A gumibitumen egyik legnagyobb előnye, hogy előállításához nagy mennyiségű gumiabroncs-hulladékot használnak fel.
Elkészült a MOL Zalai Finomítójában a gumibitumen gyártására képes új üzem, amely naponta mintegy 96 tonna, éves szinten 20 000 tonna útépítési alapanyagot tud termelni – derült ki a társaság közleményéből. Ebből a mennyiségből 200 kilométer 2x1 sávos főutat lehet építeni vagy 600 kilométernyi felső réteget felújítani. A tavaly májusban elkezdett, 3 milliárd forintos beruházás 75 %-át a Mol saját forrásból, 25 %-át pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati beruházási támogatási program keretében finanszírozta.
A gumibitumenes utak elterjedését segíti, hogy az évi 20 000 tonna termelés a magyarországi útépítési bitumenigény mintegy 10-15 százalékát fedi le.
A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a jelenleg is működő, kisebb, évi 5000 tonna kapacitású gumibitumen kísérleti üzemet. A keresleti igények növekedésére reagálva a Mol 2019 tavaszán kezdte meg a most átadott üzem építését.
Az elmúlt 8 évben mintegy 150 kilométer útszakasz épült vagy újult meg Magyarországon a gumibitumen felhasználásával, többek közt a pesti alsórakpart XIII. kerületi szakaszának 1,5 kilométer hosszú része, a Budaörsi út, a Villányi elkerülő út, valamint az M25-ös autópálya egy szakasza. Az új gyártókapacitás belépésével ennek többszörösére van lehetőség.
A várakozások szerint a gumibitumenből készült aszfaltutak tartósabbak lehetnek, akár másfélszeres élettartamuk is lehet a normál bitumenből készült utakhoz képest.
Az így készült utak terhelhetősége nagyobb és kisebb a kátyúk kialakulásának esélye is, ami miatt alacsonyabb lehet a keletkező fenntartási költség is.
A lakóövezetek számára fontos információ, hogy ezzel a megoldással a menetzaj is alacsonyabb lehet, és így csökkenti a zajterhelést.
Emellett a gumibitumen környezetbarát megoldás, ugyanis előállításához évente 3000 tonna gumiőrleményt használnak fel, amihez mintegy félmillió használt gumiabroncsot, a Magyarországon évente keletkező gumiabroncs-hulladék 8-10 százalékát hasznosítják.
Zsinkó Tibor, a MOL Magyarország Downstream ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a napi kapacitás elegendő a nagyobb útépítési munkálatokhoz és arra is lehetőséget nyújt, hogy kiaknázhassák a környező országokban is az üzleti lehetőségeket.
Mivel a kémiailag stabilizált gumibitumen a Mol szabadalma, így további hasznosítási lehetőséget jelenthet a licensz értékesítése is, amelyhez az új üzem referenciát jelent.
A Mol a 2000-es években kezdett el dolgozni a külföldön már alkalmazott gumibitumen hazai gyártásának megvalósításán. A társaság a Pannon Egyetemmel együttműködve dolgozta ki az úgynevezett kémiailag stabilizált gumibitument, amely a normál útépítő bitumennel azonos módon használható fel. A Mol szabadalmaztatott technológiája biztosítja, hogy a gumibitumen szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható és az előállítás helyszínétől távol is felhasználható.
A Mol-csoport integrált, nemzetközi olaj- és gázipari vállalat, amely 25 000 ember foglalkoztat, több mint 30 országban van jelen.
Felújítják és bővítik a székesfehérvári Megyeház utcai óvodát. A város központjában lévő intézmény átalakítását a VEMÉV-SZER végzi.
Fejlődik az üzletlánc franchise üzemű hálózata, csak idén még 7 további helyszín csatlakozik majd hozzá.