2024.11.24, Vasárnap
Püspökladány − Biharkeresztes: újabb 55 kilométerrel bővült a villamosított vasútvonalak hossza
Fotók: Czeglédi Zsolt / MTI

Püspökladány − Biharkeresztes: újabb 55 kilométerrel bővült a villamosított vasútvonalak hossza

magyarepitok.hu

2023.09.19. 12:15 - Kolinek Nóra

Az Erdély elérhetőségét is javító óriásprojekten a Strabag Rail Kft. mint konzorciumvezető dolgozott.

Hirdetés

2023. szeptember 19-én sajtótájékoztatót tartottak a 101-es, Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása átadása kapcsán Berettyóújfaluban. A sikeres teszteléseket követően augusztus 28-ától megkezdődött a menetrend szerinti villamos vontatás a vonalon (az ütemes menetrendet decembertől vezetheti be a vasúttársaság.).

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (mint a NIF Zrt. jogutódja) beruházásában megvalósuló projekt kivitelezését a Strabag Rail Kft. (konzorciumvezető) és az R-Kord Kft. végezte el nettó 47 milliárd forint értékben. Az infrastruktúra, energia és pályamenti ellenőrző-irányító és jelző alrendszerekhez kapcsolódó tanúsítási folyamatok elvégzéséhez szükséges NoBo és DeBo megfelelőségértékelést a RailCert Hungary Kft. látta el.

Ahogy arról akkor beszámoltunk, az alapkőletételre 2020 októberében került sor.

Közel 55 kilométer hosszan történt meg a Püspökladány−Biharkeresztes vasútvonal villamosítása. A projektben a villamosításon túl átépítettek 34 kilométer hosszú vágányhálózatot, Berettyóújfaluban villamos alállomást és felsővezeték karbantartó telepet létesítettek. Akadálymentes magasperonokat, váltófűtő-, felsővezetéki energia-távvezérlő (FET) és helyi távműködtető (HETA) berendezést építettek, továbbá új, korszerű elektronikus biztosítóberendezést és utastájékoztató rendszert építettek ki, melyet a püspökladányi központi forgalomirányítási (KÖFI) központba integráltak.

Továbbá teljeskörűen megújították Báránd állomás felvételi épületét, Sáp és Biharkeresztes vasútállomások üzemi helyiségeit, Berettyóújfalu és Mezőpeterd állomásokon távközlési-, erősáramú és biztosítóberendezési (TEB) üzemi épületeket létesítettek.

Fotók: Czeglédi Zsolt / MTI

A fejlesztés stratégiai jelentőségű vasútvonalon valósult meg

Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára azt mondta, a tárca kiemelt célja a vasút fejlesztése. Hozzátette: a beruházás olyan stratégiai jellegű vasútvonalon valósult meg, amely Sárrétet a bihari térséggel, a fővárost és az ország többi részét Erdéllyel, az erdélyi városokkal köti össze.

A beruházás lehetővé teszi, hogy decembertől, a következő menetrendi évtől kezdőden „bőségesebb kiszolgálást biztosítson az ÉKM megrendelésére a MÁV-Start Zrt.”. A tervek szerint decembertől óránként fognak közlekedni a személyszállító vonatok, naponta 4-5 vonat megy majd Nagyváradra a fejlesztésnek köszönhetően − tette hozzá a helyettes államtitkár.

Vitányi István, Hajdú-Bihar vármegye 4. választókerületének országgyűlési képviselője szerint a térségben élők évszázados álma valósult meg, ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy a munka a vasútállomások, köztük a rossz állapotban lévő berettyóújfalui vasútállomás épületének korszerűsítésével folytatódik.

Bodó Sándor, Hajdú-Bihar vármegye 5. választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: beruházás az utasok kényelmes és biztonságos utazásának javítása mellett gazdasági és környezetvédelmi szempontból is jelentős.

 

Kötött pályaÉpítési és Közlekedési MinisztériumStrabagR-Kord Kft.RailCert Kft.PüspökladányBiharkeresztesvasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés