Csapadékvíz-elvezető és záportározó épül Tokajon, hogy megoldják a hegy felől érkező víz mederbe terelését.
Keresik a kivitelező céget vagy cégeket, hogy folytatódhasson a történelmi borvidéken a harmadik ütemmel a csapadékvízelvezető rendszer fejlesztése. A közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint, ezúttal egy mintegy 1049 méteren csapadékvíz elvezető létesítményt építene a város.
Egy másik részajánlatban pedig 1800 köbméteres hordalékfogó záportározó kivitelezésére is várják az ajánlattételeket március 17-ig.
A Bodrogkeresztúri út és térségében időről-időre problémát okoz a hegy felől érkező csapadékvíz, ami elönti a főutat, valamint a közlekedési folyosó és a hegy közötti lakóházakat. A kiírás szerint a probléma kezeléséhez szükségessé vált a 7-0-0, 7-1-0 jelű ágak Első beton Kft. által gyártott burkolt árokrendszer rekonstrukcióját megépíteni a 3838. j. állami közút 593 hrsz-ú és 1541/1 területén, az út déli oldalán a meglévő útárok helyén. Az áteresz a meglévő - az önkormányzat által kezelt - csatornába juttatja a vizet a 3838. jelű úton a 6+796 kilométer szelvénynél. A vízgyűjtőnek a közvetett befogadója a fenti csatornán keresztül a Bodrog.
A korábban említettekhez hasonló beavatkozásra lesz szükség a kiírás szerint a 8-0-0, 8-1-0 és a 9-0-0, 9-1-0 jelű ágaknál is, utóbbi esetében egy hordalékfogós tisztítóakna megépítése is szerepel a kivitelezői feladatok között. Az említett létesítmények által elvezetett csapadékot a 3838. jelű út 7+309 km valamint a 7+404 km. szelvényében meglévő áteresze továbbítja a csatornába. Ezeknek a vízgyűjtőnek is a közvetett befogadója a csatornarendszeren keresztül a Bodrog.
A 1. részfeladatban megjelölt fejlesztéssel érintett létesítmények hossza összesen 1132 méter. A projekt 1200 lakos számára jelent majd könnyebbséget nagyobb esőzések idején.
A kiírás kitér arra is, hogy a Bodrogkeresztúri úton (3838 sz. út 6+804 km szelvénynél) a meglévő átereszt át kell építeni. A Binét árok valamikor a vasútállomást védő árokrendszerhez tartozott, a hegyről lejövő vizek elleni védelemként épült ki mesterséges csatornaként. Utóbbi állami tulajdonban van, vagyonkezelője a MÁV Zrt. és Tokaj Város Önkormányzata végzi az üzemeltetési feladatokat.
A hirdetményben a kiíró felidézte, hogy eddig két alkalommal került torlasz a víz útjába az áteresznél a Binét ároknál, a felgyülemlett csapadékvíz miatt a vasúti forgalom is leállt. A jelzett területen a magassági vonalvezetés ugyanakkor lehetővé teszi a probléma kezelését a korábban rendeltetésszerűen működő, de az utóbbi évtizedekben feliszapolódott meglévő záportározó/hordalékfogó tér rekonstrukciójával.
Az árok alsó szakaszát a város 2022-23-ban fejlesztette. A felső szakasz és a hordalékfogó tározó közvetett befogadója az Ivély-ér, amelynek kezelője az Észak-Magyarországi Vízügyi igazgatóság. Utóbbi szintén javasolta a létesítmények helyreállítását.
A kiírás szerint a 2. tervezési terület a vasútvonal feletti szakaszon a meglévő rendezetlen területű és üzemeltetésű meglévő hordalékfogó (sankolótér).
A tervek szerint elvégeznék a a záportározó medence rekonstrukcióját 1800 köbméteres térfogattal, valamint a 10-0-0 jelű ágon 2db 28m3-es hordalékfogó is támogatná a szabályozott vízelvezetést.
A tározó feletti szakaszon az 1+797-1+819 szelvények és az 1+873-1+883 szelvények között monolit árokburkolat rekonstrukció történik, mederkorrekcióval. Továbbá az 1+883-1+910 szelvények között a földmeder mederkorrekciója valósulna meg.
A munkálatok során a két évtized alatt felhalmozódott löszt a termőterületre hordaná a Tokaj-Hétszőlő Szőlőtermesztési és Borászati Zrt..
A tervezett záportározó körvonala jellemzően földrézsűvel határolt lenne, mivel a gabion rézsűmegtámasztást az üzemeltető MÁV Zrt. kifogásolta. A tervezett rézsűláb vonalnak a jelentős része csak ritkán vízjárta és ott már nem jellemző a víz romboló munkája. Ugyanakkor a kisvizi mederben és sodorvonalban és a vízbeeresztő/vízleeresztő műtárgyak környezetében monolitbeton árok mederburkolatot és rézsűburkolatot terveztek be.
A tározó alsó szakaszán a burkolt vasúti töltés rézsű mellett 50-60cm magas földfeltöltés padka épülne, hogy a visszatartott vízszint ne érje közvetlenül a vasúti töltést, mint az eddigi helyzetben.
Az előzetes egyeztetések során a MÁV Zrt. a 3003 hrsz-ú hegyi dűlő út felől érkező vízelöntésekről számolt be, amely elöntést okoz a szélső V. jelű vasúti vágánynál, ezért plusz burkolt árok szakaszokat létesítenének a projekt során. Utóbbiak feladata a burkolt hegyi dűlőúton lefolyó vizek összegyűjtése. Ezeket az árkokat a 10-0-0 ág közúti híd feletti szakaszába kötik a tervek szerint, amely a tározó meddencébe továbbítja a vizet.
A tározó bevezető műtárgyánál tervezett 2. jelű hordalékfogó műtárgy egyben az érkező víztömeg energia csillapítását is végzi, utána már 1,4-2 ezrelék lejtése van a kisvizi medernek. A tározó meder alsó szakaszára tervezték a másik hordalékfogó műtárgyat, amelynek végtámfala egyben a vízleeresztő műtárgy is.
A tározó mederben 0,3-0,5 m vízmélység alakulhat ki. A kisvízi vízhozam állandóan elvezetésre kerül, a vízszint emelkedés és a vízvisszatartás, késleltetés záporok idején megvalósul. A munkálatokra március 17-ig várják az árajánlatokat.
Az egész éves használatot biztosító képzési központban szállások, valamint közösségi és oktatási terek épülnek ki, egyszerre mintegy 350 diáknak nyújtva táborozási lehetőséget.
A munkálatok során kiemelt figyelmet fordítottak az energiahatékonyságra.