A 2023-ban Budapesten megrendezésre kerülő atlétikai világbajnokság helyszínéül szolgáló komplexum gyalogoshídja biztosítja a versenyzők gyors eljutását a bemelegítő pályáról a stadionba. A teljes létesítményt építő ZÁÉV-Magyar Építő konzorcium alvállalkozójaként a műtárgyat a Hídépítő alakítja ki.
Legutóbb márciusban számoltunk be a Beruházási Ügynökség BMSK Zrt. megvalósításában épülő Nemzeti Atlétikai Stadion munkálatairól, amelynek kivitelezésén a ZÁÉV Zrt. és a Magyar Építő Zrt. alkotta konzorcium dolgozik. A fővárosi Rákóczi híd és a Csepel-sziget északi csücske közötti területen épülő új sportkomplexum szerkezetépítési feladatait három cég látja el alvállalkozóként: az Épszerk-Pannónia Invest Építőipari Kft., a Bayer Construct Zrt., valamint a Gedi Építő Kft.
A komplexumhoz kapcsolódik az osztószigeti gyalogoshíd, amelynek fő funkciója sportesemények idején, hogy a versenyzők a csepeli bemelegítő pályáról a lehető leghamarabb jussanak át a stadionba.
A híd ideiglenes elválasztással – például rendezvények idején – golfautók közlekedésére is alkalmas.
Az átkelő kivitelezését a konzorcium alvállalkozójaként a Hídépítő Zrt. végzi, míg a híd tervezője a Speciálterv Építőmérnöki Kft. A vállalat részéről Rofrics Aliz vezető mérnök informálta lapunkat a jelenleg folyó munkálatokról.
A 2021. február elején történt munkaterület átvételt követően már elkészült az osztószigeti támasz cölöpözése, folyamatban van a pesti oldali támasz cölöpözése, és rövidesen kezdődik a csepeli támaszé is. Az osztószigeti támasz szádlemezes munkatérhatárolása jelenleg folyamatban van.
A hídépítő mérnök az építkezés egyik speciális elemeként említette az Osztósziget megközelítését, amely a munka megkezdése előtt csak gyalogosan a Kvassay zsilip területén keresztül volt elérhető (A Kvassay zsilip előtt a sziget két ágra osztja a Ráckevei (Soroksári)-Dunát, egyik a zsilip ág, másik a turbina vagy erőmű ág.).
A szigeten nagy mennyiségű földmunka, cölöpözés és szerkezetépítés zajlik, így
az építés alatti közlekedést egy bárkahíddal biztosítják, amely a pesti oldali munkaterületről vezet át az Osztószigetre. A bárkahíd egy 40 méteres bárkából és 20-20 méteres lecsapóhídból áll.
A szakember elmondta, hogy eddig a hídépítésben megszokott munkafázisokat végezték, a komolyabb kihívásokra ezeket követően lehet számítani.
A munka legérdekesebb és egyben legnagyobb kihívást is jelentő része a közel 70 méteres pilon beemelése az osztószigeti támaszra
– tette hozzá.
A pilon összeszerelése egy 80 méteres bárkán történik, majd felúsztatják a sziget mellé, és a Clark Ádám úszódaru emeli a helyére. A pilont a kibetonozásig és a feszítő kábelek befűzéséig egy ideiglenes bak fogja megtartani. A merevítőtartó tolással kerül majd a végleges helyére – tette hozzá. Érdekességként emelte ki továbbá, hogy a pilon nem függőleges, hanem 90 helyett 81 fokban fog állni a vízszintestől, a hátrahorgonyzó kötelek irányába.
A vezető mérnök a híd főbb adataival kapcsolatban is tájékoztatást nyújtott:
A pesti és a csepeli támaszokhoz egyenként 10 nyomott vasalt és 6 nyomott vasalatlan 17 méter mélységű és 1 méter átmérőjű cölöpöt használtak. Az osztószigeti támaszhoz 13 nyomott és 6 húzott cölöpöt alkalmaztak, amelyek 22,5 méter mélységűek, átmérőjük 1,2 méter.
A koronavírus okozta járványhelyzettel összefüggésben is kérdeztük Rofrics Alizt, aki úgy tájékoztatott, hogy anyagbeszerzés szempontjából egyelőre nem mutatkozott fennakadás. Nagyobb terhet jelenthet viszont, ha egy kolléga vagy a kivitelezés egyik kulcsembere karanténba kerül – tette hozzá.
A Nemzeti Atlétikai Stadion a 2023-ban Budapesten megrendezésre kerülő atlétikai világbajnokság helyszínéül szolgál majd; 14 ezer férőhelyes lelátóval alakítják ki, amit további 22 ezer ülőhelyes mobil lelátó egészít ki.
A teljesítmény többlet akkumulátorokba vezetésével az energia megmarad és hasznosul.
Ez a harmadik óvodaépület, melyet az évben kezdenek el felújítani a városban.