A magyar Vajda-Papír beruházásában 19 ezer négyzetméteres új gyáregységgel teremti meg a STRABAG Generálépítő Kft. és a CLC-Construct Kft. a hazai papíralapanyag gyártást.
Megkezdődtek a második ütem munkálatai a Tolna megyében található, a világ egyik legmodernebb higiéniai papírüzemének fejlesztésén. Lapunk korábban már beszámolt a projekt kivitelezéséről: a beruházásnak köszönhetően triplázza alappapír-gyártási kapacitását a Vajda-Papír dunaföldvári telephelyén. A gyárbővítés épületalapozási projektje idén júliusban kezdődött, és a STRABAG Generálépítő Kft. generálkivitelezésében valósul meg. A szerkezetépítés feladatait a STRABAG szerkezetépítési részlege mellett alvállalkozóként a CLC-Construct Kft. végzi el.
A 16 milliárd forintos projekt célja a kapacitásbővítés és a cég teljes alapanyag ellátásának biztosítása, amely stratégiai előnyt jelent a vállalatcsoport számára. A dunaföldvári gyárat 2018-ban adták át, melynek a fejlesztésén és bővítésén a nyitás óta dolgoznak.
A 600 munkahelyet megvédő és 50 új munkahelyet teremtő beruházáshoz a kormány 5,5 milliárd forintos támogatást nyújt a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében.
A papírüzem új létesítményének előrehaladásával kapcsolatosan a generálkivitelező STRABAG, illetve a STRABAG alvállalkozójaként, a szerkezetépítésért felelős CLC-Construct munkatársai tájékoztatták lapunkat.
A STRABAG munkálatai a mélyépítési (cölöpözési) feladatok kivételével kiterjednek minden más építési tevékenységre is: egészen az alapozástól a kulcsrakész átadásig, beleértve a közművek kialakítását is (a gáz és a nagyfeszültségű betáplálás kivételével).
A teljes komplexumban már több projektelem is elkészült, köztük az alappapír-raktár és a cellulóz tárolási- és előkészítési területek is. Hasonlóan a már meglévő üzemterületekhez, az újonnan épülő épületegyüttes is több épületelemből fog állni, amelyek kivitelezése összetett feladatot jelent mind a STRABAG, mind a CLC szakemberei számára.
A projektben mindkét cég saját szerepkörrel rendelkezik, amelyhez komplex együttműködésre van szükség.
A létesítmény 4 fő épületből áll össze, ezek mindegyike külön feladatot fog ellátni:
Az A2, B2 és D2 épületek hagyományos csarnokszerkezettel épülnek, a C2 gyártócsarnok pedig funkciójának ellátása érdekében, részben többszintes kialakítást kap: 1900 m2-es mezzanin félemelettel és 720 m2-es mélyített géppincével is rendelkezni fog.
A technológiai pince szerkezetét és a teljes C2 épület alaplemezét helyszíni monolit vasbetonból készítik el, a C2 épület vázszerkezete, a közbenső födém és a tetőfödém előregyártott vasbeton elemekből épül, kiegészítő monolit vasbeton szerkezetekkel.
Az ehhez szükséges alapozási munkálatokat a C épületben két szakaszra bontották, melynek során több összetett munkafolyamatot végeznek el.
A tervek szerint novemberben vette kezdetét az új üzem legfontosabb berendezésének, a világszínvonalat képviselő alappapírgyártó-gépnek és technológiának a telepítése. Mielőtt a gépezet a végleges helyére kerül, még számos előkészítő munkát el kellett végezni: előbb a B2, de javarészt a C2 épületben
rendkívüli bonyolultságú és nagy teherbírású vasbeton fogadószerkezeteket kellett jóval a megszokott építőipari toleranciákon túli méretpontossággal elkészítenie, és zsugorodás kompenzált kiöntő habarccsal aláöntenie a CLC szakembereinek.
Mindemellett megtudtuk, a legnagyobb kihívást az jelentette a projekt során, hogy rendkívül feszített határidőre kellett, - illetve kell a továbbiakban is - átadni a géptelepítőknek a C2-es épület bonyolult szerkezetelemeit. Továbbá a folyamatos munkaterület átadások mellett a géptelepítőkkel párhuzamosan, folyamatosan végezték el a feladatokat, illetve a befejező munkákat is kooperáltan végzik a szakemberek.
A projektben szerkezetépítőként résztvevő CLC-Construct a gépcsarnokok alapozásán kívül a beépítendő szerkezetek precíziós elhelyezéséért is felel. Az olyan konstrukciók felépítése, amelyek bebetonozandó rozsdamentes szögacél elemeket vagy tőcsavarfészkeket igényelnek, nagyfokú pontosságot követelnek meg. A szakemberek az ehhez szükséges gerendavasalásokat nagy pontosággal kell kialakítsák és ügyelniük kell a menetes toldókra, illetve a kihajtható vasalásokra is, hogy minden szerkezeti elem a technológia fogadására alkalmas, megfelelő helyre kerüljön.
Mindemellett a minőségi és hatékony munkavégzéshez elengedhetetlen koordinációs feladatokat is menedzselni kell. Érdeklődésünkre azt is megtudtuk, egy ilyen nagyszabású szerkezetépítés folyamatán sokszor merülnek fel váratlan problémák, illetve szükséges új technológiákat is megismerni, alkalmazni.
Végül ezek a részletkérdések és műszaki megoldások vezetnek ahhoz, hogy a projekt befejeztével egy igazán látványos eredmény születhessen.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.