2024.09.28, Szombat
Kényszerhelyzet a német autópályákon: mintegy 5000 híd sürgős javításra szorul

Kényszerhelyzet a német autópályákon: mintegy 5000 híd sürgős javításra szorul

magyarepitok.hu

2024.06.24. 11:28 - Hegedűs Gergely

Az egyik hidat tavaly le is kellett bontani az összeomlás veszélye miatt Észak-Rajna-Vesztfáliában: az új híd megépülésééig a közlekedési hátrányok összesen 1,8 milliárd euróval vetik vissza a régió gazdaságát.

Hirdetés

A német autópályák mentén 5000 híd annyira leromlott állapotú, hogy a lehető leggyorsabban fel kell újítani vagy újjá kell építeni őket – írja a Deutsche Welle online oldala.

Példaként a Mosel-folyó felett átívelő 1 kilométeres autópálya-hidat említik, amelyet nemrég próbaterheléssel kellett tesztelni az acélszerkezetén keletkezett repedések miatt. A cikk szerint a több mint 50 éves, mára erősen kopott és sérült hídszerkezeten összesen 960 tonnát kitevő 24 teherautó parkolt, az eredmények értékelése még folyamatban van.


Ekkora teherrel jár egy híd cseréje

Egy másik esetről is írnak, eszerint 2021 végén derült ki, hogy az Észak-Rajna-Vesztfália tartományban található Rahmede-völgyhíd olyan súlyosan megsérült, hogy az összeomlás veszélye miatt le kellett zárni. Végül 2023-ban lebontották, az új híd építése folyamatban van.

A hídcsere súlyos hatással van a régióra: a lezárás előtt ugyanis naponta körülbelül 48 000 személygépkocsi és csaknem 16 000 teherautó kelt át a hídon.

Jelenleg a terelés miatt naponta több ezer jármű halad át a Lüdenscheid nevű kisvároson és a szomszédos falvakon. Egy tanulmány szerint a hídlezárás negatív hatásai a következő öt évben legalább 1,8 milliárd eurót tesznek ki a régióban.


Túl keveset fordítottak a karbantartásra

A német közszolgálati médium hangsúlyozza, a fentiek nem számítanak egyedi esetnek: a Németország autópályáin található 40 000 hídból 5000 olyan rossz állapotban van, hogy sürgősen javításra szorul.

A cikkből az is kiderül, hogy az autópálya-hidak több mint fele 1985 előtt épült, beleértve az egykori Nyugat-Németország főbb völgyhídjainak többségét. Mivel kisebb forgalomra és könnyebb járművekre tervezték őket, a hidak mára annyira túlterheltek, hogy sok közülük az állapotromlás jeleit mutatja. Ráadásul az elmúlt években túl keveset fordítottak a karbantartásukra.

A helyzet komolyságát jelzi, hogy Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter jelezte, évente mintegy 400 hidat kellene korszerűsíteni. „Új prioritásokat tűzünk ki annak érdekében, hogy stratégiailag és a legésszerűbb sorrendben kezeljük a hidak korszerűsítését” - mondta még a 2022-es berlini első "hídcsúcs" után.


Így gyorsítják fel a fejlesztéseket

A német kormány ugyanakkor már konkrét intézkedéseket is tett a helyzet kezelése érdekében: 2023 végén törvényt vezettek be, amely megszünteti az engedélyek és a környezeti hatástanulmányok szükségességét a felújítandó hidaknál. Erre azért van szükség, mert általa a felére csökken a tervezési és jóváhagyási időszak, amely egyébként az engedélyek miatt sok esetben rendkívül elhúzódik.

A másik kezelendő probléma ugyanakkor a pénzhiány: a cikk szerint 2025-től a német kormánynak hatalmas megszorításokat kell végrehajtania, hogy megfeleljen az alkotmányban rögzített adósságféknek. Az infláció ugyanakkor felhajtotta az építőanyagok árát, és a munkaerőköltségek is emelkedtek.

A cikkből az is kiderül, hogy nagyságrendileg mekkora volumenben végeznek felújításokat: idén 4,6 milliárd eurót irányoztak elő az autópályák és az összekötő hidak felújítására. A tervek szerint ez a szám 2025-től évi 5 milliárd euróra emelkedik.

Iparági hírekhídépítés

Hírlevél

Hirdetés