Mostantól a legnagyobb kamionok is tudnak közlekedni a magyar és a szlovák oldal között.
Határon átnyúló együttműködésben készült teherkompot adtak át pénteken a Dunán Esztergom és Párkány között. Az 1,1 milliárd forintos beruházással megszűnt a Esztergom és Párkány közötti áruszállítás fő akadálya, mert a komp a legnagyobb kamionok átkelését is lehetővé teszi.
Komoly terhektől mentesül az áruszállítás és a környezet
A szlovákiai Új Szó korábban azt írta, a közúti áruszállítás az esztergomi, a dorogi és a párkányi térség között eddig csak nagy kitérővel, jelentős többletköltséggel, időveszteséggel és felesleges környezetterheléssel zajlott. A 2001-ben átadott Mária Valéria hidat ugyanis a teherforgalom súlykorlátozás miatt nem használhatja. Sok fuvarozó azonban a 3,5 tonnás korlátozás ellenére is áthajtott rajta.
A lap szerint a teherkomp amellett, hogy közvetlen kapcsolatot létesít a magyarországi 11-es főút és a szlovákiai 63-as főút között, hozzájárulhat a 11es főút tehermentesítéséhez is, ugyanis lehetővé teszi, hogy az áruszállítás jelentős része a vasútra és a vízre terelődjön. A fejlesztés emellett elsődleges kapcsolatot létesít az esztergomi ipari park és a párkányi ipari övezet között.
20 kilométerenként kellene átkelő a két ország közt
A komp pénteki átadásán a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár úgy fogalmazott, a projekt újabb fontos állomása Magyarország és Szlovákia stratégiai szövetségének. "Mindkét kormány azon dolgozik, hogy a következő években számos hasonló eseményre kerüljön sor" - mondta köszöntőjében Magyar Levente.
Érsek Árpád, a Szlovák Köztársaság közlekedési, építésügyi és régiófejlesztési minisztere tolmács nélkül elmondott kétnyelvű beszédében kijelentette, hogy "jó úton járunk" majd hozzátette, "kívánatos lenne, ha minden 20 kilométeren lenne valamilyen átkelő a két ország között, amelyek közelebb hoznák egymáshoz a szomszédos régiókat".
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.