Közel tízezer gumiabroncs újrahasznosításával készül a pesti alsórakpart XIII. kerületi szakaszának 1,5 km hosszú része.
A privatbankar.hu azt írja, az útszakasz alap-, kötő- és kopórétege is gumibitumennel készül. Az útszakasz építéséhez csaknem 400 tonna gumibitument gyártottak, amellyel a Mol 9600 darab használt gumiabroncs környezetbarát újrahasznosításához járult hozzá.
A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, ám előállításának és felhasználási lehetőségeinek jelentős korlátai voltak – írta korábban a magyarepitok.hu. A korábbi eljárás szerint ugyanis a gumibitument az építés helyszínén készítették, és néhány órán belül fel kellett használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. Ezt a problémát oldotta fel a Mol és Pannon Egyetem közös fejlesztése: egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását.
A Mol mostani közleményében az áll, a cég szabadalma alapján fejlesztett és gyártott gumibitumen technológiával eddig hazánkban összesen 25 útszakaszon 50 kilométernyi utat építettek meg gumibitumen felhasználásával. Összesen mintegy 110 ezer darab elhasznált gumiabroncstól mentesült a környezetünk, ezzel a mennyiséggel egy futballpályát 2 méter magasan lehetne beteríteni.
A közel egy évtizednyi kutatási és fejlesztési munkák után a tesztek eredményei és az úthasználati tapasztalatok is igen kedvezőek: másfélszeres élettartam, kevesebb kátyú és repedés, kisebb nyomvályú, kisebb fékút és kisebb közlekedési zaj. „Örülünk, hogy a Budaörsi út után újabb fontos, nagy forgalmú fővárosi útszakasz felújításához járulunk hozzá“ - mondta Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.
A gumibitumennél a közlekedési zaj a normál bitumenes úthoz hasonlítva 3 dB-el kisebb. Ez a gyakorlatban azzal egyenértékű, mintha a zajforrástól a távolságunkat megdupláznánk.
A közleményben hangsúlyozzák, a gumibitumen z EU irányelveknek megfelelően anyagában hasznosítja a hulladék gumit. Figyelembe véve az útépítések tőkeigényét nagyvolumenű felhasználása nemzetgazdasági előnyöket jelentene.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.