A 2023-ban Budapesten megrendezésre kerülő atlétikai világbajnokság helyszínéül szolgáló komplexum gyalogoshídja biztosítja a versenyzők gyors eljutását a bemelegítő pályáról a stadionba. A teljes létesítményt építő ZÁÉV-Magyar Építő konzorcium alvállalkozójaként a műtárgyat a Hídépítő alakítja ki.
Legutóbb márciusban számoltunk be a Beruházási Ügynökség BMSK Zrt. megvalósításában épülő Nemzeti Atlétikai Stadion munkálatairól, amelynek kivitelezésén a ZÁÉV Zrt. és a Magyar Építő Zrt. alkotta konzorcium dolgozik. A fővárosi Rákóczi híd és a Csepel-sziget északi csücske közötti területen épülő új sportkomplexum szerkezetépítési feladatait három cég látja el alvállalkozóként: az Épszerk-Pannónia Invest Építőipari Kft., a Bayer Construct Zrt., valamint a Gedi Építő Kft.
A komplexumhoz kapcsolódik az osztószigeti gyalogoshíd, amelynek fő funkciója sportesemények idején, hogy a versenyzők a csepeli bemelegítő pályáról a lehető leghamarabb jussanak át a stadionba.
A híd ideiglenes elválasztással – például rendezvények idején – golfautók közlekedésére is alkalmas.
Az átkelő kivitelezését a konzorcium alvállalkozójaként a Hídépítő Zrt. végzi, míg a híd tervezője a Speciálterv Építőmérnöki Kft. A vállalat részéről Rofrics Aliz vezető mérnök informálta lapunkat a jelenleg folyó munkálatokról.
A 2021. február elején történt munkaterület átvételt követően már elkészült az osztószigeti támasz cölöpözése, folyamatban van a pesti oldali támasz cölöpözése, és rövidesen kezdődik a csepeli támaszé is. Az osztószigeti támasz szádlemezes munkatérhatárolása jelenleg folyamatban van.
A hídépítő mérnök az építkezés egyik speciális elemeként említette az Osztósziget megközelítését, amely a munka megkezdése előtt csak gyalogosan a Kvassay zsilip területén keresztül volt elérhető (A Kvassay zsilip előtt a sziget két ágra osztja a Ráckevei (Soroksári)-Dunát, egyik a zsilip ág, másik a turbina vagy erőmű ág.).
A szigeten nagy mennyiségű földmunka, cölöpözés és szerkezetépítés zajlik, így
az építés alatti közlekedést egy bárkahíddal biztosítják, amely a pesti oldali munkaterületről vezet át az Osztószigetre. A bárkahíd egy 40 méteres bárkából és 20-20 méteres lecsapóhídból áll.
A szakember elmondta, hogy eddig a hídépítésben megszokott munkafázisokat végezték, a komolyabb kihívásokra ezeket követően lehet számítani.
A munka legérdekesebb és egyben legnagyobb kihívást is jelentő része a közel 70 méteres pilon beemelése az osztószigeti támaszra
– tette hozzá.
A pilon összeszerelése egy 80 méteres bárkán történik, majd felúsztatják a sziget mellé, és a Clark Ádám úszódaru emeli a helyére. A pilont a kibetonozásig és a feszítő kábelek befűzéséig egy ideiglenes bak fogja megtartani. A merevítőtartó tolással kerül majd a végleges helyére – tette hozzá. Érdekességként emelte ki továbbá, hogy a pilon nem függőleges, hanem 90 helyett 81 fokban fog állni a vízszintestől, a hátrahorgonyzó kötelek irányába.
A vezető mérnök a híd főbb adataival kapcsolatban is tájékoztatást nyújtott:
A pesti és a csepeli támaszokhoz egyenként 10 nyomott vasalt és 6 nyomott vasalatlan 17 méter mélységű és 1 méter átmérőjű cölöpöt használtak. Az osztószigeti támaszhoz 13 nyomott és 6 húzott cölöpöt alkalmaztak, amelyek 22,5 méter mélységűek, átmérőjük 1,2 méter.
A koronavírus okozta járványhelyzettel összefüggésben is kérdeztük Rofrics Alizt, aki úgy tájékoztatott, hogy anyagbeszerzés szempontjából egyelőre nem mutatkozott fennakadás. Nagyobb terhet jelenthet viszont, ha egy kolléga vagy a kivitelezés egyik kulcsembere karanténba kerül – tette hozzá.
A Nemzeti Atlétikai Stadion a 2023-ban Budapesten megrendezésre kerülő atlétikai világbajnokság helyszínéül szolgál majd; 14 ezer férőhelyes lelátóval alakítják ki, amit további 22 ezer ülőhelyes mobil lelátó egészít ki.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.