Az újvidéki Čortanovci viadukt szerkezetét a PERI zsaluzati- és állványrendszerei erősítették.
A Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása az első szakasza a tervezett Budapest-Belgrád-Szkopje-Athén nemzetközi vasúti korridor kiépítésének, amely a kelet-európai régió egyik legnagyobb beruházása és infrastrukturális fejlesztése.
Az Ópazova (Stara Pazova) és Újvidék (Novi Sad) közötti szerb szakaszon felépült Čortanovci viadukt munkálatainál a PERI moduláris elven alapuló, okosan kombinálható zsaluzati- és állványrendszereit használták. A PERI mérnökei az építkezés teljes időtartama alatt a helyszínen segítették a völgyhíd munkálatait.
Az alapos anyagtervezés mellett a kivitelezés során nyújtott helyszíni támogatás is hozzájárult ahhoz, hogy a grandiózus projekt két év alatt megvalósulhatott.
A viaduktot idén tavasszal adják át.
Hamarosan már akár három és fél óra alatt elérhetünk Budapestről Belgrádba. A gyorsvasút fejlesztésnek köszönhetően a két főváros közötti személyforgalom menetideje kevesebb, mint a felére fog csökkenni. A tervek szerint a Budapest-Belgrád vasútvonal három szakaszból álló felújítása és modernizációja már 2023-ra befejeződhet.
A fejlesztők számára az egyik legnagyobb kihívást az Ópazova (Stara Pazova) és Újvidék (Novi Sad) közötti Čortanovci völgyhíd építése jelentette.
A kétvágányú, nyitott vasútvonalú, 2,9 kilométer hosszú viaduktot 59 pillér támasztja alá.
Az öt építési szakaszra tagolt projekt 2017-ben vette kezdetét. Két, egyenként 642 méter hosszú szakasz megépítésében a világ egyik legnagyobb zsaluzat- és állvány gyártója, a PERI is fontos szerepet vállalt.
A két szakasz azonos metódus alapján épült: a középső, 18,5 méter magas háromszög formájú hídpillértől indulva a betont egyszerre öntötték mindkét irányba. A PERI UP homlokzati állványrendszere mellett a VARIOKIT mérnöki elemkészletet használták az építkezés során. A két rendszer kompatibilitása lehetővé tette a munkaterületek biztonságos elérését, valamint a szükséges munkaszintek kialakítását.
Mivel mindkét rendszer metrikus raszterhez igazodik, így könnyen összeépíthetőek: a geometria és a terhelési mezők változását gyorsan és egyszerűen, 25 centiméteres pontossággal lehetett lekövetni.
Az integrált megerősítés révén a középső pillér önhordóvá vált, így a betongerendák további alátámasztására sem volt szükség. Mindkét szakasz fennmaradó pilléreit ütemenként kivitelezték, egyenként négy méteres betonozási magassággal. Ehhez CB kúszózsalu egységeket használtak munkaállványként a TRIO keretvázas, illetve a VARIO GT 24 fatartós falzsaluzat kiegészítéseként.
A munkaállványok és a zsaluzatok stabilan összeszerelt egységeinek daruval való átemelésével időt spóroltak, ennek köszönhetően pedig a szigorú kivitelezési ütemtervet is tartani lehetett.
A két sínpárú felépítmény egyik szakaszához a PERI UP homlokzati állványrendszer, valamint a rugalmas MULTIFLEX fatartós födémzsaluzat ötletes kombinációját használták.
Az akár 20 méter magasságig használható, nagy teherbírású állványzat acél járótáblái biztonságos munkavégzést tettek lehetővé.
A MULTIFLEX rendszernél a megfelelő fatartó kiválasztását a projektre jellemző eltérő támaszköz határozta meg. A projekt menedzserek a nagyobb fesztávok esetében a nagy teherbíró képességű és nagy hajlítási merevséggel rendelkező GT 24-es rácsos fatartót, míg a kisebb fesztávoknál a VT 20K tömörgerincű fatartót alkalmazták.
A kétféle fatartó tetszőleges kombinációjának és kiosztásának volt köszönhető a nagyfokú rugalmasság és optimális anyagkihasználtság.
Az egyik szakasz új kihívást jelentett, mivel a terhek levezetéséhez több ponton 24 méteres alátámasztó magasságra volt szükség. Ehhez a harminc méteres magasságig alkalmazható ALPHAKIT teherhordó rendszert választották.
A kevés és könnyű elemekből álló 24,75 méter magas állvány-tornyokat hatékonyan és biztonságosan lehetett a földön kézi erővel összeszerelni, majd daruval a helyükre illeszteni.
A tornyokhoz szerelt és ékkel rögzített létrák szabad függőleges mozgást biztosítottak a munkásoknak. A magas, 107 kN-os húzóerő miatt lekötéseket is be kellett ágyazni az ideiglenes alapzatba.
Az ALPHAKIT rácsos tartók biztosítottak szabad fel-lejutást a tornyokhoz, melyeket hasonlóan gyorsan és egyszerűen lehetett összeszerelni, majd daruval a kívánt helyre beemelni. A PERI UP állványrendszer kiegészítő munkaállványainak, valamint a PROKIT védőkorlátoknak köszönhetően a munkások a nagy magasságban is biztonságosan dolgozhattak.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.