2024.04.28, Vasárnap

Hirdetés

Új városközpont épülhet a romos állapotban levő Rákosrendező területén
Fotók: Varga-Fekete Dániel/magyarepitok.hu

Új városközpont épülhet a romos állapotban levő Rákosrendező területén

magyarepitok.hu

2023.12.04. 16:30 - Hegedűs Gergely

Az építésügyi miniszter tájékoztatója szerint 600-650 ezer négyzetmétert építenének be, és 250-350 ezer négyzetméteren épülne közpark. A koncepció része az 1-es metró meghosszabbítása és egy új vasútállomás felépítése is.

Hirdetés

Nagyszabású fejlesztést kaphat a főváros 13. és 14. kerületének határán fekvő 130 hektáros terület. A váci vasútvonalon található Rákosrendező vasútállomás térségének sorsáról Lázár János december 4-én tartott sajtótájékoztatót Budapesten. 

A miniszter elmondta, a világ legfontosabb ingatlanfejlesztőivel zajlanak a tárgyalásokegy minimum 5 milliárd euró értékű magánbefektetési nemzetközi megállapodást készítenek elő. Ezen túl a magyar állam vállalta, hogy mintegy 1 milliárd euró értékben hajt végre infrastrukturális beruházásokat.

Jelenleg ebben az épületben működik a Rákosrendező vasútállomás a Budapest-Vác agglomerációs vasútvonalon - forrás: wikipédia

A politikus megfogalmazása szerint egy új "millenniumi városközpont" jöhet létre a Rákosrendező pályaudvar területén a most vázolt fejlesztésben.


Első körben a terület állapotfelmérésére és szennyezésmentesítésére kerülhet sor

A barnamezős beruházásról beszélve hangsúlyozta, a terület egy illegális hulladéklerakó, szennyezett talajjal. „A kormánynak azt javasoltam, hogy tárjuk fel a területet, és ajánljuk fel a főváros fejlesztése érdekében ezt a 130 hektárt, amelyben a kormány is tulajdonos” – fogalmazott a politikus.

Ennek megfelelően első körben a terület állapotfelmérésére és szennyezésmentesítésére kerülhet sor, aminek összegét mintegy 20 milliárd forintra becsülte Lázár János. 

"A kormány várakozása szerint a megállapodás 2024 második felében, államközi szerződés keretében jöhet létre, a projekt az évtized végére be is fejeződhet"

- ismertette.


Új vasútállomás és meghosszabbított metróvonal

A projekt léptékeit érzékeltetve az Építési és Közlekedési Minisztérium tárcavezetője kifejtette, a mintegy 1,3 millió négyzetméter nagyságú (130 hektár) terület két részre oszlana.

Összesen mintegy 900 ezer négyzetméter hasznosítása kezdődhetne meg közösségi, illetve magáncélokra. Ezen belül 600-650 ezer négyzetmétert építene be a külföldi befektető, ez magában foglal irodaépületeket, lakásokat, kereskedelmi ingatlanokat, további  250-350 ezer négyzetméteren Budapest új, legnagyobb és legmodernebb közparkja jönne létre.

A vasúti pályák egy részét lefednék, és felette zöld felületet alakítanának ki - ismertette.

„A magyar állam ingatlantulajdonos ezen a területen, így amint a megállapodás megszületik, akkor fogunk tárgyalni a fővárossal és az érintett kerületekkel. A modern világvárosok sorába emelheti a fejlesztés Budapestet, de korai még ebben a stádiumban részletekről beszélni" – fogalmazott Lázár János.

Lázár János, építésügyi miniszter

A miniszter elmondása szerint a projekthez jelentős közlekedésfejlesztés is kapcsolódhat. „Új vasúti pályaudvart kell létrehozni, és az M1-es metró meghosszabbítása is fontos eleme az új városközpontnak. A térség teljes autós, és nem kötöttpályás közlekedését is meg kell újítani. 20-30 ezer parkoló létesítése is indokolt lehet, és 4-5 csomópont átépítését kell betervezni.”

Azt is elmondta, hogy a beruházáshoz egyelőre semmilyen anyagi és jogi feltétel nem adott, illetve még keresik a nemzetközi befektetőt.


Felhőkarcolóról és új városnegyedről szólnak a hírek

A napokban megjelent sajtóhírek szerint egy emirátusi befektető egy 202-240 méter magas épületet építtetne a Rákosrendező területére. Nem csupán a felhőkarcolót húznák fel, hanem egy irodaházakból és lakóépületekből álló teljes lakónegyedet is. Kérdésre válaszolva Lázár János nem erősítette meg, de nem is cáfolta, hogy a sajtóban megjelent beruházó áll a projekt mögött, de megfogalmazása szerint a projekt minimális 5 milliárd eurós értéke behatárolja az érintett vállalkozói csoportot.

A MOL-székháznál jóval magasabb újabb magasház építését firtató kérdésre válaszolva Lázár János emlékeztetett, van már egy magasház Budapesten. Hozzátette, megér egy társadalmi egyeztetést, hogy kellenek-e Budapestre magasházak; személyes véleményének hangot adva azt mondta, továbbra is építészeti hibának, koncepcionális problémának tartja a MOL-tornyot és a magasházakat Budapesten. "Az hogy egyáltalán kell-e magasház Budapesten, egy komoly építészeti dilemma. Melyik nagyobb értéjet és lehetőséget a város szempontjából: ha megmarad az eredeti városszövet magasházak nélkül, vagy pedig az, ha lesznek, de adott esetben teljesen máshol? Ez egy nagyon komoly kérdés" - fogalmazott a miniszter.

Iparági hírekRákosrendező1-es metróbarnamezős beruházásokÉpítési és Közlekedési Minisztérium

Hírlevél

Hirdetés