A technológiát pontosan meg kellett tervezni, mert előregyártott épületszerkezet lévén csak a megfelelő elemsorrend tartásával lehetett elvégezni a bontást.
Befejeződött a nyolcvanas években épült Tokaj Áruház bontása. A Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei város főterén található épület eltüntetése egy történelmi léptékű fejlesztés első lépése, amelyről elsőként tavaly júliusban számoltunk be, annak bejelentése után.
Az átfogó beruházásban többek közt Tokaj első fogadóépülete is megújul, fedett pavilon épül állandó rendezvényhelyszínként, valamint új köntöst kap a településen működő írótábor is.
A fejlesztések kulcseleme a főtéren lezajló projekt, amelynek során a kihasználatlanul álló, és belső tereit tekintve romos állapotba került Tokaj Áruház helyére egy új multifunkciós épületet emelnek. Ahogy azt az épület történetét részletesen leíró cikkünkben is jeleztük, a környező épületek állapotfelmérése, majd lakosság tájékoztatása után tavaly november 20-án indult meg a bontás, amelyet január 26-án fejeztek be.
A megközelítőleg 2500 négyzetméter alapterületű épületet földszint, első emelet és tetőtér alkotta. Lapunk értesülése szerint a bontási folyamat technológiáját pontosan meg kellett tervezni, mert előregyártott épületszerkezet lévén csak a megfelelő elemsorrend tartásával lehetett elvégezni a bontást. A projekt során folyamatosan zajlott a keletkezett hulladék szétválogatása és elszállítása.
Különleges kihívást jelentett, hogy a feladatot zártsorú beépítés mellett Tokaj főterén kellett elvégezni, fokozott figyelemmel a város közlekedésére és értékeinek védelmére. A forgalmat két alkalommal kellett korlátozni a térállvány építése és bontása idején. Ugyanakkor a projekthez elegendő felvonulási területet tudtak biztosítani az épület mögött, így a munkálatok nem zavarták jelentősen a helyiek mindennapjait.
A magyarepitok.hu információi szerint a munkákhoz egy 60 tonnás hosszúgémes magas bontó szereléket használtak, míg a válogatáshoz további két darab 30 tonnás forgókotrót alkalmaztak: ezek a gépek végezték az aprítást, a válogatást és a teherautók rakodását.
Fontos kiegészítő elem volt a projektben, hogy az épületet lehatáróló térállványt egy díszes Mesh hálóval látták el, annak érdekében, hogy a keletkező por ne okozzon szennyeződést a környéken. A háló az épület régi mivoltát ábrázolta, így a külső szemlélő nem a bontás folyamatát látta, hanem az érintett épület korábbi kinézetét.
Az elbontott hulladék szállítását három darab négytengelyes billencs teherautó biztosította minden nap. Nagyságrendileg 3000 köbméter törmelék elszállítása valósult meg a két hónap alatt.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.