2024.07.23, Kedd

Hirdetés

Lezárult a vasúti szűk keresztmetszetek felszámolását célzó Hídrekonstrukciós program
Fotók: Erdei Mihály / magyarepitok.hu 2021. szeptember a program harmadik üteme

Lezárult a vasúti szűk keresztmetszetek felszámolását célzó Hídrekonstrukciós program

magyarepitok.hu. ÉKM

2023.07.01. 09:00 - Kolinek Nóra

A hidak leromlott állapotuk és gyenge teherbírásuk miatt gátolták a vonatforgalom hatékony lefolyását.

Hirdetés

Befejeződtek a Hídrekonstrukciós program negyedik ütemének munkálatai, ezzel a teljes program lezárult. A 101. sz. vasútvonal Sáp−Berettyóújfalu szakaszon található Kék-Kálló ér felett átívelő egyvágányú, vasbeton lemezhíd rekonstrukciójáról sajtótájékoztatót tartott Varga-Győrik Eszter Dorottya, az Építési és Közlekedési Minisztérium Vasúti Beruházás Lebonyolító Főosztály osztályvezetője 2023. június 30-án.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (jogutódjaként az Építési és Közlekedési Minisztérium) beruházásában megvalósuló hídrekonstrukciós program során eddig kilenc darab műtárgy épült át, a projekt 4. ütemében pedig egy további híd újult meg. A munka a vasúti közlekedés kizárása és a meder víztelenítése mellett zajlott.

A MÁV Zrt. hálózatán kb. 8600 db a társaság által üzemeltetett vasúti híd található, ezek több, mint fele 50 évnél, 12%-a 100 évnél is régebben épült. A Hídrekonstrukciós program keretében összesen 10 db híd került átépítésre és felújításra. A felújított hidak egytől-egyig szűkkeresztmetszetet jelentettek a vasútvonalakon, ugyanis a leromlott állapotuk és gyenge teherbírásuk miatt gátolták a vonatforgalom hatékony lefolyását.

A teljes program uniós és hazai forrás bevonásával valósult meg 6,77 Mrd forint értékben, melyből a kivitelezésekre közel 6 Mrd forintot fordítottak. Az első három ütem munkálatait az A-Híd Zrt., a negyedik ütemét a Híd-Tám Kft. végezte el.

2021. szeptember a program harmadik üteme
Fotók: Erdei Mihály / magyarepitok.hu

Az átépítések magasabb sebességet és tengelyterhelést tesznek lehetővé

Kötött pálya rovatunkban az összes ütem munkálatairól részletesen beszámoltunk. A Hídrekonstrukciós program első ütemében a Budapest−Kelenföld−Dombóvár vasútvonalon található három vasúti híd rekonstrukciója valósult meg.

A Sárvíz-Nádor-csatorna híd rekonstrukciója során a vasúti pálya vízszintes vonalvezetése nem módosult, viszont a híd egyik hídfőjét és a vasúti töltést megerősítették.

A Kapos-híd kapcsán két projekt zajlott az egyik Tolnanémedi a másik Pincehely irányában. A Tolnanémedi Kapos-híd átépítésére az alacsony teherbírása, valamint a bizonytalan acélanyag minősége miatt volt szükség. A híd átépítésének köszönhetően elérhetővé vált a magasabb tengelyterhelés és a 120 (160) km/h-s engedélyezett sebesség.

A Pincehelynél található Kapos-híd felújítására az alacsony teherbírása és a repedt, törött alkatrészek jelenléte miatt volt szükség. A műtárgy átépítésének köszönhetően maradéktalanul alkalmassá vált az akár 120 (160) km/h sebességű szerelvények átvezetésére is. A három híd forgalomba helyezése 2018. március 29.-én megtörtént.

Veszprém megyében is több hidat átépítettek

A program második ütemének keretében Külsővaton, a Marcal-folyó hídja újult meg a Győr−Celldömölk vasútvonalon. A meglevő 20,9 m szabad nyílású híd helyére egy 12 m nyílású ágyazat-átvezetéses monolit vasbeton lemezhíd épült.

A második ütemben a 20. sz. vasútvonalon Ajkánál a Torna-patak hídjai is megújultak. A Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalon, Ajkán a Torna-patak híd I-nél a régi 12 m nyílású felsőpályás acélhíd elbontásra került, helyére új, ágyazat-átvezetéses, tartóbetétes vasbeton lemezhíd épült. Torna-patak híd II-nél a 4 m nyílású teknőhíd helyére egy 2 m nyílású előregyártott vasbeton kerethíd készült. A három híd műszaki átadás-átvételi eljárása 2019. augusztus 27.-én került sor.

A Hídrekonstrukciós program harmadik üteme 3 vasúti híd rekonstrukcióját tartalmazta. A Tápió-patak híd átépítése során 18 m szabadnyílású, vasbeton teknőhíd tartóbetétes vasbeton lemezhíddá történő átépítése valósult meg. Emellett a tápiógyörgyei Ilike-ér híd is fejlesztésen esett át, ahol az 5 m nyílású, kéttámaszú monolit vasbeton teknőhíd bal oldalán egy, a kábelek átvezetésére is alkalmas, acélszerkezetű üzemi járda került kiépítésre. A két híd átadására 2021. június 9.-én került sor.

A farmosi Hajta-patak híd átépítése során a 12 m szabadnyílású vasbeton teknőhíd átépítése valósult meg tartóbetétes vasbeton lemezhíddá. A régi vasúti hídszerkezet elbontásra került, helyette új, kapcsolódó vasúti felépítménnyel ellátott hídszerkezet épült. Az átépítés két ütemben történt, mivel az egyik vágányon folyamatosan biztosítani kellett a forgalmat. Az átépítés során megújult a híd teljes teherhordó szerkezete, szélesebb, biztonságosabb üzemi járdák épültek. A híd forgalomba helyezése 2021. november 19-én megtörtént.

A Kék-Kálló-híd teljes teherhordó szerkezete megújult

A 101. sz. vasútvonalon, Berettyóújfalu és Sáp között a Kék-Kálló-híd részleges korszerűsítésére utoljára 1961-ben került sor. Az 1986-ban készült alaptestek megerősítése is esedékessé vált. A Hídrekonstrukciós program negyedik ütemének köszönhetően a híd teljes teherhordó szerkezete megújult, így a műtárgy alkalmassá vált arra, hogy a szerelvények 100 km/h sebességgel közlekedjenek a szakaszon.

A fejlesztéshez kapcsolódó 101. sz. vasútvonal Püspökladány–Biharkeresztes szakaszának szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása jelenleg is folyamatban van. A 33 km-es szakasz műszaki átadás-átvétele tervezetten 2023. IV. negyedévében. valósul meg.

Varga-Győrik Eszter Dorottya, az Építési és Közlekedési Minisztérium Vasúti Beruházás Lebonyolító Főosztályának osztályvezetője elmondta: A projekt célja az országos közforgalmú vasúthálózat érintett vonalain meglévő szűk keresztmetszetek megszüntetése, illetve az, hogy a személy- és áruszállító vasútvállalatok, közvetve a teljes magyar lakosság, valamint tranzitforgalom esetén a környező országok lakosai is részesüljenek a projekt hozadékából.

Galéria

Kötött pályaA-Híd Zrt.Híd-Tám Hídépítési Kft.MÁVÉpítési és Közlekedési MinisztériumTolnanémediAjkaBerettyóújfaluvasútfejlesztésPüspökladányBiharkeresztes

Hírlevél

Hirdetés