2024.12.03, Kedd
Elővárosi vasútfejlesztések: mindenki nyer
Illusztrációs fotók és térképek: BFK

Elővárosi vasútfejlesztések: mindenki nyer

Budapest Fejlesztési Központ

2020.08.17. 14:34

Egy most megjelent kormányhatározat értelmében a Budapest Fejlesztési Központ irányításával elkezdődhet a lajosmizsei, a veresegyházi elővárosi vasútvonal átfogó fejlesztésének előkészítése és tervezése.

A korszerűsítés után a lajosmizsei és a veresegyházi vonalon 15 perces időközönként és a mainál sokkal gyorsabban, akár 80-120 km/órás sebességgel is járhatnak majd a vonatok. Csökkenhet a fővárosi utak forgalma és a levegőszennyezés, így javulhat a fővárosban és az elővárosokban lakók életminősége is. Az előkészítési feladatokat a Budapest Fejlesztési Központ európai uniós támogatás segítségével, Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett végzi.

 

 

Budapesten és környékén az elmúlt 10 évben negyedmillióval nőtt az autók száma. Míg a fővárosban tízből hat ember közösségi közlekedéssel közlekedik, az elővárosokból ingázók közül tízből csak hárman választják azt – nem csoda tehát, ha a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás 65%-áért a személygépkocsi-használat felelős. A Budapest környéki utolsó dízelvontatású vonal, a Lajosmizsére vezető szakasz villamosítása a vasúti ágazaton belül is fontos környezetvédelmi cél.

Az autók károsanyag-kibocsátásán túl a rendszeresen beduguló utak is jelentős időveszteséget okoznak a közlekedőknek: ma a Budapestre autóval közlekedők naponta átlag 37 percet veszítenek a torlódásokban.

Éves szinten ez csaknem egy teljes hét, amit bármi másra – családunkra, sportolásra, pihenésre, nyaralásra – is lehetne fordítani. 

Budapest és elővárosainak levegőszennyezését, valamint a bevezető és a belvárosi utak zsúfoltságát csak a fenntartható és környezetbarát vasúti közlekedés arányának növelésével lehet csökkenteni. Ezért a Kormány most újabb fontos elővárosi vasútvonalak korszerűsítésének előkészítéséről döntött – hangsúlyozta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.

 

Budapest-Lajosmizse vonal

 

 

Az elővárosi vasútvonalak közül az egyetlen, máig nem villamosított a lajosmizsei (142), a vonal nagy részén 40 km/órás sebességkorlátozás van érvényben. Az egyvágányú pálya még mai állapotában is kihasznált, ezért a fejlesztési lehetőség óriási. A lassú sebesség és a kapacitáshiány miatt ritka járatkövetés ellenére az itt közlekedő S21-es vonatok gyakran zsúfoltak. Budapest XVIII. kerülete (Pestszentimre) és Gyál, Dabas, illetve a dél-pesti agglomeráció számos települése számára nyújthatna versenyképes alternatívát a vasút - gyorsabb, sűrűbb, megbízhatóbb szolgáltatás esetén.

A most megindult fejlesztés nyomán a BFK számításai szerint az utasszám akár három-négyszeresére is növekedhet,

amit a mainál sokkal sűrűbb, a vonal belső szakaszán akár 15 percenként egymást követő szerelvényekkel lehet majd kiszolgálni. Kőbánya-Kispest és Lajosmizse között 80-120 km/órás sebességgel közlekednek majd a vonatok.

 

 

A tervek szerint nemcsak a vasúti pálya, de a környezete és az állomások is megújulnak.

A Budapest Fejlesztési Központ ugyanis akadálymentesített vasúti megállókat, új P+R és B+R parkolókat tervez.

A vonatközlekedés ma az Üllői útnál nem csak a főutat, de az 50-es villamos útvonalát is szintben keresztezi, lassítva ezzel a teljes térség közlekedését, ezt az akadályt ki kell iktatni, már csak a vonal villamosítása okán is.

 

Budapest-Veresegyház-Vác vonal

A lajosmizseihez hasonló léptékű infrastrukturális fejlesztésre van szükség a MÁV 71-es számú, vagyis a Budapest-Veresegyház-Vác vasútvonalon is. Az elmúlt évtizedekben több tízezren költöztek ki a Budapesttől északra fekvő elővárosokba, így az M2-es úton és az M3-as autópályán, valamint a 2102 számú úton Budapestre tartó autóforgalmat a főváros nem tudja fogadni, a torlódások fenntarthatatlanok, az úthálózat további forgalomnövekedést nem bír el.

 

 

Ahhoz, hogy a közutak zsúfoltsága csökkenjen, jelentős vasútvonal-korszerűsítésre van szükség. A 71-es vonalon a pálya rossz állapota miatt a vonatok ma csak 40-60 km/óra sebességgel közlekedhetnek, továbbá az egyvágányú vonalon – a kevés kitérési lehetőség miatt – óránként csak 1-2 vonat indítható.

Az állomások és megállóhelyek leromlott állapota ellenére a vonatokat ma is naponta mintegy 10 ezer ingázó használja.

A fejlesztésnek, részben második vágány építésének köszönhetően a szerelvények sebessége 80-100 km/órára növelhető. Ezenkívül az állomások akadálymentesítését, továbbá P+R és B+R parkolók építését is tervezi a Budapest Fejlesztési Központ.

A korszerűsítés nyomán a jövőben Vácról Veresegyházon át fél óránként, a Veresegyházát követő szakaszon negyedóránként indulhatnak majd a vonatok Budapestre. Fóttól befelé pedig akár az óránként 6 vonatos szolgáltatáshoz szükséges infrastruktúra megvalósíthatóságát is vizsgálja majd a Budapest Fejlesztési Központ.

Két új megálló is épül majd: az egyik a Marcheggi hídnál – a váci, veresegyházi, az esztergomi vonal és a külső körvasút találkozásánál – a másik pedig Veresegyházon, a Medveotthon közelében.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően az eddigihez képest háromszorosára nőhet az utasszám a veresegyházi vonalon. 

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

KirakatBudapest Fejlesztési Központ (BFK)vasútfejlesztésBudapestGyálLajosmizseVeresegyházVác