A Mol beruházásával teret nyerő eszköz nem csupán környezetbarát: alkalmazásával az út teherbíróbb, csendesebb, és biztonságosabb rajta a közlekedés.
Letették a MOL Olaj és Gázipari Nyrt. új gumibitumen üzemének alapkövét Zalaegerszegen. Az eseményen kiderült, a hárommilliárd forintos beruházásból megépülő egység teljes mértékben magyar fejlesztésen alapul. A beruházást a kormány 750 millió forinttal támogatja.
A gumibitumen jelentőségét az adja, hogy
használt gumiabroncsok újrahasznosításával állítják elő, így csökkenti a környezet terhelését.
Emellett jobban ellenáll a forgalmi terhelésnek és az időjárási viszontagságoknak, hosszabb élettartamú és alacsonyabb a fenntartási költsége, mint a hagyományos aszfaltból épült utaknak. További előnye, hogy csendesebb, és a rövidebb fékút miatt biztonságosabb rajta a közlekedés.
A gumibitument korábban Magyaroszágon csak egyedi kérelem alapján lehetett alkalmazni, ám az útügyi műszaki szabályozás megújítása nagyobb teret nyitott ennek az eljárásnak. Hazánkban a korábbi sajtóhírek szerint a zalaegerszegi, a villányi elkerülő, valamint számos útfelújítás is gumibitumen által történt.
A mostani beruházás gazdája jelentős szerepet játszik az eszköz terjedésében: a Mol és Pannon Egyetem ugyanis közös fejlesztést hajtott végre a terméken. A gumibitument korábban az építés helyszínén készítették, és néhány órán belül fel kellett használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt.
Ezt a problémát oldotta fel a magyar innováció:
egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását.
A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, ám előállításának és felhasználási lehetőségeinek jelentős korlátai voltak a magyar fejlesztés előtt.
A csütörtöki alapkőletételen Varga Mihály is részt vett. A pénzügyminiszter kifejtette, a MOL-csoport új üzemének megépülése hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarországon is jobb minőségű utak épüljenek.
A tárcavezető kitért a Nagyvállalati Beruházási Támogatási programra is, ennek keretében támogatta a Mol beruházását a kormány. Hangsúlyozta, a program eredményeként már 160 milliárd forintnyi fejlesztés valósult meg Magyarországon. Hozzátette, a kormány kiterjeszti a nagy- és kiskereskedelemi ágazatokra is a programot. A támogatás elsősorban az élőmunka kiváltását, a raktárkapacitás bővítését, illetve az automatizálást célzó beruházásokra bővül ki.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.