Levonultak a munkagépek az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszáról, amelyet töltésszakadás miatt kellett 2024 februárjában lezárni. A tervek szerint szerdától ismét korlátozások nélkül megindulhat a forgalom az autópályán.
A garanciális javítások elkészültének jelentését követően az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) képviselői kedden helyszíni szemle keretében ellenőrizték a 2024 februárjától lezárt M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszát. A helyszíni szemle eredményeként szerdán megnyitják és visszaadják a forgalomnak az autópálya érintett szakaszát - jelentette be a minisztérium.
Szikszó közelében történt töltésszakadás miatt kellett lezárni az utat tavaly februárban. Az M30-as megcsúszásának okairól és a helyreállítás hátteréről korábbi írásunkban részletesen beszámoltunk. Az autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszát, amelyet a STRABAG kivitelezett, 2021 októberében adták át. A lezárásra 2024 februárjában került sor, miután az év elején a töltés 150 méteres szakasza megcsúszott.
A Budapesti Műszaki Egyetemen dolgozó független szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a kárt előre nem látható talajvízmozgás okozta, amely a műszaki átadás után jelentkezett, és nem lehetett előre jelezni. Ez a talajvíz telítette a töltés alatti mély agyagrétegeket, ami talajcsúszáshoz és egyenetlen süllyedéshez vezetett.
A lezárás után a STRABAG a megrendelővel és külső szakértőkkel együttműködve több megoldási javaslatot dolgozott ki a probléma megoldására. Az első lépések egyike a mélyszivárgó megépítése, a talajvíz elvezetése, valamint az altalaj vasbeton cölöpökkel történő megerősítése.
Az ÉKM a kivitelezői koncepciók közül a Budapesti Műszaki Egyetem Geotechnikai Tanszékének bevonásával azt választotta, hogy a jobb pálya teljes körű elbontása után, több mint 750 darab, 60 cm átmérőjű vasbeton cölöpöt fúrjanak le, majd a kibetonozás után, erre épüljön vissza a töltés és a pályatest. A bal pályán a burkolati szinttől négy méter mélységig történik visszabontás és újjáépítés. A beavatkozással érintett hossz: 300–350 méter. A megcsúszott szakaszt lebontották és teljesen újjáépítették.
A garanciális javítások elkészültének jelentését követően az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) képviselői kedden helyszíni szemlét tartottak. A tárca közleményében úgy fogalmazott: a javítási munka minőségét ellenőrző vizsgálat során egyelőre mindent rendben találtak a szakemberek, ennek eredményeként megnyitható az érintett útszakasz.
Annak érdekében, hogy a gépjárművezetők minél hamarabb használhassák az eddig lezárt pályát, az ellenőrzést követően megkezdődik az ideiglenes forgalomterelés bontása. Ez a pályára kihelyezett ideiglenes eszközök, táblák, terelőfalak beszedésén túl, magában foglalja a terelőutakra kihelyezett táblák bevonását, valamint az útburkolati jelek felfestését. Ezt követően várhatóan szerda délután - immár korlátozások nélkül - újra indulhat a forgalom a pályán.
Egy erőmű életciklusának minden pillanatában pontosan tudni kell, milyen műszaki jellemzőkkel rendelkező komponensek működnek. Így összegzi a jobbára láthatatlan, de nélkülözhetetlen konfigurációkezelés esszenciáját Kelemen Róbert. A Paks II. Zrt. Generáltervezési és Műszaki Dokumentációkezelési Osztályának vezetője kiemeli: ez nem adminisztráció, hanem biztonsági garancia.
A SAGRA Építész Kft. terve nyerte a salgótarjáni városközpont zöld szemléletű megújítására kiírt ötletpályázatot.