A közel 20 autószerelő állással ellátott tanműhely és újautó átadó központ feladata a márkaszerviz hálózatban dolgozó több, mint ezer szakember rendszeres továbbképzése lesz. A nemzetközi szinten is különlegesnek számító oktatási központjának beruházója a Porsche Ingatlankezelő Kft. A komplexum a Meto Építő Zrt. generálkivitelezésével készül, a szerkezetépítési feladatokat a CLC-Construct Kft. látja el.
A budaörsi beruházás hátterében az áll, hogy az innováció, az újító technológiák használata jelenleg prioritás a konszernnél, hiszen minden jövőbe mutató fejlesztés hozzájárulhat a Volkswagen Csoport ambíciózus vállalásához: ahhoz, hogy 2030-ra járműértékesítésének 50 százalékát tegyék ki az elektromos meghajtású járművek.
Az autószerelők a hazai szervizekben egyre sűrűbben fognak ilyen autókkal találkozni, ami szükségessé teszi a magyarországi oktatás korszerűsítését és bővítését.
Ennek érdekében a központ két fő funkciót fog ellátni: a földszintjén, az északi szárnyban kialakítandó elméleti oktatótermekben világszínvonalú oktatás történik, míg a gyakorlati helyiségben autószervizhez hasonló munkakörnyezetben képzik az autószerelő munkatársakat.
„A Porsche Hungaria Innovációs és Oktatási Központ önerőből, 2 milliárd forint értékű beruházással valósul meg, mellyel óriási előrelépést hajtunk végre a gépjármű ágazatban. Az új létesítményben nem csupán kollégáink képzését valósítjuk majd meg, hanem aktív részesei leszünk a hazai gépjármű-oktatás rendszerének.” – tájékoztatta lapunkat Németh Balázs, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója.
Utóbbiban a legmodernebb autóemelők, futómű-, fékberendezés-, és vezetéstámogatási rendszerek beállítására alkalmas műszerekkel felszerelt szervizrészleg biztosítja majd munkatársak átképzését és oktatását. Ugyanezen szárny emeleti részén kapnak helyet az oktatók irodái, illetve további elméleti tantermek.
Az épület egyszintes déli szárnyában a nagybani értékesítésben eladott autóflották felkészítése és átadása zajlik majd, emellett itt teljesítik a speciális kéréseket (matricázás, világító fényhidak felszerelése, stb.). Ebben az épületrészben alakítják ki az autómosót és az autókozmetikát is.
A központot környezettudatosan tervezték, hűtését és fűtését levegő-víz üzemű hőszivattyúk biztosítják. Az elektromos meghajtású autók töltéséhez szükséges energiát nagy részben a tetőn elhelyezett napelemes kiserőművek segítségével állítják elő.
A fejlesztés építőipari paramétereiről lapunk a CLC-Construct építésvezetőjétől érdeklődött. Glázer Miklós szavaiból kiderült, az épület mélyalapozással - CFA cölöpalapozással - készült. A CLC-Construct szerkezetépítőként az épület helyszíni vasbeton szerkezeteinek elkészítését végezte. A munkálatokat 2021 júniusában a monolit, helyszínen készülő pillér alapok és előregyártott pillér kelyhek elhelyezésével és kibetonozásával kezdték. Ez utóbbiak fogadják az előregyártott pilléreket.
„Az északi szárny kétszintes, itt az osztó- és a zárófödém is körüreges födémpallókkal készül, míg a déli, egyszintes szárnyon feszített vasbeton gerendák hidalják át a közel harminc méteres szabad nyílásközt, melyekre magasbordás acél trapézlemez zárófödém készül” – árulta el a szakember.
Hozzátette, az épület merevségét az északi szárnyban monolit vasbeton falak, lépcsőházi monolit vasbeton magok és a monolit liftakna magja biztosítja, míg a déli szárnyban acélgerendák és acél feszítőművek találhatók. A központ körítő falszerkezetei a pillérvázban elhelyezett hagyományos téglafalak, illetve a merevítésben résztvevő vasbeton szerkezetek.
Kérdésünkre a CLC-Construct építésvezetője két érdekességet jelölt meg a kivitelezésben
„A megszokott szerkezetépítési feladatoktól eltérően, ezen az épületen, nagy hangsúlyt kapott az előregyártott szerkezetek elhelyezéséhez szükséges feladatok időben elvégzése, mert az előregyártott épületszerkezeti részekhez további monolit szerkezetek csatlakoznak”
– árulta el Glázer Miklós.
A feladat másik kihívása, hogy a vasbeton falak zsaluzatának megtámasztásához − megfelelő aljzat hiányában − betonlapokat kellett a helyszínre szállítani. A zsaluzást és anyagmozgatást toronydaru helyett autódaruval kellett megoldani. „A földszint feletti födém körüreges panelek és az előregyártott gerendák közé eső monolit födémszakasz zsaluzatát 2 x 60 méteren alátámasztás nélkül, az előregyártott szerkezethez rögzítve kellett elkészítenünk, hogy a földszinten ne akadályozzuk az ágyazat ill. a vasalt aljzatlemez készítését” – fűzte hozzá a szakember.
A beszélgetés végén Glázer Miklós ismertette, hogy a szerkezetépítési feladatok nagy része elkészült, néhány, a falazott szerkezetre kerülő osztókoszorú elkészítése van hátra, mely folyamatosan zajlik.
A Liszt Ferenc Repülőtér közelében építkeztek.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.