A kivitelező Skanska Építő Magyarország Kft.-nek nagy segítséget jelentett a bontás során a Doka Kft. önkúszó védőpajzsa.
Zöld irodaprojektet valósít meg a Skanska Magyarország a Fővárosi Vízművek egykori irodaházának helyén, ahol Doka termékek segítették a fejlesztést megelőző bontási munkálatokat. A Skanska magyarországi leányvállalata által megvásárolt, három részből álló irodakomplexum a XIII. kerületben a Dózsa György út és Váci út sarkán volt található, teljes alapterülete 26 ezer négyzetméter. A régi épületegyüttes elbontása után kezdődnek a fejlesztési munkálatok, melyek során egy világszínvonalú és környezetbarát zöld irodaprojektet valósítanak meg a fejlesztők és a kivitelezők.
A bontás szempontjából a több mint 61 méter magas toronyház jelentette a legnagyobb kihívást. Ez 15 emeletet, valamint 490 négyzetméternyi irodaterület jelent emeletenként.
Ez a néhány szám is jól sejteti, hogy milyen hatalmas mennyiségű törmelék és por keletkezik a bontás során, így ennek megfelelő kezeléséhez komoly előkészületekre, előkalkulációkra volt szükség.
A munkálatok első fázisában a födémen elhelyezett bontógépekkel történt mind a fal, mind a födém bontása. A második fázisban az épület mellett elhelyezett bontógépek végezték a munkát. A felső szinteken a födémeket azok elvágása után ledaruzták, míg az alsóbb szinteken, a falakhoz hasonlóan véséses technológiával bontották el.
Az építkezés frekventált helyszíne, valamint a forgalmas utak közelsége fokozott biztonságot kívánt a bontást végző Föld-Trans 2001 Kft. műszaki gárdájától, valamint a generálkivitelező Skanska Építő Magyarország Kft. részéről is.
A megoldást egy lefelé önkúszó védőpajzs jelentette, amelyet a Magyar Doka Kft. szállított.
Az Xclimb 60 önkúszó zsalu elemeiből építkező rendszer teljes egészében, három szintet átfedve hermetikusan lezárta a munkaterületet a környezettől, így megakadályozta a betontörmelék lezuhanását a munka- és közterületre egyaránt. A cél a biztonságos munkakörnyezet megteremtése volt, illetve a környezet és a közvetlen szomszédok védelme, továbbá a bontási folyamatból eredő zaj és por csökkentése.
Az Xclimb 60 a Doka egyik univerzális kúszó rendszere, hiszen akár daruval, akár hidraulikával is áthelyezhető. A rendszer alkalmas lépcsőházi magok, liftaknák gazdaságos zsaluzásához, előre kúszásához (Xclimb Short Track), valamint használható akár 3 szintet lezáró védőpajzsként is.
Ez utóbbi borításához többféle lehetőség közül választhatnak a Doka ügyfelei, a legegyszerűbb kezeletlen zsaluhéjtól, a legmodernebb technológiát képviselő Xbright rendszerig, ami a kedvező súly mellett, lényegesen gyorsabb összeszerelési időt jelent. Döntő szempont a munkatér védelmének kiválasztásában a környezet zajterhelése, az időjárási körülmények a munkavégzés helyszínén és nem utolsósorban a bevilágítás szükségessége.
A bontási projekt esetében a legnagyobb kihívást a leeső törmelék felfogása, a por, illetve a zaj jelentette. A kivitelezőkkel történt egyeztetés végén a választás a 3SO zsaluhéj, valamint az Xbright bevilágító elemek kombinációjára esett. Az Xclimb 60 profilok 60kN maximális teherbírása optimalizálta az egységek számát, az új hidraulikus rendszer, és a vadonatúj kétirányú munkahengerek pedig biztosították a több tonnányi zsalu biztonságos mozgatását.
A szerkezet súlya miatt egyedi elemek és rendszerelemek kombinálásával készülhetett el a végleges felfüggesztés, amelyet a felső födémről csörlő segítségével emeltek fel.
A hidraulika egyszerre négy munkahengert képes mozgatni, így egy időben két egység helyezhető át. A projekt érdekessége, hogy a normál esetben felfelé mozgó pajzsok most lefelé kúsztak. A Doka mérnökei azért, hogy a kúszási folyamatot egyszerűsítsék, egy speciális rugós alkatrészt terveztek, amellyel a pajzsok mozgatása, hasonlóan az építéshez, gombnyomásra, emberi beavatkozás nélkül történik, elkerülve így a hibázás lehetőségét.
A pajzsok mozgatása egy, a Doka által kiképzett szakember által történt, valamint a Doka biztosította a részletes terveket, és a szerelés vezetését, folyamatosan segítve így a kivitelező zökkenőmentes munkáját.
A kivitelezés során a pajzs hibátlanul teljesítette feladatát, megakadályozva a bontási törmelék lehullását, valamint a sűrűn lakott környék zaj –és porterhelését.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.