A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásával és a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével megvalósuló híd építése a végéhez közeledik.
Alig pár napja számolt be lapunk az M44 gyorsforgalmi út új Tiszaugi-hídján történt sikeres próbaterhelésről, most újabb eseményről tudósíthatunk; pénteken délben sor került a hídépítéseknél hagyományos hordógurításra. A hordógurítás szokása abból a hiedelemből ered, hogy aki elsőként megy át a hídon, azt balszerencse éri.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásával és a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével megvalósuló híd építése a végéhez közeledik, már csak a befejező munkálatok vannak hátra.
A 44. számú főútról is jól látható az M44 gyorsforgalmi út Tiszakürt-Lakitelek közötti szakaszának leglátványosabb műtárgya, az 556 méter hosszú új Tiszaugi-híd, amely az A-Híd Zrt. alvállalkozásában, illetve a Pannon 2010 Zrt. generáltervezésének részeként az Uvaterv Zrt. tervei alapján valósul meg.
Ahogy azt többször is jeleztük, az új tiszaugi Tisza-hídnak olyan egyedülálló szerkezete lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen, és a világon is csak néhány hasonló épült. A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt, és a szerkezetet ekhós szekérhez teszi hasonlóvá.
Az ünnepélyes hordógurításon felszólalt Varga Antal, a Duna Aszfalt ügyvezetője és Sal László, az A-Híd vezérigazgatója.
Varga Antal beszédét azzal kezdte, hosszú harc után vannak, amelyben kivitelezők, mérnökök, megrendelő és tervezők egyenlő mértékben tettek hozzá az impozáns műtárgy megvalósításához. Ahogy említette: világszínvonalú technológia mutatkozik meg a híd képében, ilyen műszaki megoldáshoz az egész csapat munkája kellett. Lakiteleki lakosként a készülő híd alakulását esténként követte figyelemmel, amikor levezetésképpen erre gurult autójával.
Az ügyvezető hozzátette, gördülékenyen haladt végig a munka, határidőre végeztek, és szerződésmódosítás sem hátráltatta haladásukat. Végezetül kiemelte, ez a hídépítés egy sikertörténet, amelyet bizonyítanak a múlt hétvégi próbaterhelés geometriai vizsgálatai is. Ezt a projektet mindenki bátran felírhatja a referencia listájára – tette hozzá Varga Antal.
Sal László legfontosabb pontként nevezte meg a hordógurítást egy híd életében. „Sok kihívás volt már az építők életében, de ennél a hídnál volt egy pillanat, amikor mindannyian megálltunk, és feltettük a kérdést, hogyan is lesz. Nem féltünk, nem aggódtunk, hanem kíváncsiak voltunk, hogyan tudjuk ezt teljesíteni. Végül hiba nélkül sikerült megoldani a ránk bízott feladatot.”
Sal László kiemelte a tervezők munkáját, úgy véli, rajtuk van most a szakma szeme és fókusza. Hozzátette: nagy öröm, hogy megteheti azt az ország, hogy nem a legegyszerűbb hidakat építi a Duna és a Tisza fölött.
„Most fejeztük be az M4 nyomvonalán, Szolnoktól északkeletre épülő, a Millér csatornán átvezető hidat, és elkezdjük a paksi hidat. Ezek mindegyike más kihívás és szerkezet, de mindegyik gyönyörű.”
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.