Dél-Budán 1058 ágyas, a Nagyvárad téren 1300 ágyas kórház létesül, a Honvédkórházban is új tömb jön létre.
A teljes fővárosi egészségügyi ellátás megújulhat 2025-re a most elkészült átfogó fejlesztési koncepció alapján – erről jelentetett meg összeállítást a Magyar Idők. A lap Cserháti Pétertől értesült a fővárosi kórházak részletes fejlesztési tervéről, amit péntekig kell az Emmi elé terjeszteni.
Az Egészséges Budapest Program (EBP) miniszteri biztosa – egy korábbi kormányhatározatot megerősítve - elmondta, Dél-Budán, a XI. kerület Dobogó nevű városrészében egy 1058 ágyas modern tömbkórházat húznak fel fel. A Noll Tamás építész tervei alapján épülő intézménybe költöztetnék a Kútvölgyi úti klinikai tömb összes osztályát, a két gyermekklinikát a Tűzoltó, illetve a Bókay utcából, az egyik női klinikát, valamint a nagy traumatológiát és az idegsebészetet a Szent János Kórházból.
A most beterjesztendő javaslatot összehangolták egy másik nagy projekttel, a Semmelweis Egyetem fejlesztési tervével. A tervezetben ennek megfelelően azt javasolják a kormánynak, hogy a Dél-Budára tervezett vadonatúj centrumkórházat a Semmelweis Egyetem működtesse.
Észak-Budán egyelőre nem alakítanak ki centrumkórházat, a Kútvölgyi út kiürülő kórházépületében ugyanakkor egy átfogó korszerűsítést követően 550 ágyas gyógyintézmény jönne létre, amely megfelelően el tudná látni a közép-budai régió lakosságát. A szomszédos Szent János Kórházból ide telepítenék át a kisebbik traumatológiai osztályt, a szülészet-nőgyógyászatot, a koraszülött- és a gyermekosztályt, a neurológiát és a kisebb manuális szakmákat.
A Szent János Kórház területén a jövőben krónikus és rehabilitációs ellátás folyna 300 ágyon, az erre alkalmas pavilonépületek felújítását követően. A szakrendelések ugyancsak a Kútvölgyi útra, önálló épületbe költöznének, ezzel megvalósulna a Hegyvidék régi álma, az önálló szakrendelő, ami már csak azért is kívánatos, mert a kerületi járóbetegeket jelenleg nem csak egy épületben, gyakran egy folyosón is látják el a kórház fekvőbetegeivel. „Ez főként járványidőszakban messze nem ideális” – mondta Cserháti Péter.
Észak-Pesten a Honvédkórház lesz a „szuperkórház”. A tervek szerint itt is új tömb, illetve épületszárny létesül. Ide költöztetik majd a Podmaniczky utcából az egykori MÁV-kórház osztályait, és több új egység között infektológiát is kialakítanak, nagyjából megduplázva a jelenleg csaknem 600 ágyas kapacitást.
Erre szükség is van, a kórház ugyanis nemcsak a régió és a hozzá tartozó agglomeráció lakosságát látja el, hanem körülbelül 0,8-1 millió speciális igényjogosultat is (többek közt katonát, rendőrt, pénzügyőrt, vasutast) az ország teljes területéről.
A dél-pesti centrumkórház gerincét egy, a Nagyvárad térre tervezett 1300 ágyas új épülettömb adja, amelyet az Egyesített Szent István–Szent László Kórház területén húznának fel. Ez, valamint a kórház felújítandó épületei és az Országos Kardiológiai Intézet együttesen biztosíthatja a régióban élők sürgősségi ellátásának legmagasabb szintű bázisát.
Dél-Pesten ezzel együtt egy országos intézeti campus is létrejönne, kardiológiai, infektológiai, hematológiai és traumatológiai, valamint az Üllői út másik oldalán, a Heim Pál Kórházból kialakítandó gyermekgyógyászati intézettel. A Heim Pál Kórház területén egy gyermeksürgősségi centrum és gyermekpszichiátria is létesül. Mivel ez utóbbi ellátás az egész fővárosban jelentős fejlesztésre szorul, a másik két centrumhoz illesztve is önálló gyermekpszichiátriát hoznának létre. Mindhárom helyszínen nővérszállót is terveznek.
A tervezés előtti felmérésből kiderült, a fővárosi kórházak háromnegyede 1980 előtt, majdnem harmada pedig még az 1800-as években épült. Eközben Nyugat-Európában jellemzően 20-30 évente új épületbe költöztetik a kórházakat. Az elmúlt években az országban 440 milliárd forint jutott egészségügyi beruházásokra, ennek azonban alig 13 százalékát használhatták fel a központi régióban.
Az előterjesztés a három szuperkórház beruházásának részletei mellett a hozzájuk csatlakozó, úgynevezett társkórházak fejlesztési tervét is tartalmazza. A tervek szerint jövőre az engedélyeztetés, valamint a szükséges előkésztő munkák zajlanak (bontás, költöztetés), a nagy centrumok építése csak ezek után indulhat el.
A teljes interjú itt olvasható.
A Liszt Ferenc Repülőtér közelében építkeztek.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.