2025.03.06, Csütörtök
Folytatódnak a vízelvezetéssel kapcsolatos fejlesztések a történelmi borvidéken
Fotók: tokaj.hu / a II. fejlesztési ütem képei

Folytatódnak a vízelvezetéssel kapcsolatos fejlesztések a történelmi borvidéken

magyarepitok.hu

2025.03.05. 08:00 - Sándor Csilla

Csapadékvíz-elvezető és záportározó épül Tokajon, hogy megoldják a hegy felől érkező víz mederbe terelését.

Hirdetés

Keresik a kivitelező céget vagy cégeket, hogy folytatódhasson a történelmi borvidéken a harmadik ütemmel a csapadékvízelvezető rendszer fejlesztése. A közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint, ezúttal egy mintegy 1049 méteren csapadékvíz elvezető létesítményt építene a város.
Egy másik részajánlatban pedig 1800 köbméteres hordalékfogó záportározó kivitelezésére is várják az ajánlattételeket március 17-ig.

 

A fejlesztés II. ütemének projektnyitó felvételei
Fotó: tokaj.hu

 

Az utat és házakat is veszélyeztet a csapadékvíz

A Bodrogkeresztúri út és térségében időről-időre problémát okoz a hegy felől érkező csapadékvíz, ami elönti a főutat, valamint a közlekedési folyosó és a hegy közötti lakóházakat. A kiírás szerint a probléma kezeléséhez szükségessé vált a 7-0-0, 7-1-0 jelű ágak Első beton Kft. által gyártott burkolt árokrendszer rekonstrukcióját megépíteni a 3838. j. állami közút 593 hrsz-ú és 1541/1 területén, az út déli oldalán a meglévő útárok helyén. Az áteresz a meglévő - az önkormányzat által kezelt - csatornába juttatja a vizet a 3838. jelű úton a 6+796 kilométer szelvénynél. A vízgyűjtőnek a közvetett befogadója a fenti csatornán keresztül a Bodrog.

 

Szabályozottan vezetik el a vizet a Bodrogba

A korábban említettekhez hasonló beavatkozásra lesz szükség a kiírás szerint a 8-0-0, 8-1-0 és a 9-0-0, 9-1-0 jelű ágaknál is, utóbbi esetében egy hordalékfogós tisztítóakna megépítése is szerepel a kivitelezői feladatok között. Az említett létesítmények által elvezetett csapadékot a 3838. jelű út 7+309 km valamint a 7+404 km. szelvényében meglévő áteresze továbbítja a csatornába. Ezeknek a vízgyűjtőnek is a közvetett befogadója a csatornarendszeren keresztül a Bodrog.

 

 

A város mintegy 1200 lakosának biztonságát is érintik a fejlesztések

A 1. részfeladatban megjelölt fejlesztéssel érintett létesítmények hossza összesen 1132 méter. A projekt 1200 lakos számára jelent majd könnyebbséget nagyobb esőzések idején.
A kiírás kitér arra is, hogy a Bodrogkeresztúri úton (3838 sz. út 6+804 km szelvénynél) a meglévő átereszt át kell építeni. A Binét árok valamikor a vasútállomást védő árokrendszerhez tartozott, a hegyről lejövő vizek elleni védelemként épült ki mesterséges csatornaként. Utóbbi állami tulajdonban van, vagyonkezelője a MÁV Zrt. és Tokaj Város Önkormányzata végzi az üzemeltetési feladatokat.
 

Záportározó felújításával kezelnék a vasutat is veszélyeztető vízbeömléseket

A hirdetményben a kiíró felidézte, hogy eddig két alkalommal került torlasz a víz útjába az áteresznél a Binét ároknál, a felgyülemlett csapadékvíz miatt a vasúti forgalom is leállt. A jelzett területen a magassági vonalvezetés ugyanakkor lehetővé teszi a probléma kezelését a korábban rendeltetésszerűen működő, de az utóbbi évtizedekben feliszapolódott meglévő záportározó/hordalékfogó tér rekonstrukciójával.
Az árok alsó szakaszát a város 2022-23-ban fejlesztette. A felső szakasz és a hordalékfogó tározó közvetett befogadója az Ivély-ér, amelynek kezelője az Észak-Magyarországi Vízügyi igazgatóság. Utóbbi szintén javasolta a létesítmények helyreállítását.

 

 

A munkaterületen felhalmozódott löszt a szőlőben hasznosíthatják

A kiírás szerint a 2. tervezési terület a vasútvonal feletti szakaszon a meglévő rendezetlen területű és üzemeltetésű meglévő hordalékfogó (sankolótér).

A tervek szerint elvégeznék a a záportározó medence rekonstrukcióját 1800 köbméteres térfogattal, valamint a 10-0-0 jelű ágon 2db 28m3-es hordalékfogó is támogatná a szabályozott vízelvezetést.

A tározó feletti szakaszon az 1+797-1+819 szelvények és az 1+873-1+883 szelvények között monolit árokburkolat rekonstrukció történik, mederkorrekcióval. Továbbá az 1+883-1+910 szelvények között a földmeder mederkorrekciója valósulna meg.
A munkálatok során a két évtized alatt felhalmozódott löszt a termőterületre hordaná a Tokaj-Hétszőlő Szőlőtermesztési és Borászati Zrt..
 

Padka megépítésével is védenék a vasúti töltést

A tervezett záportározó körvonala jellemzően földrézsűvel határolt lenne, mivel a gabion rézsűmegtámasztást az üzemeltető MÁV Zrt. kifogásolta. A tervezett rézsűláb vonalnak a jelentős része csak ritkán vízjárta és ott már nem jellemző a víz romboló munkája. Ugyanakkor a kisvizi mederben és sodorvonalban és a vízbeeresztő/vízleeresztő műtárgyak környezetében monolitbeton árok mederburkolatot és rézsűburkolatot terveztek be.


A tározó alsó szakaszán a burkolt vasúti töltés rézsű mellett 50-60cm magas földfeltöltés padka épülne, hogy a visszatartott vízszint ne érje közvetlenül a vasúti töltést, mint az eddigi helyzetben. 


Az előzetes egyeztetések során a MÁV Zrt. a 3003 hrsz-ú hegyi dűlő út felől érkező vízelöntésekről számolt be, amely elöntést okoz a szélső V. jelű vasúti vágánynál, ezért plusz burkolt árok szakaszokat létesítenének a projekt során. Utóbbiak feladata a burkolt hegyi dűlőúton lefolyó vizek összegyűjtése. Ezeket az árkokat a 10-0-0 ág közúti híd feletti szakaszába kötik a tervek szerint, amely a tározó meddencébe továbbítja a vizet.

 

 

Lelassítják a víztömeget

A tározó bevezető műtárgyánál tervezett 2. jelű hordalékfogó műtárgy egyben az érkező víztömeg energia csillapítását is végzi, utána már 1,4-2 ezrelék lejtése van a kisvizi medernek. A tározó meder alsó szakaszára tervezték a másik hordalékfogó műtárgyat, amelynek végtámfala egyben a vízleeresztő műtárgy is.
A tározó mederben 0,3-0,5 m vízmélység alakulhat ki. A kisvízi vízhozam állandóan elvezetésre kerül, a vízszint emelkedés és a vízvisszatartás, késleltetés záporok idején megvalósul. A munkálatokra március 17-ig várják az árajánlatokat.

Galéria

Mi épül?Tokajárvízvédelemcsapadékelvezetészáportározó

Hírlevél

Hirdetés