerzési Hatóság statisztikái szerint a Magyarországon 2022-ben megindított közbeszerzések több mint egyharmada építési beruházás volt, ezek az összes megindított eljárás értékének több mint felét adták. Ez is mutatja, hogy az építőipar fontos területe a közbeszerzési versenynek. A közbeszerzések és az azok eredményeként létrejövő szerződések különleges szabályok alá esnek, amelyek speciális verseny- és teljesítési feltételeket jelentenek a gazdasági szereplőknek – mutat rá a terület fontosságára a szakágban Dr. Szalma Borbála LL.M. a WEST HUNGÁRIA BAU Kft. közbeszerzési szakjogásza a WHB Group honlapján közzétett írásában.
Az elemzés elején kiemeli, hogy az ágazatot az utóbbi időben ért kihívások a közbeszerzésekre és azok szereplőire is hatással voltak.
„Az alapanyag-, illetve termékhiány, valamint az áremelkedések új stratégiát követelnek a közbeszerzés minden szereplőjétől, legyen szó akár a beszerzési igény definiálásáról vagy akár az árazásról”
- fejti ki.
Hangsúlyozza azt is, hogy az építőipari megrendelések összetett munkák, melyek több munkafázisból állnak és a nagyobb munkák akár évekig is eltarthatnak. Ezért a cégeknek körültekintően kell kalkulálniuk, amikor ajánlatot adnak egy közbeszerzési eljárás során, vagyis nem elég kedvező áron dolgozniuk, hanem gondoskodniuk kell arról is, hogy végig megfelelő mennyiségű likvid forrás álljon rendelkezésre és a végén nyereséget termeljen a beruházás.
Dr. Szalma Borbála ezért is gondolja, hogy az előrelátás az egyik kulcsfontosságú eszköz a WHB Group szakemberei számára: „az ajánlati kötöttség beálltával a kivitelezés alapkövei lefektetésre kerülnek, amelyhez a közbeszerzési szerződés részes felei a teljesítés végéig – adott esetben évekig – kötve vannak” – mutat rá.
A másik kulcskompetencia a közbeszerzéseknél a szaktudás – és ezalatt nem csupán a műszaki-szakmai vagy pénzügyi szaktudás értendő, hanem az adott feladatellátáshoz szükséges mélységű közbeszerzési szaktudás is – emeli ki.
Az a cég, amelyik elhanyagolja ebben az ágazatban azt, hogy erre a specializált tudásbázisra támaszkodjon, kevésbbé sikeres abban, hogy munkákat nyerjen el
– derül ki írásából.
A szakjogász emellett még arra is kitér, hogy a közbeszerzési eljárások világát összetett, egymásra épülő és részletekbe menő szabályrendszer jellemzi: ebből pedig nem elég csupán az ajánlattevőkre vonatkozó részekben járatosnak lenni. Rámutat:
a szabályok többsége talán ugyan az ajánlatkérőkre és az eljárások bonyolítására vonatkozik, azonban ezen szabályok ismerete is hasznos lehet a közbeszerzési eljárásokon induló cégeknek, mert könnyebbé teheti az ajánlatkérői eljárási cselekmények megértését és lereagálását.
Az elemzés végéhez közeledve Dr. Szalma Borbála – megalapozottan – rámutat: a West Hungária Bau Kft. mára az építőipari szegmensben meghatározó jelenléttel bír, amely mögött számos sikeres és az évek előrehaladtával egyre nagyobb volumenű, közbeszerzéseken elnyert munka megvalósítása áll.
„A cég sikerének egyik kulcsa, hogy a közbeszerzési szerződésekkel dolgozó kollegák rendelkeznek az adott munkafázishoz szükséges közbeszerzési ismeretekkel is. A cég munkatársaként immáron két éve igyekszem segíteni kollégáim munkáját közbeszerzési kérdésekben, továbbá a közbeszerzési eljárások ajánlattételi és bírálati szakaszaiban látok el feladatokat” – foglalja még össze a WHB közbeszerzési stratégiájának egy fontos részét, illetve saját szerepét benne.
Végezetül a közbeszerzési szakjogász még kitér arra is, hogy a cégcsoport tisztában van azzal, hogy a szabályok várhatóan változni fognak, különösen az építési beruházások tekintetében. „A jogalkotási folyamatot követjük, hatálybalépés esetén pedig igyekszünk minél gyorsabban alkalmazkodni és továbbra is maradandót alkotni” – zárja írását, minderre reagálva.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.