Cinkotától egészen a Déli pályaudvarig lehet majd átszállás nélkül utazni - többek közt ez is lesz a hozadéka az M2-est a gödöllői és csömöri HÉV-vel összekapcsoló, átfogó beruházásnak.
A környezetvédelmi engedélyezéshez szükséges dokumentumok benyújtásával megkezdődött az M2 metróvonal és a H8-as (korábban gödöllői HÉV)/H9-es (korábban csömöri HÉV) HÉV összekötését célzó projekt megvalósítása - jelentette be az útépítésekért felelős helyettes államtitkár csütörtökön Budapesten.
Ez azt jelenti, hogy a HÉV-Metrón Cinkotától, anélkül utazhatnak majd az utasok egészen a Déli pályaudvarig a vonatokon, hogy át kelljen szállniuk a M2 metróvonal jelenlegi végállomásán az Örs vezér terén
- közölte a XVI. kerületi polgármesteri hivatalban megtartott sajtótájékoztatón Pántya József. A pálya megépítése mellett sor kerül a HÉV járműpark cseréjére, a biztosítóberendezések, egy járműtelep és P+R parkolók kiépítésére - tette hozzá.
A szóban forfó HÉV-vonalra jelenleg az Örs vezér téri végállomásnál lehet átszállni az M2-es metróról. Innen a H8-as HÉV Cinkotán keresztül egészen Gödöllőig közlekedik, míg a H9-es HÉV Cinkotánál leágazva Csömörig szállítja az utasokat.
Az óriásberuházás tervezett előkészítéséről számos hír jelent meg az elmúlt években: 2021-ben arról írtunk, hogy a fejlesztés a metró és a HÉV összekötése mellett az Örs vezér terének felújítását, az érintett HÉV-vonalak teljes rekonstrukcióját, új szerelvények beszerzését, valamint a HÉV-pálya bizonyos fővárosi szakaszainak föld alá helyezését is tartalmazza majd. Az akkori bejelentés arról is szólt, hogy az első szakaszt Cinkotáig kivitelezik majd.
A mostani sajtótájékoztatón Pántya József elmondta: várakozásaik szerint a nyár folyamán megszerzik a környezetvédelmi határozatot, ezt követően pedig megkezdődhet az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítésének közbeszerzési eljárása.
A négy kerület közlekedését érintő projektet európai uniós forrásból kívánják megvalósítani. A tervezői szerződések megkötésére a jövő év első felében kerülhet sor, és a tervezési folyamat két-három évet vehet igénybe; ezt követően kezdődhet a projekt konkrét megvalósítása.
Szatmáry Kristóf (Fidesz) országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: az a céljuk, hogy a kötött pályás közlekedés fejlesztése a XXI. század egészében meghatározza a XVI. kerület mindennapjait. Úgy valósuljon meg, hogy az a kerületben élők számára a legideálisabb viszonyokat teremtse.
Kovács Péter (Fidesz) a XVI. kerület polgármestere azt hangsúlyozta, hogy a fejlesztés megoldja a kerület egyik legnagyobb közlekedési problémáját, hiszen megszűnnek a sokszor 8-10 perces várakozást okozó szintbeli kereszteződések a HÉV vonalán. Ugyanis a vonatok a felszíni közlekedés mellett a felszín alatt és felüljárókon fognak közlekedni.
Egyben a fejlesztés a főváros legnagyobb környezetvédelmi beruházása lesz, hiszen az agglomerációban élők a P+R parkolókban lerakhatják majd az autóikat és közösségi közlekedéssel utazhatnak tovább Budapest belvárosába. Ez pedig enyhíti a kialakuló forgalmi dugókat. Ezért sem érti - folytatta -, hogy Karácsony Gergely főpolgármester a megválasztása után miért állította le a projekt előkészítését. Miközben a kampányában még azt ígérte, hogy felgyorsítja a megvalósítást. Sokat kellett küzdeni a program megvalósításáért, ám oda jutottak, hogy a jelenlegi kormányzat támogatja a projektet - mondta a sajtótájékoztatón Kovács Péter.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.